doc. MUDr. Zuzana Brázdová, CSc., prorektorka
V roce 2000 pokračovala realizace změn týkající se požadavků vyplývajících ze zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb. Statut MU doznal dalších změn mj. v oblasti studijního a zkušebního řádu.
V roce 2000 byla předána panu prof. MUDr. Pavlu Bravenému, CSc. z Lékařské fakulty v rámci Ceny ministra Medaile MŠMT I. stupně za celoživotní tvůrčí pedagogickou činnost a panu prof. PhDr. Jaroslavu Fryčerovi, CSc. z Filozofické fakulty Medaili MŠMT II. stupně za celoživotní tvůrčí pedagogickou činnost. U příležitosti Dne učitelů byla předána Medaile MŠMT I. stupně: prof. JUDr. Petr Hajnovi, DrSc. z Právnické fakulty, prof. MUDr. Ladislavu Pilkovi, DrSc. z Lékařské fakulty, Prof. PhDr. Vladimíru Podborskému, DrSc., prof. PhDr. Dušanu Šlosarovi, CSc., doc. PhDr. Evě Uhrové, CSc. a prof. PhDr. Pavlu Maternovi, CSc. z Filozofické fakulty.
Cenu rektora pro nejlepší studenty magisterského studia na MU v roce 2000 získali: Jan Strejček z Fakulty informatiky, Eva Moravcová a Jan Brázdil z Lékařské fakulty, Tomáš Katrňák z Fakulty sociálních studií a Daniel Polanský z Fakulty informatiky. Cenu rektora pro nejlepšího sportovce MU v roce 2000 získal Lubomír Matera z Pedagogické fakulty.
Statistické údaje o počtech studentů MU přehledně udávají následující tabulky a grafy. Tabulky 1a, 1b a 1c ukazují, že na všech osmi fakultách MU studovalo v r. 2000 celkem 21 014 studentů, tj. o 8,7 % více než v loňském roce. V tomto roce byl kladen důraz na studium bakalářské.
Počty studentů v bakalářském a magisterském studiu za posledních pět let přehledně udává tabulka 2 a graf 1. Pro efektivitu pedagogického výkonu má význam též počet studentů na jednoho učitele. Z tabulky 3 vyplývá, že v posledních letech tento počet na většině fakult MU narůstá, a to při prokazatelně neklesající kvalitě výuky. V přijímacím řízení v r. 2000 podalo přihlášku celkem 34 625 uchazečů. Počet přihlášek opět několikanásobně přesahoval možnosti přijetí: PrF – 10krát, LF – 5krát, PřF – 6krát, FF – 7krát, PdF – 8krát, ESF – 6krát, FI – 3krát, FSS – 11krát; na MU v průměru 7krát. Celkový přehled o přijímacím a přezkumném řízení na MU dává tabulka 4, která však nezahrnuje tzv. studenty-samoplátce a cizince-stipendisty ani absolventy přijaté do doktorského studia.
V r. 2000 se zapsalo na MU o 7,1 % více studentů než v roce minulém. Z počtu přijatých 6 576 se zapsalo ke studiu 4 875, což je 74 %. Toto je způsobeno tím, že řada uchazečů byla přijata na více než jednu fakultu či VŠ. Přehled počtu zapsaných studentů na jednotlivé fakulty MU ukazuje graf 2.
MU dynamicky reagovala na zvýšený zájem o studium akreditováním nových studijních oborů. Nabídka byla takto rozšířena na LF, FF a ESF. Masarykova univerzita podporuje mezioborová studia, jedním z takových je společné studium zdravotních věd na LF a PdF.
Významným ukazatelem domácí i mezinárodní prestiže školy je mj. počet zahraničních studentů. Na MU studuje v řádném studiu celkem 834 zahraničních studentů, tj. 4 % všech řádných studentů. V akademickém roce 2000/2001 studuje na MU o 262 zahraničních studentů více než v roce minulém. Nejvíce je studentů ze Slovenska (461), a dále z Řecka (76). Ostatních 297 studentů pochází z dalších 56 států. Většina fakult MU vyvíjí aktivity vedoucí ke zvýšení celkového počtu zahraničních studentů, a to nabídkou jednotlivých kurzů i celých studijních programů v angličtině, případně v dalších cizích jazycích, prezentací této nabídky na zahraničních reklamních a veletržních akcích i spoluprací se zahraničními agenturami.
Počty absolventů – občanů ČR ukazuje tabulka 5 a počty absolventů – cizinců tabulka 6.
Stejně jako v minulých letech se podílel Útvar pro studium Rektorátu MU společně se studijními odděleními jednotlivých fakult na přípravě a organizaci dvou významných akcí zaměřených na pomaturitní vzdělávání: Gaudeamus 2000 v Brně a Prezentace moravských vysokých a vyšších odborných škol ve Zlíně. Pro uchazeče o studium na MU byla opět zpracována brožura “Informace o studiu na MU v akademickém roce 2001/2002” a informační materiály všech 8 fakult MU.
Útvar pro studium RMU se podílel na přípravě 13. zasedání výboru EFOS (European Federation of Older Students at the Universities), které proběhlo ve dnech 18. – 19. 5. 2000 na MU (poprvé v ČR).
Celoživotní vzdělávání
V rámci své vzdělávací činnosti poskytuje MU podle § 60 zákona 111/1998 Sb. o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, programy celoživotního vzdělávání. Tyto programy jsou orientované na výkon povolání nebo zájmově:
Univerzita třetího věku – v rámci celouniverzitních aktivit zahájil v r. 2000 další Základní kurz U3V a dále pokračovaly Základní kurz, Kurz praktické gerontologie a Klub absolventů U3V. Na přednáškové činnosti U3V se podílejí všechny fakulty MU. Celkem navštěvuje přednášky v rámci U3V 553 posluchačů.
Centrum pro další vzdělávání – základem činnosti pracoviště byla realizace inovačních, specializačních, rozšiřujících a doplňujících kurzů, akreditovaných MŠMT ČR určených pracovníkům škol, školských zařízení a pracovníkům státní správy.
Pro pracovníky škol a školských zařízení bylo realizováno celkem 146 kurzů pro 2 762 účastníků.
Na základě uzavřené smlouvy mezi MU a Ministerstvem vnitra ČR bylo zahájeno vzdělávání pracovníků státní správy. V 36týdenních kurzech odborné způsobilosti bylo proškoleno 1 062 účastníků.
Pro učitele cizích jazyků a pracovníky pedagogických center byly uspořádány 3 mezinárodní konference.
PrF – celoživotní vzdělávání není určeno jen absolventům právnických fakult, ale i široké veřejnosti
– zaměřuje se na seznamování zájemců s aktuálními změnami v právní úpravě. Účastníky pořádaných akcí jsou advokáti a notáři, zaměstnanci státní správy a samosprávy, zaměstnanci katastrálních a pozemkových úřadů, pedagogové středních škol, právníci z podnikatelských subjektů a daňový poradci a auditoři. V roce 2000 se uskutečnilo 19 akcí, kterých se zúčastnilo celkem 815 osob.
LF – ve spolupráci s IPVZ v Praze a IDVZP v Brně se učitelé LF podílejí na postgraduálním vzdělávání lékařů a středních zdravotnických pracovníků, jak ve výuce, tak při zkoušení atestací. Kromě toho fakulta organizuje přípravný kurz z chemie, fyziky a biologie pro uchazeče o studium na této fakultě.
PřF organizuje přípravný kurz z matematiky pro uchazeče o studium na této fakultě.
FF pořádá rozšiřující studium speciální pedagogiky a studium školního a výchovného poradenství pro absolventy VŠ a doplňující pedagogické studium k získání učitelské způsobilosti. Dále fakulta organizuje specializační studium památkové péče a ochrany kulturního dědictví (ve spolupráci s Fakultou architektury VUT), studium školního managementu a kurzy japonštiny a novořečtiny, pro cizince Letní školu slovanských studií.
PdF organizuje doplňující pedagogické studium a studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro základní a střední školy v různých předmětech.
ESF pořádá přípravné kurzy z matematiky, ekonomie a cizích jazyků pro uchazeče o studium a odborné kurzy pro jednotlivé obory kombinovaného studia.
V rámci celoživotního vzdělávání jsou od akademického roku 2000/2001 realizovány dva studijní obory a to peněžnictví se specializací stavební spoření a management.
Do prvního semestru celoživotního vzdělávání bylo přijato prostřednictvím přijímacích zkoušek 43 účastníků ve specializaci stavební spoření, 93 účastníků ve studijním oboru management.
FI organizuje přípravný kurz z matematiky pro uchazeče o studium a rozšiřující studium výpočetní techniky pro střední školy pro absolventy VŠ.
V průběhu roku 2000 bylo na fakultě připraveno 9 nových kurzů určených pro celoživotní vzdělávání učitelů v rámci zvyšování informační gramotnosti. Tyto kurzy byly na podzim 2000 předloženy k akreditaci MŠMT.
Inovace již uskutečňovaných studijních programů
PrF
V uplynulém akademickém roce byl dopracován a poprvé plně realizován (tj. ve všech ročnících) nový studijní program v magisterském prezenčním studiu, obor Právo. Nedošlo k zásadním inovacím, pokračovalo se v plánované inovaci, která byla završena.
LF
V rámci jednotlivých oborů magisterského a bakalářského studia proběhly dílčí inovace ve smyslu rozšíření nabídky volitelných předmětů, vhodnějšího uspořádání předmětů z hlediska návazností a modernizace obsahové náplně.
Došlo k podstatnému rozšíření doktorského studia, v němž studuje 376 doktorandů (prezenční stu-dium 83, kombinované studium 283, přerušeno 10). Byly připraveny podklady pro reakreditaci 21 oborů doktorského studijního programu, zásadně byl inovován Statut a Organizační řád doktorského studijního programu, bylo dokončeno obsahové přepracování výuky společné pro všechny obory doktorského studia včetně personálního.
PřF
Obsahová inovace uskutečňovaných studijních programů je trvalou součástí pedagogické činnosti na Přírodovědecké fakultě MU. Zejména obsah specializovaných předmětů, profilujících studijní obory, je průběžně aktualizován v souladu s novými výsledky příslušných vědních disciplin.
Výrazná inovace studijních programů, v souvislosti s nadcházející akreditací fakulty v roce 2002, je ve stadiu přípravy. K dispozici jsou v současnosti základní koncepční dokumenty na jednotlivých sekcích, formulované v souladu s Dlouhodobým záměrem fakulty. Podrobnější dokumentace je připravována pro aktualizaci dlouhodobého záměru, k níž dojde v dubnu 2001.
FF
V rámci přípravy reakreditací se naprostá většina nastávajících magisterských programů postupně transformuje na bakalářské a navazující magisterské studium a je nově definován jejich obsah.
Všechny programy byly v roce 2000 přizpůsobeny kreditovému systému studia.
ESF
V roce 2000 probíhaly organizační přípravy na inovaci studijních programů spočívající v systémovém zavádění výuky problematiky odvětví práva, která jsou důležitá pro zaměření realizovaných studijních programů a studijních oborů na fakultě a to jak v prezenčním, tak v kombinovaném studiu. Vyvrcholením tohoto procesu bylo zřízení nové Katedry práva od 1. 1. 2001. Tento proces byl nutný i z toho důvodu, že fakulta se postupně zaměřuje na rozšíření výuky specializované k přípravě absolventů pro výkon funkcí v institucích veřejné správy v prezenčním studiu a na zkvalitnění vzdělání pracovníků působících ve veřejné správě v kombinovaném studiu.
S výše uvedeným procesem souvisí i přechod současného dvousemestrálního studijního programu Veřejná správa, který je realizován společně s Univerzitou Rennes I. ve francouzském jazyce na navazující magisterské studium od roku 2001/2002. Procesem přípravy v roce 2000 procházely i nově připravované bakalářské studijní programy zařazené do prezenční formy studia od roku 2001/2002: Národní hospodářství, Veřejná ekonomika, Regionální rozvoj a správa, Finanční podnikání a Podnikové hospodářství.
FI
Fakulta inovuje studijní programy průběžně, v návaznosti na rychlý rozvoj oboru i podle aktuálních možností. Do studijních programů jsou zařazovány přednášky externích odborníků. Nové předměty jsou zařazovány dynamicky, nejpozději před zahájením daného semestru.
Nové bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy
PrF
Nebyly akreditovány žádné nové studijní programy.
LF
V ak. roce 2000/2001 nebyly otevřeny nové studijní programy, z doktorských programů byla přiznána v r. 2000 akreditace v oboru Oftalmologie.
PřF
Vzhledem k probíhající přípravě na akreditaci fakulty v roce 2002 nebyla v kalendářním roce 2000 podána žádná žádost o novou akreditaci, ani o rozšíření akreditace některého ze stávajících studijních programů. Přírodovědecká fakulta se připojila, jakožto spolupracující instituce, k žádosti o rozšíření akreditace studijního programu Matematika akreditovaného na Slezské univerzitě v Opavě, o studijní obor Matematická fyzika.
FF
Akreditační komisí MŠMT byl schválen nový doktorský studijní obor Literární komparatistika, další nové doktorské studijní obory věnované areálovým studiím a žánrové typologii byly k akreditaci podány.
Nejsou žádné nové studijní programy.
ESF
Od akademického roku 2000/2001 byla zahájena výuka doktorského studia ve studijním programu Ekonomika a management a studijním oboru Podniková ekonomika a management.
FI
V roce 2000 nebyly zavedeny nové studijní programy. Vzhledem k plánované přestavbě studia podle Boloňského modelu byly zahájeny práce na přípravě nových studijních programů pro akreditaci v roce 2002.
FSS
Nejsou žádné nové studijní programy.
Hodnocení nabídky studijních oborů s ohledem na uplatnění absolventů na trhu práce
PrF
Magisterské studium oboru Právo je koncipováno jako program, který vzdělává absolventa s jednotným všeobecným profilem. Důvodem je právě jeho uplatnitelnost ve všech oblastech práva. I když dnes nabídka na trhu práce není již pro absolventy PrF tak atraktivní, jako byla před několika lety, nejsou z praxe signalizovány zatím žádné vážné problémy s uplatněním.
Bakalářské kombinované obory jsou specializované a jsou zaměřeny na požadavky konkrétní praxe (oblast místní správy, oblast sociálního zabezpečení apod.). Ani zde zatím nejsou známky o neuplatnitelnosti absolventů. Zájem o tyto výrazně praktické obory, vhodné právě k doplnění kvalifikace pro lidi z praxe, je značný a převyšuje možnosti fakulty.
LF
Podle dostupných informací absolventi téměř ve všech případech získají místo, ne vždy s možností specializovat se dle svých představ a ne vždy v místě svého bydliště.
PřF
V žádném z oborů nemají podle těchto informací absolventi s uplatněním potíže, naopak v některých oborech se možnosti uplatnění výrazně zlepšují (například Fyzika).
FF
Široká nabídka více než 40 studijních oborů umožňuje dobré uplatnění absolventů v nejrůznějších školských, kulturních, mediálních a psychologických zařízeních a v orgánech státní správy.
Absolventi učitelství i sociální nebo speciální pedagogiky nacházejí uplatnění ve svých resortech nebo v oblasti manažerství, absolventi učitelství cizích jazyků jako překladatelé.
ESF
V roce 2000 zaznamenala fakulta zvýšenou poptávku o absolventy připravené na výkon funkcí v institucích veřejné správy prostřednictvím studijních oborů Veřejná ekonomika a Regionální rozvoj a správa. Tento proces souvisí s přípravou jednotného vzdělávacího systému pracovníků veřejné správy, na jehož koncepci se fakulta již několik let podílí. Poptávka po absolventech ostatních studijních oborů (a jejich uplatnění na trhu práce) vykazuje již několik let setrvalý stav odpovídající výsledkům sociologického průzkumu absolventů jednotlivých fakult, který je realizován v rámci MU.
FI
Fakulta nabízí v současné době 2 bakalářské a 2 magisterské studijní obory. Absolventi všech oborů nacházejí velmi dobré uplatnění na trhu práce a patří mezi odborníky vyhledávané i v zahraničí.
FSS
Informace tohoto druhu nemá fakulta k dispozici.
Uplatnění nových forem studia
PrF
Na fakultě je využíváno formy prezenční a kombinované. Distanční studium dosud zavedeno není.
LF
Nové formy studia nebyly zaváděny. Co se týče nových forem výuky, v řadě, zejména teoretických předmětů, se rozšiřuje využívání multimediálních forem výuky.
PřF
Za “nový” lze považovat pouze způsob studia, umožněný důslednou aplikací kreditového systému, který poměrně výrazně umožňuje studentům vytvářet svůj odborný profil v rámci studijního programu podle vlastního zájmu. Nově je na fakultě realizováno víceoborové studium. Preferovaným a tradičně podporovaným typem víceoborového studia je studium učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro střední školy, které se děje v rámci studijních programů jednotlivých vědních disciplin (matematika, fyzika, chemie, biologie, vědy o zemi), nikoli již pod studijním programem Učitelství pro střední školy.
FF
Zvyšování počtu posluchačů přináší v některých studijních oborech širší využívání internetu jako informačního média a používání písemných forem prověřování znalostí (eseje, samostatné písemné práce, testy).
Nebyly zavedeny nové formy studia.
ESF
V roce 2000 byl nastartován cílený proces postupného přechodu (řádově v období tří let) studijních oborů realizovaných v kombinovaném studiu na čistou distanční formu. Za tím účelem byly v roce 2000 realizovány přípravné práce související se zřízením Centra distančního a celoživotního vzdělávání, které bylo v souladu se závěry vedení fakulty a fakultního akademického senátu ustaveno k 1. 1. 2001.
FI
Nebyly zavedeny nové formy studia.
FSS
Již druhým rokem organizuje fakulta dvě formy studia: prezenční a kombinovanou.
Studijní neúspěšnost na vysoké škole
PrF
Všeobecně je možné říci, že stoupl počet studentů neúspěšných na počátku studia (mezi prvým a druhým ročníkem). Z tohoto důvodu došlo i k navýšení počtu studentů přijímaných do prvého ročníku.
LF
9 % u prezenčního studia, 1 % u kombinovaného studia.
PřF
Studijní neúspěšnost v roce 2000 činila cca 10 procent. V tomto počtu jsou studenti, kteří zanechali studia, případně jim bylo studium ukončeno podle příslušného paragrafu studijního a zkušebního řádu. Většinu (více než tři čtvrtiny) neúspěšných studentů tvoří studenti v prvém roce studia (zanechali studia bezprostředně po zápisu, resp. jim bylo studium ukončeno pro neplnění studijních povinností prvého roku studia).
FF
V loňském roce neúspěšně ukončilo studium cca 150 posluchačů.
V loňském roce ukončilo neúspěšně v prezenčním bakalářském a magisterském studiu 165 studentů, v kombinovaném bakalářském a magisterském studiu 57 studentů.
ESF
Studijní neúspěšnost vykazuje na fakultě již po několik let stejné parametry spočívající v tom, že v průběhu 1. ročníku prezenčního magisterského studia je ne-úspěšných cca 50 studentů ze tří set a v průběhu
2. – 4. ročníku pak cca 20 studentů ze sedmi set. V kombinovaném bakalářském studiu je neúspěšných v prvním ročníku cca 200 studentů ze čtyř set zapsaných a ve druhém ročníku cca 20 studentů. V tomto případě se většinou jedná o rodinné a pracovní důvody.
FI
Vzhledem k vysoké vzájemné prostupnosti magisterských a bakalářských studijních programů mají studenti velmi dobrou příležitost na úspěšné zakončení některé z nabízených forem studia.
FSS
Studijní neúspěšnost je v bakalářském studium cca 22 %, v magisterském studiu 3 %
Možnost studia handicapovaných uchazečů
PrF
Vzhledem k charakteru právnického studia je možnost studia handicapovaných uchazečů vysoká. V současné době zde studují dva studenti (jeden nevidomý, jeden pohybově omezený). V prvém případě jde o studenta, který je již ve čtvrtém ročníku. Problémy žádné nebyly, i když je nutné říci, že přes veškerou snahu univerzity i fakulty, je hlavní finanční a materiální zátěž na studentovi samém (nutnost speciální techniky pro studium). Zkušenosti s tímto studentem jsou vynikající, jde o jednoho z nejlepších studentů fakulty. V letošním roce byl vybrán komisí pro studium v USA. Druhý student je v prvém ročníku, zkušenosti budou vyhodnoceny po prvém ročníku studia.
LF
Handicapovaní studenti mohou na LF studovat. V letošním roce byl ke studiu fyzioterapie přijat nevidomý student.
PřF
Na Přírodovědecké fakultě studují tělesně postižení pouze v ojedinělých případech. V rámci studijních programů však existují obory, které jsou pro handicapované studenty schůdné. Výjimkou jsou obory chemické nebo biologické, zahrnující řadu praktických předmětů, které nejsou vhodné například pro studenty s postižením zraku.
FF
Na fakultě jsou i ve spolupráci s univerzitním centrem Teiresias vytvořeny podmínky pro studium handicapovaných studentů v řadě oborů. V současné době na fakultě studuje 7 tělesně postižených studentů.
Fakulta každoročně přijímá mimo pořadí několik studentů se změněnou pracovní schopností, kteří úspěšně vykonali přijímací zkoušky. Fakultu např. absolvovala tělesně postižená studentka na vozíčku. V současné době na fakultě studuje 5 neslyšících studentů a 2 nevidomé studentky. V posledních letech MŠMT poskytovalo finanční prostředky pro usnadnění studia handicapovaných studentů.
ESF
Fakulta vytvořila v rámci celouniverzitní iniciativy podmínky pro přijímací zkoušky a studium handicapovaných studentů. V současné době studují na fakultě dva slabozrací studenti v prezenčním typu a jeden tělesně postižený student na vozíčku v kombinovaném typu studia.
FI
Na fakultě mohou bez problémů studovat handicapovaní studenti. Pro pohybově postižené studenty jsou zajištěny bezbariérové přístupy do všech výukových prostor, zrakově postiženým studentům poskytuje individuální podporu Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům.
FSS
Zprovozněním budovy J, v níž fakulta investovala do zařízení umožňující bezbariérový vstup, získali handicapovaní uchazeči možnost nelimitovaného studia na FSS.
Využívání kreditového systému
PrF
Fakulta dosud využívá kreditový systém jako pouze tzv. vnější kreditový systém.
LF
Kreditový systém je primárně využíván především pro mezinárodní výměny studentů v rámci programu
SoCrates-Erasmus.
PřF
Hodnocení studia na Přírodovědecké fakultě je plně podřízeno kreditovému systému. Kvalita studia je souběžně hodnocena klasifikační stupnicí, klasifikace a kreditová hodnota studia jsou nezávislé.
FF
Kreditový systém se na fakultě plně osvědčil, využití všech jeho předností na víceoborovém filologickém studiu je ovšem limitováno maximálním počtem týdenních vyučovacích hodin.
Všechny studijní programy jsou realizovány v kreditovém systému.
ESF
Kreditový systém studia byl na fakultě zaveden již v roce 1992. Od akademického roku 1999/2000 byl tento systém adaptován na všeobecně v Evropě užívaný systém ECTS, aby tak bylo umožněno srovnávat náročnost studia na ESF MU a ekonomických fakultách jiných evropských vysokých škol a také umožňovat bezproblémové přechody studentů v rámci těchto fakult a škol.
FI
Od akademického roku 1999/2000 používá FI kreditový systém podle norem ETCS.
FSS
Kreditový systém je na fakultě s úspěchem využíván již několik let k plné spokojenosti všech učitelů i studentů.
Tab.1a – Stav studentů – občanů ČR na MU k 31. 10. 2000
|
Řádné (diplomové) studium |
Ostatní |
Celkem |
|||||||||||
Fakulta |
prezenční |
kombinované |
celkem |
formy |
studenti |
|||||||||
|
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
studia |
MU |
LF |
185 |
1 251 |
60 |
1 496 |
89 |
0 |
280 |
369 |
274 |
1 251 |
340 |
1 865 |
0 |
1 865 |
FF |
239 |
2 280 |
113 |
2 632 |
71 |
30 |
392 |
493 |
310 |
2 310 |
505 |
3 125 |
344 |
3 469 |
PrF |
0 |
2 001 |
2 |
2 003 |
153 |
1 |
72 |
226 |
153 |
2 002 |
74 |
2 229 |
0 |
2 229 |
FSS |
584 |
303 |
58 |
945 |
237 |
24 |
59 |
320 |
821 |
327 |
117 |
1 265 |
0 |
1 265 |
PřF |
137 |
1 791 |
266 |
2 194 |
0 |
0 |
204 |
204 |
137 |
1 791 |
470 |
2 398 |
0 |
2 398 |
FI |
370 |
963 |
59 |
1 392 |
0 |
0 |
12 |
12 |
370 |
963 |
71 |
1 404 |
3 |
1 407 |
|
59 |
2 215 |
46 |
2 320 |
630 |
1029 |
70 |
1 729 |
689 |
3 244 |
116 |
4 049 |
581 |
4 630 |
ESF |
0 |
1 191 |
34 |
1 225 |
953 |
0 |
50 |
1 003 |
953 |
1 191 |
84 |
2 228 |
136 |
2 364 |
RMU |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
553 |
553 |
Celkem |
1 574 |
11 995 |
638 |
14 207 |
2 133 |
1 084 |
1 139 |
4 356 |
3 707 |
13 079 |
1 777 |
18 563 |
1 617 |
20 180 |
Tab. 1b – Stav studentů – cizinců na MU k 31. 10. 2000
|
Řádné (diplomové) studium |
|||||||||||
Fakulta |
prezenční |
kombinované |
celkem |
|||||||||
|
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
LF |
7 |
256 |
12 |
275 |
6 |
0 |
6 |
12 |
13 |
256 |
18 |
287 |
FF |
10 |
48 |
5 |
63 |
3 |
0 |
21 |
24 |
13 |
48 |
26 |
87 |
PrF |
0 |
173 |
1 |
174 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
173 |
1 |
174 |
FSS |
22 |
3 |
3 |
28 |
8 |
0 |
3 |
11 |
30 |
3 |
6 |
39 |
PřF |
1 |
38 |
13 |
52 |
0 |
0 |
2 |
2 |
1 |
38 |
15 |
54 |
FI |
10 |
66 |
2 |
78 |
0 |
0 |
2 |
2 |
10 |
66 |
4 |
80 |
|
0 |
4 |
1 |
5 |
2 |
0 |
1 |
3 |
2 |
4 |
2 |
8 |
ESF |
0 |
86 |
5 |
91 |
7 |
0 |
7 |
14 |
7 |
86 |
12 |
105 |
Celkem |
50 |
674 |
42 |
766 |
26 |
0 |
42 |
68 |
76 |
674 |
84 |
834 |
Tab. 1c – Stav studentů na MU k 31. 10. 2000
|
Diplomové studium |
Ostatní |
Celkem |
||
Fakulta |
obč. ČR |
cizinci |
celkem |
formy |
studenti MU |
LF |
1865 |
287 |
2 152 |
0 |
2 152 |
FF |
3125 |
87 |
3 212 |
344 |
3 556 |
PrF |
2229 |
174 |
2 403 |
0 |
2 403 |
FSS |
1265 |
39 |
1 304 |
0 |
1 304 |
PřF |
2398 |
54 |
2 452 |
0 |
2 452 |
FI |
1404 |
80 |
1 484 |
3 |
1 487 |
|
4049 |
8 |
4 057 |
581 |
4 638 |
ESF |
2228 |
105 |
2 333 |
136 |
2 469 |
RMU |
|
0 |
0 |
553 |
553 |
Celkem |
18 563 |
834 |
19 397 |
1617 |
21 014 |
Tab. 2 – Studenti Masarykovy univerzity 1)
Šk.rok |
1996/97 |
1997/98 |
1998/99 |
1999/2000 |
2000/2001 |
||||||||||
Fak. |
DES3) |
DAS2) |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
PS4) |
KS5) |
Celk. |
PS4) |
KS5) |
Celk. |
LF |
1560 |
0 |
1560 |
1577 |
0 |
1577 |
1660 |
25 |
1685 |
1769 |
234 |
2003 |
1496 |
369 |
1865 |
FF |
2674 |
186 |
2860 |
2675 |
125 |
2800 |
2291 |
135 |
2426 |
2556 |
452 |
3008 |
2632 |
493 |
3125 |
PrF |
2249 |
26 |
2275 |
2256 |
101 |
2357 |
2245 |
148 |
2393 |
2179 |
272 |
2451 |
2003 |
226 |
2229 |
FSS |
529 |
0 |
529 |
798 |
137 |
935 |
945 |
320 |
1265 |
||||||
PřF |
1684 |
1 |
1685 |
1842 |
0 |
1842 |
1842 |
0 |
1842 |
2162 |
194 |
2356 |
2194 |
204 |
2398 |
FI |
506 |
0 |
506 |
711 |
1 |
712 |
904 |
0 |
904 |
1202 |
15 |
1217 |
1392 |
12 |
1404 |
|
2141 |
519 |
2660 |
2135 |
839 |
2974 |
2441 |
1034 |
3475 |
2287 |
1287 |
3574 |
2320 |
1729 |
4049 |
ESF |
877 |
335 |
1212 |
984 |
655 |
1639 |
1171 |
760 |
1931 |
1238 |
973 |
2211 |
1225 |
1003 |
2228 |
MU |
11691 |
1067 |
12758 |
12180 |
1721 |
13901 |
13083 |
2102 |
15185 |
14191 |
3564 |
17755 |
14207 |
4356 |
18563 |
1) pouze diplomové, tj. bakalářské a magisterské studium – občané ČR i cizinci
2) DAS – studium dálkové a distanční
3) DES – denní studium
4) PS – prezenční studium
5) KS – kombinované studium
Graf 1
Tab. 3 – Počet studentů na jednoho učitele MU
Fak./Šk. rok |
1993/94 |
1994/95 |
1995/96 |
1996/97 |
1997/98 |
1998/99 |
1999/00 |
2000/01 |
LF |
5,35 |
5,19 |
6,33 |
5,86 |
5,89 |
6,41 |
6,74 |
7,07 |
FF |
14,01 |
13,23 |
14,38 |
19,24 |
18,49 |
18,29 |
20,36 |
19,03 |
PrF |
33,18 |
33,87 |
33,37 |
35,05 |
33,63 |
33,03 |
34,24 |
32,57 |
FSS |
28,95 |
29,83 |
35,46 |
|||||
PřF |
10,14 |
9,08 |
9,98 |
10,22 |
11,43 |
11,34 |
11,71 |
12,03 |
FI |
50 |
19,93 |
25,92 |
29,41 |
35,10 |
30,01 |
30,83 |
|
|
11,87 |
10,62 |
11,28 |
14,85 |
17,40 |
20,11 |
21,21 |
18,75 |
ESF |
21,65 |
20,43 |
22,90 |
21,88 |
28,98 |
32,99 |
36,16 |
37,71 |
MU |
10,70 |
10,50 |
11,79 |
13,57 |
14,63 |
15,66 |
16,62 |
15,58 |
Tab. 4 – Rozbor přijímacího řízení pro akademický rok 2000/2001
Fakulta |
Forma studia |
Přihlášeno |
Dostavilo se |
Uspělo |
Uspělo v % |
Přijato děkanem |
Autore-medura |
Odvolání |
Přijato rektorem |
Přijato celkem |
Zrušilo přijetí |
K zápisu |
Zapsalo se |
Plán zapsaných |
PrF |
PS |
4422 |
3540 |
1016 |
28,70 |
471 |
66 |
580 |
1 |
538 |
28 |
510 |
453 |
|
|
KS + Dis. |
642 |
543 |
116 |
21,36 |
51 |
0 |
97 |
0 |
51 |
0 |
51 |
49 |
|
|
Celkem |
5064 |
4083 |
1132 |
27,72 |
522 |
66 |
677 |
1 |
589 |
28 |
561 |
502 |
500 |
LF |
PS |
2074 |
1601 |
759 |
47,41 |
525 |
24 |
287 |
6 |
555 |
161 |
394 |
394 |
|
|
KS + Dis. |
227 |
197 |
114 |
57,87 |
36 |
8 |
36 |
7 |
51 |
0 |
51 |
51 |
|
|
Celkem |
2301 |
1798 |
873 |
48,55 |
561 |
32 |
323 |
13 |
606 |
161 |
445 |
445 |
425 |
PřF |
PS |
3158 |
2476 |
1268 |
51,21 |
785 |
123 |
274 |
50 |
958 |
291 |
667 |
526 |
|
|
KS + Dis. |
0 |
0 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Celkem |
3158 |
2476 |
1268 |
51,21 |
785 |
123 |
274 |
50 |
958 |
291 |
667 |
526 |
550 |
FF |
PS |
3999 |
3151 |
1082 |
34,34 |
654 |
114 |
583 |
3 |
771 |
81 |
690 |
570 |
|
|
KS + Dis. |
89 |
65 |
60 |
92,31 |
46 |
0 |
7 |
0 |
46 |
0 |
46 |
42 |
|
|
Celkem |
4088 |
3216 |
1142 |
35,51 |
700 |
114 |
590 |
3 |
817 |
81 |
736 |
612 |
528 |
|
PS |
5709 |
4421 |
1859 |
42,05 |
733 |
107 |
1063 |
56 |
896 |
143 |
753 |
627 |
|
|
KS + Dis. |
2790 |
2294 |
1356 |
59,11 |
409 |
39 |
569 |
14 |
462 |
15 |
447 |
410 |
|
|
Celkem |
8499 |
6715 |
3215 |
47,88 |
1142 |
146 |
1632 |
70 |
1358 |
158 |
1200 |
1037 |
955 |
ESF |
PS |
2433 |
1869 |
718 |
38,42 |
490 |
0 |
273 |
1 |
491 |
161 |
330 |
314 |
|
|
KS + Dis. |
1952 |
1566 |
1138 |
72,67 |
431 |
0 |
338 |
1 |
432 |
0 |
432 |
406 |
|
|
Celkem |
4385 |
3435 |
1856 |
54,03 |
921 |
0 |
611 |
2 |
923 |
161 |
762 |
720 |
650 |
FI |
PS |
1363 |
1105 |
727 |
65,79 |
727 |
4 |
16 |
0 |
731 |
|
731 |
510 |
|
|
KS + Dis. |
0 |
0 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
|
Celkem |
1363 |
1105 |
727 |
65,79 |
727 |
4 |
16 |
0 |
731 |
0 |
731 |
510 |
450 |
FSS |
PS |
3874 |
3305 |
867 |
26,23 |
349 |
10 |
810 |
23 |
382 |
41 |
341 |
315 |
|
|
KS + Dis. |
1893 |
1595 |
343 |
21,50 |
182 |
30 |
308 |
0 |
212 |
2 |
210 |
208 |
|
|
Celkem |
5767 |
4900 |
1210 |
24,69 |
531 |
40 |
1118 |
23 |
594 |
43 |
551 |
523 |
395 |
MU |
PS |
27032 |
21468 |
8296 |
38,64 |
4734 |
448 |
3886 |
140 |
5322 |
906 |
4416 |
3709 |
|
|
KS + Dis. |
7593 |
6260 |
3127 |
49,95 |
1155 |
77 |
1355 |
22 |
1254 |
17 |
1237 |
1166 |
|
|
Celkem |
34625 |
27728 |
11423 |
41,20 |
5889 |
525 |
5241 |
162 |
6576 |
923 |
5653 |
4875 |
4453 |
1999 |
|
33037 |
25748 |
8189 |
31,80 |
5289 |
674 |
4488 |
102 |
6065 |
857 |
5208 |
4552 |
4611 |
Nárůst |
4,81 |
7,69 |
39,49 |
29,53 |
11,34 |
-22,11 |
16,78 |
58,82 |
8,43 |
7,70 |
8,54 |
7,10 |
-3,43 |
Tab. 5 – Absolventi Masarykovy univerzity – občané ČR 1)
1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | |||||||||||
Fak. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
PS |
KS |
Celk. |
PS |
KS |
Celk. |
LF |
264 |
1 |
265 |
247 |
2 |
249 |
263 |
0 |
263 |
211 |
10 |
221 |
274 |
17 |
291 |
FF |
238 |
119 |
357 |
273 |
76 |
349 |
297 |
39 |
336 |
171 |
16 |
187 |
286 |
61 |
347 |
PrF |
225 |
89 |
314 |
366 |
30 |
396 |
417 |
25 |
442 |
382 |
7 |
389 |
359 |
74 |
453 |
FSS |
21 |
0 |
21 |
64 |
1 |
65 |
93 |
5 |
98 |
||||||
PřF |
264 |
26 |
290 |
297 |
19 |
316 |
302 |
25 |
327 |
302 |
25 |
327 |
312 |
38 |
350 |
FI |
45 |
1 |
46 |
38 |
2 |
40 |
44 |
0 |
44 |
42 |
0 |
42 |
85 |
0 |
85 |
|
460 |
202 |
662 |
504 |
126 |
630 |
380 |
232 |
612 |
393 |
287 |
680 |
398 |
440 |
838 |
ESF |
122 |
4 |
126 |
281 |
28 |
309 |
286 |
57 |
343 |
142 |
103 |
245 |
188 |
147 |
335 |
MU |
1 618 |
442 |
2 060 |
2 006 |
283 |
2 289 |
2010 |
378 |
2388 |
1707 |
449 |
2156 |
1 995 |
782 |
2 797 |
1)
Bakalářské, magisterské a doktorské studiumTab. 6 – Absolventi MU – cizinci
Fak./Rok |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
LF |
8 |
12 |
14 |
14 |
24 |
19 |
FF |
1 |
4 |
5 |
3 |
10 |
6 |
PrF |
4 |
4 |
1 |
8 |
22 |
32 |
FSS |
– |
– |
– |
1 |
0 |
3 |
PřF |
5 |
6 |
2 |
7 |
0 |
5 |
FI |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
|
0 |
1 |
1 |
0 |
4 |
1 |
ESF |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
MU |
18 |
28 |
23 |
36 |
61 |
68 |
Graf 2
Tab. 7 – Studijní neúspěšnost na MU
Studium |
|||||||||||||||
Fakulta |
prezenční |
Kombinované |
Celkem |
||||||||||||
celkem |
neúspěšní |
tj. % |
celkem |
neúspěšní |
tj. % |
celkem |
neúspěšní |
tj. % |
|||||||
LF |
1 496 |
118 |
7,89 |
369 |
10 |
2,71 |
1 865 |
128 |
6,86 |
||||||
FF |
2 632 |
152 |
5,78 |
493 |
3 |
0,61 |
3 125 |
155 |
4,96 |
||||||
PrF |
2 003 |
77 |
3,84 |
226 |
24 |
10,62 |
2 229 |
101 |
4,53 |
||||||
FSS |
945 |
103 |
10,90 |
320 |
40 |
12,50 |
1 265 |
143 |
11,30 |
||||||
PřF |
2 194 |
235 |
10,71 |
204 |
6 |
2,94 |
2 398 |
241 |
10,05 |
||||||
FI |
1 392 |
229 |
16,45 |
12 |
5 |
41,67 |
1 404 |
234 |
16,67 |
||||||
|
2 320 |
187 |
8,06 |
1 729 |
32 |
1,85 |
4 049 |
219 |
5,41 |
||||||
ESF |
1 225 |
40 |
3,27 |
1 003 |
241 |
24,03 |
2 228 |
281 |
12,61 |
||||||
Celkem |
14207 |
1141 |
8,03 |
4356 |
361 |
8,29 |
18563 |
1502 |
8,09 |