PÉČe o studenty, ediČní Činnost A VNĚJŠÍ VZTAHY |
Doc. JUDr. Zdeňka Gregorová, CSc., prorektorka
1. UbytovacÍ sluŽby
Ubytování studentů je jednou z nejdůležitějších doplňkových činností MU, které vytvářejí sociální zázemí studentů. MU proto věnuje těmto otázkám velkou pozornost a pokračuje v nastoupeném záměru rozšiřování možností ubytování studentů nejen ve vlastních objektech, ale pomáhá i prostředkovat ubytování z jiných zdrojů.
Ve školním roce 2001/2002 zajišťovala Správa kolejí ubytování studentů v následujících objektech
1. 1 Koleje Masarykovy univerzity
Kolej |
Adresa |
Počet lůžekk 23. 9. 01 |
Disponibilní kapacita 01/02 |
Skutečná kapacita + host.pokoje |
Vinařská |
Vinařská 5, 60300 Brno |
1 171 |
1 171 |
1 257 |
Tvrdého |
Tvrdého 5/7,60200 Brno |
356 |
356 |
356 |
Kounicova |
Kounicova 50, 60200 Brno |
596 |
596 |
596 |
Mánesova |
Mánesova 12c,61200 Brno |
347 |
347 |
347 |
Klácelova |
Klácelova 2,60200 Brno |
313 |
313 |
313 |
nám. Míru |
nám. Míru 4,60200 Brno |
245 |
245 |
245 |
Veveří |
Veveří 29,60200 Brno |
70 |
70 |
70 |
Komárov I. |
bří. Žůrků 5,61700 Brno |
494 |
494 |
504 |
Komárov II. |
Sladkého 13, 61700 Brno |
432 |
432 |
432 |
Komárov III. |
Lomená 48, 61700 Brno |
168 |
168 |
179 |
Celkem |
|
4 192 |
4 192 |
4 299 |
VUT |
|
170 |
|
|
Celkem |
k nástupu studentů |
4 362 |
|
|
Celková disponibilní kapacita kolejí byla v akademickém roce 2001/2002 snížena o 19 lůžek z důvodů zajištění dodržování hygienických norem o maximálním počtu lůžek v jednom pokoji. Týkalo se to šestilůžkových pokojů v kolejích Tvrdého, které byly sníženy o 2 lůžka, a jeden osmilůžkový pokoj v kolejích Mánesova, který byl snížen o čtyři lůžka.
Naproti tomu v kolejích Vinařská byly vytvořeny 3 nové pokoje buňkového typu s kapacitou 12 osob a v kolejích Sladkého byla vytvořena 4 lůžka pro tělesně postižené – pro vozíčkáře. V letošním školním roce neměl o ubytování zájem žádný tělesně postižený student. Pouze v kolejích Kounicova jsou ubytovány 4 zrakově postižené studentky.
Univerzitě byla začátkem akademického roku nabídnuta možnost ubytovat studenty v soukromé ubytovně na Staňkové ulici v Brně. Tuto možnost nabídlo SKM 50 studentům MU.
Vzhledem k tomu, že z přidělených 2045 lůžek pro druhý až poslední ročník se v povinném předubytování nedostavilo 200 osob, bylo prvním ročníkům v I. kole přiděleno 1400 lůžek a ve 2. kole bylo přiděleno 290 lůžek. Přesto k datu nástupu na koleje, tj. 30. 9. nenastoupilo 240 studentů, kterým bylo pořadníkem přiděleno lůžko.
Volná lůžka v průběhu roku jsou přidělována lx týdně sestavením pořadníku z aktualizovaných žádostí.
Z celkového počtu 16 135 studentů denního prezenčního studia bylo k zahájení školního roku ubytováno 27 % studentů a z celkového počtu 7 518 podaných žádostí o koleje bylo uspokojeno 58 % žadatelů.
Pro školní rok 2001/2002 byla schválena stejná jednotná kritéria pro přidělování kolejí jak v předchozím roce. Základním kritériem byla časová vzdálenost místa trvalého pobytu žadatele podle záznamu studijního oddělení a Brnem. Doplňkovým kritériem byly sociální poměry. Bez ohledu na dobu dojíždění byli ubytováni členové KR a držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a oboustranně osiřelí. Studenti doktorského programu a cizinci (mimo studenty ze Slovenské republiky) byli zvýhodněni 500 body.
O prázdninách 2001 byla zahájena I. etapa postupného zavádění internetu do pokojů kolejí Vinařská. Byly zprovozněny přípojky ve všech třech blocích kolejí v prvním a druhém patře.
1. 2 Využití lůžkové kapacity
|
1996/97 |
1997/98 |
1998/99 |
1999/00 |
2000/01 |
2001/02 |
Projektovaná kapacita |
3 107 |
3 432 |
3 543 |
3 567 |
3 789 |
3 789 |
Skut. spravovaná kapacita |
3 578 |
4 061 |
4 034 |
4 077 |
4 317 |
4 298 |
Počet lůžek pro studenty |
3 578 |
3 871 |
3 919 |
4 043 |
4 211 |
4 192 |
Počet žádostí o ubytování |
5 282 |
5 913 |
5 948 |
5 961 |
6 330 |
7 518 |
Celk. počet studentů den. diplomového studia MU |
11 983 |
12 576 |
13 570 |
14 191 |
14 973 |
16 135 |
Lůžka pro hosty MU |
12 |
16 |
20 |
34 |
106 |
107 |
SOCRATES |
|
|
80 |
80 |
80 |
80 |
Rok |
MU |
VUT |
ČKSD |
Celkem |
Index |
1993/1994 |
3 286 |
90 |
|
3 376 |
100 |
1994/1995 |
3 141 |
300 |
20+26VA |
3 487 |
103,3 |
1995/1996 |
3 167 |
300 |
20 |
3 487 |
103,3 |
1996/1997 |
3 578 |
200 |
20 |
3 798 |
112,5 |
1997/1998 |
3 871 |
200 |
|
4 071 |
120,6 |
1998/1999 |
4 019 |
|
|
4 019 |
119,0 |
1999/2000 |
3 981 |
250 |
|
4 231 |
125.3 |
2000/2001 |
4 211 |
160 |
|
4 371 |
129.5 |
2001/2002 |
4 192 |
170 |
|
4 362 |
129.2 |
2. STRAVOVACÍ SLUŽBY
Správa kolejí a menz poskytovala stravovací služby studentům a zaměstnancům ve třech menzách, v jedné výdejně na Klácelově a bufetech s výdejem teplých nebo minutkových jídel – na Fakultě informatiky, Lékařské fakultě, kolejích Kounicova a Vinařské.
Výdejna pro studenty na bří Žůrků 5 nebyla k začátku školního roku zprovozněna z důvodů malého zájmu a využití studenty.
Zaměstnanci menz zajišťují kromě základních stravovacích služeb také pohoštění na významných akcích školy. Jejich výrobky studené i teplé kuchyně jsou na vysoké profesní úrovni.
Slavnostní občerstvení, obědy, rauty, caterig pro:
menza Moravské nám. - rektora, prorektory a děkany fakult, - Nadaci Universitas Masarykiana, - Bronzové sympózium, - Oběd u příležitosti návštěvy velvyslance USA, - Otevření morfologického centra, - Zahradní slavnost, - Letní školu slovanských studií aj. |
menza Veveří - Dieas academicus MU, - ELSA, - Junior klub křesťanských demokratů, - Levicové kluby žen aj.
|
menza Vinařská - slavností obědy, rauty, pohoštění pro Ekonomicko-správní fakultu, - Konferenci knihovníků ČR, - Českou asociaci sester, - Sdružení praktických lékařů, - KAP CZ, - Stomatologickou komoru, - MSVB aj.
|
|
1. 4 Menzy Masarykovy univerzity – max. denní kapacita menz
Menza Moravské náměstí |
Menza Vinařská |
Menza Veveří |
2 000 |
2 000 |
1 750 |
1. 5.Vývoj počtu vydaných porcí jídel v menzách MU bez porcí doplňkové činnosti
Menza |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
Mor.nám
|
676 523 (52 %) |
695 035 (48 %) |
716 312 (47 %) |
532 943 (48 %) |
474 966 (49 %) |
524 416 (50,4 %) |
497 241 (51,4 %) |
Veveří |
295 523 (22 %) |
368 342 (26 %) |
463 833 (30 %) |
361 885 (33 %) |
266 626 (28 %) |
214 265 (20,6 %) |
269 157 (27,8 %) |
Vinařská |
344 501 (26 %) |
376 154 (26%) |
349 177 (23 %) |
212 620 (19 %) |
216 658 (23 %) |
300 706 (29,0 %) |
201 408 (20,8 %) |
Celkem |
1 316 547 |
1 439 531 |
1 529 322 |
1 107 448 |
958 260 |
1 039 387 |
967 806 |
1.6 Péče o studenty – ubytování, stravování
Lůžková kapacita |
4 299 |
||
Počet lůžek určených k ubytování studentů |
4 192 |
||
Počet lůžek určených k ubytování zaměstnanců |
0 |
||
Počet lůžek k příležitostnému ubytování hostů školy |
107 |
||
Počet lůžek v zapůjčených zařízeních – VUT |
170 |
||
Počet podaných žádostí o ubytování v přísluš. ak. roku |
7 518 |
||
Počet kladně vyřízených žádostí o ubytování k 31.10. |
4 362 |
||
Výše kolejného v Kč za l měsíc podle kategorií |
studenti kolejné |
zaměst. |
Ostatní poplatek lůžko/noc |
A – buňkový systém |
800,- až 1280,- |
0 |
0 |
B – vícelůžkové pokoje |
250,- až 1000,- |
0 |
0 |
C – ostatní (hosté VŠ) |
|
|
175,- |
Výše stravného v Kč za l hlavní jídlo - standard |
studenti |
zaměstn. |
ostatní |
|
19,50 |
19,50 |
40,80 |
Počet hlavních jídel vydaných v přísl. ak. roku celkem |
582 487 |
159 989 |
214 663 |
3. PORADENSKÉ SLUŽBY
MU jako veřejná vysoká škola soustřeďuje své úsilí především na zajištění vzdělávacího procesu a rozvoj výzkumu a vývoje, které představují její hlavní úkoly i samotný důvod existence. Vedle těchto hlavních aktivit však MU vykonává řadu dalších činností, které neodmyslitelně patří k charakteristice vysoké školy. Mezi ně můžeme zařadit i poradenskou činnost vůči studentům. Zákon o vysokých školách ukládá vysokým školám poskytovat uchazečům o studium, studentům a dalším osobám informační a poradenské služby související se studiem a s možností uplatnění absolventů studijních programů v praxi. Poradenské centrum MU (dále jen „PC MU“) je tím útvarem, který organizuje a zajišťuje poradenskou činnost v praxi již po několik let.
V roce 2001 se činnost PC MU soustřeďovala na poskytování služeb v oblasti studijně profesního, právního a psychologického poradenství. Služby jsou poskytovány všem studentům Masarykovy univerzity, na PC MU se obracejí i zaměstnanci, potencionální zájemci o studium na MU ze středních škol i absolventi. Studenti mají možnost PC MU kontaktovat telefonicky, emailem či osobně. Práce PC MU se dělí do tří částí:
Psychologická poradna Poradenského centra MU (dále jen „PPPC MU“). V roce 2001 se opět zvýšil zájem o tuto formu poradenství, a to o 30 % oproti roku 2000. Celkem využilo různých forem psychologického poradenství 240 klientů. Lze konstatovat, že tento trend má stoupající tendenci a činnost poradny proto již druhým rokem nebyla (byť v omezeném rozsahu) přerušena ani o prázdninách. Tento celkový nárůst lze vysvětlit například několika způsoby:
Využití služeb psychologické poradny/návštěva psychologa ztrácí stigma „nenormálnosti“, které je v naší společnosti stále přítomno.
Studium na VŠ je stále náročnější a stresové faktory působící na studenty rezultují potřebu vyrovnávat se s nimi s pomocí odborníků.
PPPC MU získává za dobu svého působení na MU dobré renomé a studenti se na ni obracejí se stále větší důvěrou.
V rámci poradny působí stálý tým psychologů. Činnost jednotlivých psychologů je sice možné dělit na práci s klienty nabízející problémy studijního, osobního či vztahového rázu, ale v mnoha případech takovéto členění ztrácí na významu, neboť setkávání se s klientem má povahu komplexní terapeuticko-poradenské péče, mnohdy v intencích střednědobých psychologických terapií. Práce s klienty na jejich nabízených problémech v časovém intervalu probíhá od jednorázových konzultací k setkávání častějšímu, pravidelnému.
Uvedenou situaci není možné považovat za handicap, neboť skutečnost, že MU nabízí svým studentům bezpečné prostředí pro sdělování svých problémů je např. studenty prvních ročníků s problémy adaptačního rázu vnímána nadmíru pozitivně, a to např. i z důvodu, že se takovéto pracoviště nachází na „jejich“ univerzitě.
Do standardní náplně práce PPPC MU vždy patřilo organizování tzv. „skupinových setkání“. Rok 2001 této nabízené službě příliš nepřál a je otázkou, jak tomu bude v roce následujícím. Realizace těchto setkání spadá výhradně do kompetence psychologů PPPC MU či externích psychologů, zajišťujících konkrétní skupinová setkání, a nelze říci, že by poptávka korelovala s nabídkou. Nabízí se zde opět vysvětlení podobného trendu zaznamenávaného na zahraničních univerzitách, kde jsou skupinová setkání sycena individuální klientelou poradenských center a otevírají se dle aktuální potřeby. PPPC MU je však připravena takováto setkání realizovat, a to ve spektru skupin s „dovednostním“ zaměřením (sebeprezentace, přijímací pohovor, psaní CV) až po prožitkové.
Ačkoliv tým psychologů tvoří pouze externí spolupracovníci, pracuje podle regulí a standardů běžných na jiných psychologických pracovištích. Psychologický tým své případy nejen posuzuje na pravidelných setkáních, ale členové tohoto týmu se ve své profesi dále vzdělávají a procházejí dalším psychologickým výcvikem. To vše ve snaze nabídnout klientům kvalitní servis.
Osobní data klientů jsou pečlivě chráněna a v rámci zefektivnění práce celé PPPC MU se plánuje zavedení organizace klientely prostřednictvím informačního systému MU za zvláštních podmínek kladoucích důraz na ochranu soukromí našich klientů.
Pro účely lepší prezentace PPPC MU byla rovněž vytvořena nová webová prezentace na stránkách www.rect.muni.cz/pcentrum.
Studijně-profesní poradenství: Hlavním posláním této součásti je poskytování informací o možnosti uplatnění na trhu práce, o poskytování informací o možnosti studia na MU, provádění Analýz osobního profilu systémem Thomas, za účelem zkoumání schopností člověka vykonávat určitou pracovní činnost, organizace kontaktního setkání – Veletrhu pracovních příležitostí, organizace přednášek a dotazníkového šetření. Uskutečnily se přednášky, kdy tématem byly praktické otázky spojené s nástupem do zaměstnání, náležitosti pracovní smlouvy, dále specifika přijímacího pohovoru, jak správně napsat životopis, jak kontaktovat zaměstnavatele.
Již neodmyslitelnou aktivitou je Veletrh pracovních příležitostí, který zajišťovalo PC MU společně s VUT, IAESTE, ELSOU. Akce se zúčastnilo 62 firem, návštěvnost 3 500 studentů, doprovodný program – prezentace jednotlivých firem v aule, katalog - “Průvodce veletrhem”. Studenti měli možnost se zde setkat s potenciálními zaměstnavateli, vyzkoušet si nanečisto pohovory před vstupem do praxe, nahlédnout do prostředí jednotlivých firem a seznámit se s požadavky, které na absolventy klade trh práce.
PC MU zajistilo pro studenty MU cyklus přednášek o zátěžových situacích v životě studenta, příčinách a důsledcích ohrožující výkonnost a zdraví. Dále to byl seminář o praktických dovednostech zvládání života a seminář jak se připravit na studijní pobyt v cizině. Informace o mezinárodní soutěži studentů a managerů, jejíž účastníci budou řídit virtuální společnost, získali studenti při prezentaci projektu „EUROMANAGER“. V roce 2001 PC MU získalo z FRVŠ finanční prostředky na sociologické šetření “Využití informací o uplatnění absolventů MU v praxi Poradenského centra MU”. Tento projekt je součástí tematického okruhu E - Vysokoškolské knihovny, poradenská a informační centra. Empirická část výzkumu se opírá o rozsáhlé dotazníkové šetření posledních čtyř absolventských ročníků z let 1997, 1998, 1999 a 2000, pěti- a šestiletého magisterského, denního studia osmi fakult MU. Základní soubor tvořili absolventi MU s trvalým bydlištěm na území ČR, jednalo se tedy o 6 492 absolventů. Vzhledem k finančním možnostem byl vybrán výběrový soubor o velikosti 5 500 absolventů. Sběr dotazníků byl zajištěn technikou poštovní ankety. V řádném termínu se vrátilo celkem 3 347 vyplněných dotazníků, což představuje návratnost na úrovni 62,8 %.Právní poradenství: Tato část poradenství nemá pevně stanovenou provozní dobu, působí na objednávku, podle potřeby klienta. Kontakt je navazován telefonicky nebo emailem. Odpověď je řešena většinou emailem. V případě rozsáhlejšího problému je uskutečněno setkání v kanceláři PC.
Okruhy řešených případů: postavení studenta v pracovně-právních vztazích, daňové povinnosti zaměstnaných studentů (práce, studium, daně), sociální zabezpečení (zdravotní, důchodové a nemocenské pojištění), uzavírání smluv, autorské smlouvy, živnostenská oprávnění, pomoc při registraci studentského časopisu, pomoc při zakládání občanského sdružení, pomoc při řešení pohledávek, řešení odpovědnosti, státní sociální podpora, problematika výkonu civilní služby.
Počet klientů:
V roce 2001 služeb PC MU využilo 1 120 klientů.
Studijně-profesní poradna 799 kontaktů,
Psychologická poradna 241 kontaktů,
Právní poradna 81 kontaktů.
PC MU spolupracuje s poradenskými středisky českých vysokých škol (při rektorátech jich existuje 9), s Úřady práce, s Informačně poradenským centrem v Praze, Centrem pro studium vysokého školství, Národním vzdělávacím fondem, Akademickým informačním centrem, studentskými organizacemi IAESTE, ELSA se zástupci firem, které studentům nabízejí možnost uplatnění po studiu nebo v rámci studia, s rekrutačním střediskem Armády ČR.
Struktura kontaktů v části studijně-profesní a právní PC MU |
|
Struktura kontaktů v psychologické poradně PC MU |
||
Fakulta |
|
|
Fakulta |
|
Právnická |
121 |
|
Právnická |
3 |
Ekonomicko-správní |
130 |
|
Ekonomicko-správní |
8 |
Filozofická |
52 |
|
Filozofická |
37 |
Pedagogická |
55 |
|
Pedagogická |
42 |
Přírodovědecká |
37 |
|
Přírodovědecká |
59 |
Lékařská |
41 |
|
Lékařská |
6 |
Informatiky |
37 |
|
Informatiky |
18 |
Sociálních studií |
29 |
|
Sociálních studií |
27 |
Celkem studenti MU |
502 |
|
Celkem studenti MU |
200 |
|
|
|
|
|
Ostatní |
378 |
|
Ostatní |
41 |
(středoškoláci, rodiče studentů, absolventi, učitelé) |
|
|
|
|
Celkem |
880 kontaktů |
|
Celkem |
241 kontaktů |
4. PÉČE O POSTIŽENÉ STUDENTY
MU jako veřejná vysoká škola má nezanedbatelnou povinnost vytvářet podmínky pro studium zdravotně postižených osob.
a) Péče o zrakově postižené studenty
V rámci útvaru péče o studenty působí od roku 2000 specializované Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům (dále jen „Středisko“). Činnost Střediska je rozvíjena v úzké spolupráci s Fakultou informatiky MU, která pro ně vytváří prostorové a technické podmínky.
Hlavní úkoly Střediska jsou zaměřeny do následujících oblastí:
metodické a právní, kde Středisko spolupracuje s ředitelstvím středních škol, studijními odděleními fakult a vyučujícími tak, aby pro zájemce o studium nabídlo kvalifikovanou informaci o perspektivách a možnostech jednotlivých oborů; připravuje technické podmínky pro průběh přijímacích zkoušek; vytváří podmínky pro řádný průběh studia, aby tito studenti měli přístup k písemným informacím, sleduje, aby ve vnitřních předpisech MU byly zahrnuty i zvláštní podmínky nezbytné pro studium zrakově postižených studentů;
prostorové orientace, kde Středisko seznamuje studenty s přístupovými cestami, zajišťuje jejich doprovod a navrhuje úpravy interiérů a exteriérů tak, aby byly využitelné i zrakově postiženými studenty;
digitalizační a knihovní. Středisko buduje systematicky digitální studijní fond tak, aby pokrýval ucelené oborové oblasti, zajišťuje i haptický tisk digitalizované studijní literatury, podkladů pro písemné zkoušky, vysvědčení a úřední korespondence;
haptické a akustické informatiky. V této oblasti Středisko dbá o softwarové vybavení pro studium těchto studentů.
V roce 2001 Středisko zabezpečovalo řádné studium 15 zrakově postižených studentů. Pro plnění tohoto úkolu Středisko zajistilo 10 lektorských semestrálních kurzů povinné výuky, zpřístupnilo 700 titulů studijní literatury (tisk i elektronická podoba) a rozšířilo kapacitu univerzitní studovny pro nevidomé studenty na 7 studijních míst.
Středisko se výrazně podílí i na celoživotním vzdělávání pro zrakově postižené studenty i širší veřejnost. K rozvíjení této významné činnosti získalo Středisko i v roce 2001 účelovou dotaci z Fondu vzdělávaní politiky MŠMT. V roce 2001 byly programy celoživotního vzdělávání zaměřeny na:
A. Programy akademické určené pro zájemce o univerzitní studium, přispívající k vyrovnávání podmínek zrakově postižených studentů v přijímacím řízení na VŠ s konkrétním zaměřením na:
1. Informační technologie pro zrakově postižené,
2. Cizí jazyk a literatura pro zrakově postižené,
3. Základy vysokoškolské matematiky pro zrakově postižené.
B. Programy neakademické určené zpravidla pro zájemce starších věkových skupin, jejichž cílem je překlenout nedostatek profesního nebo společenského uplatnění s konkrétním zaměřením na:
1. Informační technologie pro zrakově postižené,
2. Cizí jazyk a literatura pro zrakově postižené,
3. Evropské hmatové písemnictví.
Celkově se všech kurzů celoživotního vzdělávání zúčastnilo a účastní 44 studentů i účastníků z širší veřejnosti.
Středisko se účastní i dalších aktivit, které umožňují zlepšování a rozšiřování jeho služeb. V roce 2001 Středisko prezentovalo výsledky své činnosti na 2 mezinárodních konferencích (Innsbruck, Hradec Králové), podílelo se na organizaci hmatové výstavy „Možná sdělení“ v Moravské galerii v Brně, bylo národním organizátorem české účasti na mezinárodním počítačovém táboře, který byl pořádán Univerzitou v Linci pod záštitou EU a konal se ve Slovinsku.
Činnost Střediska je financována především z účelových prostředků z Fondu vzdělávací politiky MŠMT, ale i z dalších zdrojů, jako jsou projekty Fondu rozvoje VŠ, sponzorské dary a další.
b) Péče o ostatní zdravotně postižené studenty
Na MU v roce 2001 studovalo 35 studentů zdravotně postižených, jejichž studium vyžadovalo speciální osobní asistenci, tlumočení do znakové řeči, popřípadě zvláštní náklady na studijní pomůcky. Péče o tyto studenty zajišťovaly fakulty, na nichž studují, i s pomocí prostředků z Fondu vzdělávací politiky MŠMT. MU sama i v rámci péče o budovy a univerzitní prostředí vytváří i technické podmínky pro studium této skupiny studentů.
5. STIPENDIA
Poskytovaná stipendia
Jednou z oblastí, která je velmi důležitá pro vytváření příznivých sociálních podmínek ke studiu na vysoké škole, je i poskytování příspěvků studentům ke tvorbě finančních zdrojů, z nichž mohou hradit své náklady související se studiem.
Poskytování stipendií v roce 2001 se řídilo stipendijním řádem MU a stipendijními řády jednotlivých fakult. Na základě těchto stipendijních řádů jsou fakultami poskytována stipendia studentům ve všech druzích akreditovaných studijních programů, vždy však jen v prezenční formě. MU jako celek pravidelná stipendia neposkytuje, protože nemá žádné vlastní studenty, a může pouze formou jednorázového stipendia ocenit vynikající studenty ze všech fakult.
Při obecném pohledu na poskytování stipendií je nutno si uvědomit vysokou náročnost na dostatečné finanční zdroje, které jsou z části kryty dotacemi ze státního rozpočtu, ale z další části jsou kryty také z dalších prostředků školy a jednotlivých fakult. Obtížná ekonomická situace ve státě i na MU a jejích fakultách se projevuje i zde v tom smyslu, že vnitřní prostředky na financování stipendií jsou omezené a ještě není dostatečně realizován další zdroj pro vytváření stipendijního fondu, tj. naplňování tohoto fondu z poplatků za studium podle § 58 odst. 7 zákona o vysokých školách.
V roce 2001 byla na MU a jednotlivých fakultách poskytována následující stipendia:
a) prospěchová,
b) za tvůrčí výsledky,
c) sociální,
d) zvláštní,
e) doktorská,
f) pro cizince,
g) do zahraničí.
Na stipendia uvedená v písm. e) a f) byla poskytnuta účelová dotace ze státního rozpočtu. Celkový objem prostředků vynaložených na stipendia je uveden v tabulce č. 1.
Tab. č. 1
Celkem stipendia v roce 2001 (v Kč) |
76 043 754 |
Z toho: |
|
Dotace MŠMT – doktorské studijní programy |
33 885 000 |
Dotace MŠMT – zahraniční studenti |
2 118 000 |
Dotace MŠMT na zahraniční aktivity (Socrates, AKTION, CEEPUS) |
15 478 697 |
Stipendia byla poskytována jako jednorázová nebo opakující se plnění. Větší množství prostředků vynaložených na stipendia poskytovaná studentům doktorských studijních programů ve srovnání s počtem těchto studentů je dán především tou skutečností, že jejich stipendia jsou upravena jako nároková, je poskytována účelová dotace MŠMT a i výše stipendia je výrazně vyšší.
Lze očekávat, v souvislosti se zavedením poplatků za studium v plném rozsahu a jejich důsledným předepisováním, zvýšení stipendijního fondu a tím vytvoření širší základny pro poskytování stipendií. Možnosti pro poskytování stipendií se mohou rozšířit i získáváním jiných zdrojů, z nichž by stipendia mohla být vyplácena, zejména pak získáváním mimořádných účelových prostředků z EU, z grantů i z doplňkové činnosti.
6. TĚLOVÝCHOVNÁ, SPORTOVNÍ, UMĚLECKÁ A DALŠÍ ČINNOST
MU podle svých možností vytváří podmínky pro rozvoj zájmové činnosti studentů. Zejména při rozvoji ubytovacích kapacit jsou spolu s rekonstrukcemi ubytovacích částí objektů MU upravovány i prostory pro rekreační sportovní a tělovýchovnou činnost. Na kolejích MU pak je tato činnost rozvíjena ve spolupráci s Katedrou tělesné výchovy MU.
Při MU působí rovněž TJ MU, která sdružuje studenty – sportovce zejména na MU, ale i na jiných VŠ.
V rámci MU působí rovněž několik pěveckých souborů, které se mohou ucházet o titul Pěvecký sbor MU. V roce 2001 byl nositelem tohoto čestného označení sbor Gaudeamus pod vedením sbormistra Vacka.
EDIČNÍ ČINNOST |
vedoucí: Milada Bajerová
Nositelem vydavatelského oprávnění je Masarykova univerzita. V rámci tohoto vydavatelského oprávnění na základě edičních plánů fakult a ediční rady MU bylo v roce 2001 ve Vydavatelství Masarykovy univerzity (VMU) vydáno 313 titulů neperiodických publikací (celkový počet je včetně dotisků). Z toho 53 % tvoří skripta (168) a učebnice a 47 % vědecké publikace a sborníky (145). Tento počet vydaných titulů je o 31 kusů vyšší než v roce 2000, kdy se, podle statistických údajů Informačního a poradenského střediska pro místní kulturu, Masarykova univerzita mezi českými vydavateli knih umístila na 4. místě v počtu titulů knih a na 9. místě v počtu titulů brožur.
V roce 2001 byla z dotace poskytnuté MŠMT vyčleněna na celouniverzitní ediční činnost částka 900 tisíc Kč. Z těchto prostředků byly hrazeny náklady na vydání celouniverzitních tisků (publikace Výroční zpráva MU za rok 2000 – česká verze, periodika Universitas – revue MU v Brně a Univerzitní noviny), dále se VMU podílelo na vydávání studentských časopisů, které připravují studentské spolky působící na MU (Medic on line, Halas, Netřesk, Mléko /mladý ekonom/, Octopus, Vstupte bez klepání, Sborovna). Na základě rozhodnutí Ediční komise MU byly hrazeny náklady na vydání některých publikací autorů z fakult, které však mají rozsáhlejší, nejen úzce fakultní, dopad (např. pravidelně vycházející publikace Historie jednotlivých oborů na PřF MU a také sborník k životnímu jubileu vyznamného jazykovědce prof. Hausera a ve spolupráci s Nadací Universitas Masarykiana bylo podpořeno vydání publikace o prof. Weyrovi), dále byla poskytnuta podpora i vydání cizojazyčných propagačních brožur a ročenek. Z této dotace byla financována i účast VMU na mezinárodním veletrhu Svět knihy 2001, kde společně prezentovaly výsledky své ediční práce všechny vysoké školy ČR. Čerpání dotačních prostředků bylo realizováno na základě rozhodnutí Ediční komise MU.
Hospodaření Vydavatelství MU (netýká se dotace poskytnuté MŠMT) bylo v roce 2001 vyrovnané s kladným hospodářským výsledkem. Tržby VMU byly realizovány z cca 88 % z hlavní činnosti a z 12 % hospodářskou činností. Náklady střediska jsou vč. mezd, pojistného a odpisů HIM.
Hospodaření VMU v roce 2001 (tis. Kč)
Náklady | Výnosy | Hospodářský výsledek | |
Hlavní činnost |
5 121,6 | 5 122,0 | 0,4 |
Hospodářská činnost |
677,7 | 694,6 | 16,9 |
Celkem |
5 799,3 | 5 816,6 | 17,3 |
Vývoj počtu a struktury vydaných publikací v letech 1999–2001
|
1999 |
2000 |
2001 |
||||||
Fakulta |
Skripta |
Věd. publik. |
Celkem |
Skripta |
Věd. publik. |
Celkem |
Skripta |
Věd. publik. |
Celkem |
LF |
17 |
13 |
30 |
26 |
10 |
36 |
21 |
9 |
30 |
FF |
28 |
37 |
65 |
20 |
30 |
50 |
22 |
52 |
74 |
PřF |
19 |
18 |
37 |
28 |
27 |
55 |
27 |
21 |
48 |
PrF |
31 |
11 |
42 |
21 |
16 |
37 |
27 |
6 |
33 |
|
30 |
15 |
45 |
27 |
7 |
34 |
34 |
19 |
53 |
ESF |
19 |
13 |
32 |
22 |
18 |
40 |
29 |
15 |
44 |
FI |
2 |
1 |
3 |
3 |
1 |
4 |
2 |
– |
2 |
FSS |
2 |
3 |
5 |
2 |
4 |
6 |
5 |
2 |
7 |
CDV |
– |
1 |
1 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
RMU |
1 |
18 |
19 |
2 |
18 |
20 |
1 |
21 |
22 |
Celk. |
149 |
130 |
279 |
151 |
131 |
282 |
168 |
145 |
313 |
ÚTVAR VNĚJŠÍCH VZTAHŮ |
vedoucí: RNDr. Jana Pilátová
Útvar vnějších vztahů RMU (dále jen ÚVV) byl od 1. září 2001 převeden pod prorektorku pro péči o studenty a vnější vztahy Masarykovy univerzity. Jeho náplní je spolupráce s univerzitní a mimouniverzitní veřejností, Magistrátem města Brna, reklamními agenturami, sponzorskými a spolupracujícími firmami. Jde především o prezentaci Masarykovy univerzity navenek a o vytváření celkové pozitivní image univerzity i ve vztahu k ostatním univerzitám v Brně, resp. České republice a rovněž i k zahraničním univerzitám. V rámci projektu „Brno – univerzitní město“ se prostřednictvím tohoto útvaru univerzita účastnila porad a akcí pořádaných Magistrátem města Brna.
Prezentační akce, organizované ÚVV nebo akce, na nichž se útvar v roce 2001 velkou měrou podílel:
II. koncertní ples Masarykovy univerzity
Návštěva slovenského prezidenta Rudolfa Schustera na MU
Prezentace MU na veletrhu pomaturitního vzdělávání ve Vídni
Dies academicus brunensis 2001
Mezinárodní konference o NATO ve spolupráci s USA ambasádou
Koncerty Akademického cyklu ve spolupráci se Státní filharmonií Brno
Společný koncert našeho pěveckého sboru a sboru Vídeňské univerzity
Návštěva parlamentního Výboru pro vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu na MU
Seminář o nízkoenergetické výstavbě
Setkání s poslanci a senátory
Zahradní slavnost Masarykovy univerzity
Slavnostní otevření Anatomického ústavu LF – Morfologického centra
Slavnostní otevření Výukového centra MU v prostorách bývalé Moravské zemské knihovny
Slavnostní otevření nově rekonstruované budovy CDV ve Šlapanicích
Návštěva velvyslance USA v ČR pana R. Craiga Stapletona na Masarykově univerzitě
Prezentace MU na veletrhu pomaturitního vzdělávání v Salzburgu
Setkání vedení MU se sponzorskými a spolupracujícími firmami
Koncert Hradišťanu organizovaný ve spolupráci s VUT
Adventní koncert MU v podání sboru Gaudeamus v kostele na St. Brně
Tiskové konference MU – útvar zajišťoval pravidelný styk s médii. Jedenkrát za čtvrtletí se konala řádná tisková konference MU, dále pak u příležitosti mezinárodní konference o NATO se uskutečnil brífink (organizovaný ve spolupráci s MMB), u příležitosti Zahradní slavnosti MU se konala krátká tisková konference a další mimořádná tisková konference byla uspořádána u příležitosti otevření Anatomického ústavu LF v Brně – Bohunicích.
Mimo konání tiskových konferencí jsme pravidelně dodávali informace z dění na MU do ČTK i dalších médií.
Publikační činnost – nedílná součást práce ÚVV
Výroční zpráva Masarykovy univerzity (česká a anglická verze, uveřejněna i na www)
Kalendář významných akcí na MU (česká a anglická verze, uveřejněn i na www)
Soubor brožur o jednotlivých fakultách MU (anglická verze)
Skládačka o MU a jejích fakultách (anglická verze)
Nástěnný kalendář Masarykovy univerzity (česká a anglická verze)
Novoročenky MU
Pozvánky, plakáty na pořádané akce
ÚVV se podílel na spolupráci s Univerzitními novinami, pravidelně byla zpracovávána rubrika Akademické aktuality, u příležitosti konání významných akcí jsme dodávali články do Univerzitních novin nebo podklady pro jejich zpracování. Pravidelně měsíčně byla zpracovávána fotodokumentace pro UN a Univerzitní noviny byly útvarem dle rozdělovníku distribuovány.
ÚVV zabezpečoval fotodokumentaci při všech významných akcích pořádaných na MU, fotografování pro potřeby RMU i jednotlivých fakult, denní i týdenní monitoring tisku.
ÚVV zajišťoval spolupráci s pěveckým sborem MU Gaudeamus, která spočívala především v průběžné evidenci čerpání finančních prostředků přidělených sboru, spoluúčasti na přípravě koncertů sboru, zpracování propagačních materiálů sboru. Prostřednictvím ÚVV byla zprostředkována spolupráce se sborem Vídeňské univerzity i dalších evropských univerzit. Velkým úspěchem byl Vánoční koncert pěveckého sboru Gaudeamus ve Vídni na velvyslanectví ČR a dále pak i na radnici.
ÚVV zajišťoval překladatelskou a tlumočnickou činnost v rámci akcí pořádaných útvarem, RMU nebo MU, při níž spolupracoval s agenturou BOKS (angličtina). Vlastními silami bylo pak zajišťováno vyřizování francouzské a německé korespondence, překlady a tlumočení.
ÚVV prováděl marketing a získávání sponzorských firem (fundraising) pro prezentační akce univerzity, publikační aktivity, uzavírání smluv o reklamě a následnou fakturaci ve spolupráci s ekonomickým úsekem. V roce 2001 se podařilo tímto způsobem získat částku cca 300 000 Kč.
Kongresové centrum Masarykovy univerzity – dislokované pracoviště ÚVV na LF MU
ÚVV zajišťoval dohled nad plynulým chodem Kongresového centra MU především při technické obsluze audiovizuální techniky při akcích pořádaných externími organizacemi nebo fakultami a pracovišti MU (v jarním semestru jsme měli k dispozici čtvrtek až neděli, v podzimním semestru bylo možno využívat KC již od středy).
ÚVV vyvíjel cílený marketing pronájmu v rámci univerzity i v rámci získávání externích firem pro konání jejich akcí na KC, snažil se o hospodárné využití Kongresového centra, zajišťoval i administrativu spojenou s chodem centra.
Při řešení problémů spojených s chodem KC spolupracoval s tajemnicí LF a správcem budov LF.
Celkem bylo získáno 131 390 Kč za pronájem centra a z této částky pak byla část (57 450 Kč) odvedena Lékařské fakultě za režie spojené s chodem centra.