Masarykova univerzita v Brně,

útvar pro výstavbu univerzitního kampusu Bohunice

 

Informace pro Akademický senát MU č. 1/2003

o stavu projektu „Univerzitní kampus Bohunice“

 

Na vědomí členům Senátu Masarykovy univerzity na zasedání 3. 3. 2003, s úpravami a aktualizací k 1. 3. 2003, na základě zprávy předložené vedení MU Jiřím Richterem k 31. 1. 2003.

Předkládá:     Jan Slovák - zmocněnec rektora pro Program 233 330


 

Zpráva o stavu projektu UKB

1.       Zadání projektu

 

Dopisem z 19. prosince 2002 vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozhodnutí o registraci akce „MU Výstavba univerzitního kampusu v Brně  Bohunicích“, č. 233332-0701, v informačním systému ISPROFIN podle § 5 vyhlášky č. 40/2001 Sb., ve kterém stanovilo výši a formu účasti státního rozpočtu na financování přípravy a zabezpečení akce, podmínky čerpání dotace, pravidla projektového řízení a obsah dokumentace projektu.

Uvedeným aktem přešla příprava výstavby UKB z mimořádného režimu daného souhlasem MŠMT s předstihovým zahájením soutěží na výběr projektanta a manažera projektu vydaným 30. srpna 2002 do standardního postupu přípravy a financování projektu. Problémem je, že vzhledem k dlouhým průběžným lhůtám registrace akce a nevhodnosti změn dokumentace v průběhu jejího schvalování obsahuje registrační list akce údaje o potřebách a zdrojích financování akce, které již neodpovídají očekávanému průběhu projektu – vzhledem ke stavu přípravy je vyloučeno, aby bylo na projekt v roce 2003 účelně vynaloženo registračním listem předpokládaných 963 mil. Kč. Současný odhad nákladů pro rok 2003 činí 216 mil. Kč, očekávané výdaje budou upřesněny po dokončení zadávacích procedur veřejné zakázky na výběr generálního projektanta a rozpracování projektové dokumentace. Je nezbytné počítat s úpravou rozhodnutí o registraci v průběhu prvního pololetí tohoto roku. Současně bude provedena úprava zadání projektu z hlediska členění stavby na etapy a časového plánu jejího rozvinutí.

2.      Informace o stavu přípravy projektu

Výběr generálního projektanta

Zadávání veřejné zakázky je ukončeno. Po převzetí nabídek proběhlo jejich  posouzení a vyhodnocení komisí jmenovanou ministryní školství, mládeže a tělovýchovy. Po odmítnutí námitek dvou uchazečů proti vyloučení ze soutěže bylo vydáno a uchazečům doručeno rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky, rozhodnutí zadavatele odpovídá doporučení komise pro posouzení a hodnocení nabídek (jako nejvhodnější nabídka byla vybrána nabídka společnosti     A PLUS). V zákonné lhůtě podal jeden z uchazečů námitky proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky. Zdůvodnění MU jím ale bylo respektováno a po vypršení zákonné lhůty pro vyžádání přešetření Úřadem pro hospodářskou soutěž byla dne 18. 2. 2003 podepsána smlouva se společností A PLUS.

Výběr manažera projektu

Byly převzaty a otevřeny nabídky podané uchazeči v této obchodní veřejné soutěži, která je v závěrečné fázi. Proti rozhodnutí o vyloučení ze soutěže vydanému na doporučení komise pro otvírání obálek s nabídkami podali oba vyloučení uchazeči námitky. Námitce jednoho z nich rektor univerzity vyhověl, námitku druhého uchazeče zamítl. Zasedání komise pro posouzení a hodnocení nabídek jmenované rektorem univerzity proběhlo 17. ledna 2003. Komise pro posouzení a hodnocení nabídek vybrala nejvhodnější nabídku. V návaznosti na podmínky úvěrové smlouvy byl výběr nejvhodnější nabídky úspěšně prokonzultován s Evropskou investiční bankou. V současné době běží zákonná lhůta pro podání žádosti o přešetření Úřadem pro hospodářskou soutěž u dvou uchazečů soutěže, kteří podali námitky.

Výběr právního poradce investora

Soutěž je také v závěrečné fázi. Nabídky tří renomovaných uchazečů na výkon funkce právního poradce investora byly uchazeči předloženy v obchodní veřejné soutěži dne 16. 1. 2003. Na zasedání komise pro hodnocení nabídek byla vybrána nejlepší nabídka a jeden z uchazečů byl navržen k vyloučení pro neúplnost nabídky. Po vypršení lhůty k námitce vyloučeného účastníka  a konzultaci s EIB bude zítra oznámena nejlepší nabídka.

Ustavení projektového týmu UKB

Byl ustaven projektový tým Masarykovy univerzity pro výstavbu UKB. Tým v současné době pracuje ve složení

  • Jiří Richter, výkonný ředitel UKB

  • Radomír Mikeska, zástupce výkonného ředitele, hlavní inženýr pro stavební část projektu

  • Viera Mižaková, specialistka pro procurement

  • Jitka Jílková, asistentka

Další členové budou do týmu přijati až po dokončení výběru manažera projektu v závislosti na konkrétních potřebách projektu.

Uvolnění staveniště

Projektový tým UKB převzal ke dni 17. ledna 2003 dosud zpracovanou dokumentaci a odpovědnost za řešení majetkoprávních vztahů v souvislosti s projektem UKB (s výjimkou dořešení restitučních nároků, které zůstává prozatím v přímé odpovědnosti zmocněnce rektora prof. Slováka).

V závěrečné fázi je příprava smlouvy o převodu objektů Fakultní nemocnice Bohunice v zájmovém území výstavby UKB, převod bude s vysokou pravděpodobností proveden bezúplatně.  Podmínky převodu byly předjednány s vedením FNB. V zájmovém prostoru UKB jsou však na pozemcích MU umístěny další objekty jiných vlastníků než FNB (pozůstatky zařízení staveniště z výstavby FNB, zahrádkářská kolonie), v některých případech nejsou vlastníci těchto pozemků známi. Projektový tým UKB připravuje identifikaci vlastníků a uživatelů uvedených objektů a legalizaci vztahů s nimi, cílem je dosáhnout včasného uvolnění objektů a jejich likvidace či převodu na MU (v případech možného využití objektů pro potřeby zařízení staveniště). Současně připravuje projektový tým UKB nápravu nepřijatelného a neudržitelného stavu pozemkové evidence v případě přístupové komunikaci k vrátnici FNB – na pozemcích převzatých MU v roce 2002 je vybudována příjezdní komunikace do FNB, která není evidována v katastru nemovitostí, její užívání je de jure nelegální a za její údržbu (byť je městem Brnem na základě tradice prováděna, bez smluvního vztahu) nese právní odpovědnost MU.

Jednání o restitučních nárocích vznesených k části pozemků v zájmovém území UKB se po určité stagnaci vzniklé problematickou komunikací právních zástupců obou stran restituentů dostalo do nové fáze – MU oslovilo s návrhem na řešení dané záležitosti přímo restituenty a jejich zahraniční právní zástupce. Výsledky předběžných jednání právního poradce MU s těmito zástupci restituentů dávají naději na rychlé ukončení daného případu tak, aby neblokoval další postup územní přípravy projektu.

Napojení staveniště na inženýrské sítě

Zahájení konkrétních jednání se správci sítí o podmínkách napojení je podmíněno rozvinutím prací na projektové dokumentaci a získáním základních technických údajů o potřebách areálu. Uvedená jednání jsou připravována již ve spolupráci s generálním projektantem.

Příprava souvisejících investic

Vlastníkem rozhodujících pozemků pro výstavbu souvisejících investic je společnost CD XXI majetkově propojená s vítězem obchodní veřejné soutěže na výkon funkce GP. Až do uplynutí zákonné lhůty pro podání případných námitek proti rozhodnutí MU o výběru nejvhodnější nabídky nemohlo MU činit žádné kroky k uzavření smlouvy, jednání s CD XXI v tomto období by mohlo vážně ohrozit dokončení zadávacího procesu.

Ve fázi přípravných jednání je projekt atletické haly. Tento a podobné návrhy budou posouzeny v kontextu s komplexním řešením zájmového území v rámci přípravy územního rozhodnutí UKB.

Ve vazbě na přípravu souvisejcích investic bude nutno v krátké době rozhodnout, zda MU využije svého práva ze smlouvy a budoucí smlouvě o směně pozemků MU mimo školský areál UKB za pozemky CD XXI ve školském areálu UKB či zda bude jednat o koupi pozemků CD XXI ve školském areálu UKB a pozemky mimo školský areál si ponechá k uplatnění svého vlivu na rozhodování o charakteru a postupu výstavby souvisejících investic. Podle předběžného vyjádření je společnost CD XXI k jednání o podmínkách prodeje pozemků místo uvažované směny ochotna. Zároveň je také vedeno jednání o urychlené výstavbě ubytovacích kapacit.

3.      Náklady projektu

Rozhodnutím o registraci akce v informačním systému ISPROFIN jsou celkové investiční náklady akce stanoveny na 3 507,5 mil. Kč, neinvestiční náklady na 197 mil. Kč.  Z uvedených nákladů bylo k 31. prosinci 2002 vyčerpáno cca 16 mil. Kč investičních nákladů a  cca 3,5 mil. Kč výdajů neinvestičních.

Do zprávy o stavu projektu metodicky náleží výrok o stavu čerpání rozpočtu ve vztahu k rozpočtu a výrok o očekávaných nákladech projektu ve vazbě na zadání projektu. Vzhledem k tomu, že práce na projektové dokumentaci nebyly dosud rozvinuty, nelze uvedené hodnocení zatím provést. Z formální hlediska lze však konstatovat, že v současné době neexistují signály nasvědčující překročení registrovaných nákladů projektu.

4.      Rozpočet projektu pro rok 2003

Je zpracován návrh rozpočtu projektu UKB na rok 2003 – investiční výdaje projektu jsou předpokládány ve výši 196 mil. Kč (z toho dosud nespecifikovaná rezerva 100 mil. Kč), neinvestiční výdaje ve výši 20 mil. Kč. Dokončení prací na rozpočtu však dosud brání nejasnosti ve zdrojové části rozpočtu. Prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví platná od 1. ledna 2003 zásadním způsobem změnila metodiku odpisování dlouhodobého majetku vysokých škol – od letošního roku nebudou odpisovány náklady na pořízení dlouhodobého majetku financované ze státní dotace, a to pravděpodobně ani z majetku pořízeného před rokem 2003. Dosavadní metodika umožňovala vytvářet fond pro reprodukci investičního (nyní dlouhodobého) majetku mimo jiné ve výši odpovídající odpisům z dlouhodobého majetku bez omezení zdrojů, ze kterých byl pořízen. Provedená změna účetních postupů ve svých důsledcích zásadním způsobem omezuje vytváření FRIM a bez doprovodných změn umožňujících vytváření FRIM přímo ze státní dotace se MU dostane do patové situace – prostředky pro tvorbu FRIM podle nových účetních předpisů nedosáhnou výše umožňující plnění závazků MU z úvěrové smlouvy s EIB, a to jak ve vztahu k závazku MU na krytí části výdajů na projekt z vlastních zdrojů MU, tak ve vztahu k následnému splácení návratné části státní dotace.

Pokusy o získání metodického návodu k řešení vzniklé situace na MŠMT nebyly zatím úspěšné. Ekonomický útvar MU proto ve spolupráci s projektovým týmem UKB považuje za nezbytné iniciovat jednání všech zainteresovaných stran (MF, MŠMT, ČMTRB, MU) k nalezení východiska umožňujícího plynulé financování projektu jak ve fázi jeho realizace, tak ve fázi splácení dluhu.

5.      Časový plán projektu

Rozhodnutím o registraci akce v informačním systému je jako orientační termín ukončení akce stanoven prosinec 2006, jiné termíny nejsou v dokumentu uváděny.

Časový plán projektu obsažený v návrhu záměru stavby z roku 2002 není vzhledem ke stavu přípravy projektu splnitelný. Projektový tým UKB pracuje na návrhu časového plánu, který bude podkladem pro jednání s generálním projektantem a následně manažerem projektu, jejichž výstupem bude řídící časový plán projektu. Základní verze časového plánu, se kterou MU do uvedených jednání vstoupí, bude dokončena v souladu s požadavkem MŠMT z rozhodnutí o účasti státního rozpočtu v lednu 2003, řídící časový plán projektu hodlá projektový tým UKB v součinnosti s GP a manažerem projektu dokončit do konce března 2003.

Součástí prací na časovém plánu projektu je vhodná etapizace stavby. Projektový tým UKB sleduje ve svých záměrech kromě uvolnění staveniště a přeložek sítí rovněž možnost předstihové realizace dvou pavilonu školské části UKB, která by umožnila ověření použitých technologií a stavebních postupů a minimalizaci problémů v hlavní části stavby. Pro předstihovou realizaci jsou předběžně uvažovány pavilony určené pro integrované laboratoře UKB, na jejichž definici a projektovém zadání usilovně pracuje zvláštní tým vedený Janem Slovákem a děkany LF a PřF. 

6.      Nejvýznamnější úkoly v nadcházejícím období

Pro rozvinutí projektu je v nadcházejících dvou měsících nejdůležitější:

  • dokončit zadání veřejných zakázek na výkon funkce generálního projektanta, manažera projektu a právního poradce investora

  •  zahájit práce na projektové dokumentaci

  •  navrhnout účelnou etapizaci stavby a vytvořit řídící harmonogram projektu

  •  identifikovat zbývající vlastníky nemovitostí v zájmovém území a legalizovat vztahy s nimi

  • dokončit jednání o restitučních nárocích k části pozemků v zájmovém území

  •  zahájit jednání se správci inženýrských sítí o podmínkách napojení UKB

  •  ve financování projektu nalézt východisko ze situace vzniklé změnou účetních předpisů

7.      Podprogram 233 333 – rekonstrukce stávajících areálů

Tento podprogram je řízen standardními postupy útvarem Ing. Brychty (pod supervizí kvestora, řídící komise UKB a zmocněnce rektora pro celý program). Pro rok 2003 se počítá s rozsahem 308 mil. Kč, skladba investic viz návrh rozpočtu MU, a je vedeno usilovné vyjednávání s MŠMT o jednotlivých záměrech.

 

UKB MU, Richter

14. 1. 2003

Jan Slovák

3. 3. 2003