PÉČe o studenty, ediČní Činnost A VNĚJŠÍ VZTAHY

 

Doc. JUDr. Zdeňka Gregorová, CSc., prorektorka

 

1. UbytovacÍ sluŽby

 

Ubytování studentů je jednou z nejdůležitějších doplňkových činností MU, které vytvářejí sociální zázemí studentů. MU proto věnuje těmto otázkám velkou pozornost a pokračuje v nastoupeném záměru rozšiřování možností ubytování studentů nejen ve vlastních objektech, ale pomáhá i prostředkovat ubytování z jiných zdrojů.

 

Ve školním roce 2001/2002 zajišťovala Správa kolejí ubytování studentů v následujících objektech

 

1. 1 Koleje Masarykovy univerzity

 

Kolej

Adresa

Počet lůžek

k 23. 9. 01

Disponibilní

kapacita

01/02

Skutečná

kapacita

+ host.pokoje

Vinařská

Vinařská 5, 60300 Brno

1 171

1 171

      1 257

Tvrdého

Tvrdého 5/7,60200 Brno

356

356

       356

Kounicova

Kounicova 50, 60200 Brno

596

596

       596

Mánesova

Mánesova 12c,61200 Brno

347

347

       347

Klácelova

Klácelova 2,60200 Brno

313

313

       313

nám. Míru

nám. Míru 4,60200 Brno

245

245

       245

Veveří

Veveří 29,60200 Brno

70

70

        70

Komárov I.

bří. Žůrků 5,61700 Brno

494

494

       504

Komárov II.

Sladkého 13, 61700 Brno

432

432

       432

Komárov III.

Lomená 48, 61700 Brno

168

168

       179

Celkem

 

4 192

4 192

   4 299

VUT

 

170

 

 

Celkem

k nástupu studentů

4 362

 

 

 

Celková disponibilní kapacita kolejí byla v akademickém roce 2001/2002 snížena o 19 lůžek z důvodů zajištění dodržování hygienických norem o maximálním počtu lůžek v jednom pokoji. Týkalo se to šestilůžkových pokojů v kolejích Tvrdého, které byly sníženy o 2 lůžka, a jeden osmilůžkový pokoj v kolejích Mánesova, který byl snížen o čtyři lůžka.

 

Naproti tomu v kolejích Vinařská byly vytvořeny 3 nové pokoje buňkového typu s kapacitou 12 osob a v  kolejích Sladkého byla vytvořena 4 lůžka pro tělesně postižené – pro vozíčkáře. V letošním školním roce neměl o ubytování zájem žádný tělesně postižený student. Pouze v kolejích Kounicova jsou ubytovány 4 zrakově postižené studentky.

Univerzitě byla začátkem akademického roku nabídnuta možnost ubytovat studenty v soukromé ubytovně na Staňkové ulici v Brně. Tuto možnost nabídlo SKM 50 studentům MU.

 

Vzhledem k tomu, že z přidělených 2045 lůžek pro druhý až poslední ročník se v povinném předubytování nedostavilo 200 osob, bylo prvním ročníkům v I. kole přiděleno 1400 lůžek a ve 2. kole bylo přiděleno 290 lůžek. Přesto k datu nástupu na koleje, tj. 30. 9. nenastoupilo 240 studentů, kterým bylo pořadníkem přiděleno lůžko.

 

Volná lůžka v průběhu roku jsou přidělována lx týdně sestavením pořadníku z aktualizovaných žádostí.

Z celkového počtu 16 135 studentů denního prezenčního studia bylo k zahájení školního roku ubytováno 27 % studentů a z celkového počtu 7 518 podaných žádostí o koleje bylo uspokojeno 58 % žadatelů.

 

Pro školní rok 2001/2002 byla schválena stejná jednotná kritéria pro přidělování kolejí jak v předchozím roce. Základním kritériem byla časová vzdálenost místa trvalého pobytu žadatele podle záznamu studijního oddělení a Brnem. Doplňkovým kritériem byly sociální poměry. Bez ohledu na dobu dojíždění byli ubytováni členové KR a držitelé průkazu ZTP nebo ZTP-P a oboustranně osiřelí. Studenti doktorského programu a cizinci (mimo studenty ze Slovenské republiky)  byli zvýhodněni 500 body.

O prázdninách 2001 byla zahájena I. etapa postupného zavádění internetu do pokojů kolejí Vinařská. Byly zprovozněny přípojky ve všech třech blocích kolejí v prvním a druhém patře. 

 

1. 2  Využití lůžkové kapacity

 

1996/97

1997/98

1998/99

1999/00

2000/01

2001/02

Projektovaná kapacita

3 107

3 432

3 543

3 567

3 789

3 789

Skut. spravovaná kapacita

3 578

4 061

4 034

4 077

4 317

4 298

Počet lůžek pro studenty

3 578

3 871

3 919

4 043

4 211

4 192

Počet žádostí o ubytování

5 282

5 913

5 948

5 961

6 330

7 518

Celk. počet studentů den.

diplomového studia MU

11 983

12 576

13 570

14 191

14 973

16 135

Lůžka pro hosty MU

12

16

20

34

106

107

SOCRATES

 

 

80

80

80

80

 

 

1. 3  Vývoj struktury disponibilní ubytovací kapacity MU

Rok

MU

VUT

ČKSD

Celkem

Index

1993/1994

3 286

90

 

3 376

100

1994/1995

3 141

300

20+26VA

3 487

103,3

1995/1996

3 167

300

20

3 487

103,3

1996/1997

3 578

200

20

3 798

112,5

1997/1998

3 871

200

 

4 071

120,6

1998/1999

4 019

 

 

4 019

119,0

1999/2000

3 981

250

 

4 231

125.3

2000/2001

4 211

160

 

4 371

129.5

2001/2002

4 192

170

 

4 362

129.2

 

 

2. STRAVOVACÍ SLUŽBY

 

Správa kolejí a menz poskytovala stravovací služby studentům a zaměstnancům ve třech menzách, v jedné výdejně na Klácelově a bufetech s výdejem teplých nebo minutkových jídel – na Fakultě informatiky, Lékařské fakultě, kolejích Kounicova a Vinařské.

Výdejna pro studenty na bří Žůrků 5 nebyla k začátku školního roku zprovozněna z důvodů malého zájmu a využití studenty.

 

Zaměstnanci menz zajišťují kromě základních stravovacích služeb také pohoštění na významných akcích školy. Jejich výrobky studené i teplé kuchyně jsou na vysoké profesní úrovni.

 

Slavnostní občerstvení, obědy, rauty, caterig pro:

menza Moravské nám.

-          rektora, prorektory a děkany fakult,

-          Nadaci Universitas Masarykiana,

-          Bronzové sympózium,

-          Oběd u příležitosti návštěvy velvyslance USA,

-          Otevření morfologického centra,

-          Zahradní slavnost,

-          Letní školu slovanských studií aj.

menza Veveří

-      Dieas academicus MU,

-          ELSA,

-          Junior klub křesťanských demokratů,

-          Levicové kluby žen aj.

 

menza Vinařská

-          slavností obědy, rauty, pohoštění pro Ekonomicko-správní fakultu,

-          Konferenci knihovníků ČR,

-          Českou asociaci sester,

-          Sdružení praktických lékařů,

-          KAP CZ,

-          Stomatologickou komoru,

-          MSVB aj.

 

 

 

1. 4   Menzy Masarykovy univerzity – max. denní kapacita menz

Menza Moravské náměstí

Menza Vinařská

Menza Veveří

2 000

2 000

1 750

 

 

1. 5.Vývoj počtu vydaných porcí jídel v menzách MU bez porcí doplňkové činnosti

Menza

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

Mor.nám

 

676 523

(52 %)

695 035

(48 %)

716 312

(47 %)

532 943

(48 %)

474 966

(49 %)

524 416

(50,4 %)

497 241

(51,4 %)

Veveří

295 523

(22 %)

368 342

(26 %)

463 833

(30 %)

361 885

(33 %)

266 626

(28 %)

214 265

(20,6 %)

269 157

(27,8 %)

Vinařská

344 501

(26 %)

376 154

(26%)

349 177

(23 %)

212 620

(19 %)

216 658

(23 %)

300 706

(29,0 %)

201 408

(20,8 %)

Celkem

1 316 547

1 439 531

1 529 322

1 107 448

958 260

1 039 387

967 806

 

 

1.6   Péče o studenty – ubytování, stravování

Lůžková kapacita

4 299

Počet lůžek určených k ubytování studentů

4 192

Počet lůžek určených k ubytování zaměstnanců

 0

Počet lůžek k příležitostnému ubytování hostů školy

107

Počet lůžek v zapůjčených zařízeních – VUT

170

Počet podaných žádostí o ubytování v přísluš. ak. roku

7 518

Počet kladně vyřízených žádostí o ubytování k 31.10.

4 362

Výše kolejného v Kč za l měsíc podle kategorií

studenti

kolejné

zaměst.

Ostatní poplatek

lůžko/noc

A – buňkový systém

800,- až 1280,-

0

0

B – vícelůžkové pokoje

250,- až 1000,-

0

0

C – ostatní (hosté VŠ)

 

 

175,-

Výše stravného v Kč za l hlavní jídlo - standard

studenti

zaměstn.

ostatní

 

19,50

19,50

40,80

Počet hlavních jídel vydaných v přísl. ak. roku celkem

582 487

159 989

214 663

 

 

3. PORADENSKÉ SLUŽBY

 

MU jako veřejná vysoká škola soustřeďuje své úsilí především na zajištění vzdělávacího procesu a rozvoj výzkumu a vývoje, které představují její hlavní úkoly i samotný důvod existence. Vedle těchto hlavních aktivit však MU vykonává řadu dalších činností, které neodmyslitelně patří k charakteristice vysoké školy. Mezi ně můžeme zařadit i poradenskou činnost vůči studentům. Zákon o vysokých školách ukládá vysokým školám poskytovat uchazečům o studium, studentům a dalším osobám informační a poradenské služby související se studiem a s možností uplatnění absolventů studijních programů v praxi. Poradenské centrum MU (dále jen „PC MU“) je tím útvarem, který organizuje a zajišťuje poradenskou činnost v praxi již po několik let.

 

V roce 2001 se činnost PC MU soustřeďovala na poskytování služeb v oblasti studijně profesního, právního a psychologického poradenství. Služby jsou poskytovány všem studentům Masarykovy univerzity, na PC MU se obracejí i zaměstnanci, potencionální zájemci o studium na MU ze středních škol i absolventi. Studenti mají možnost PC MU kontaktovat telefonicky, emailem či osobně. Práce PC MU se dělí do tří částí:

 

Psychologická poradna Poradenského centra MU (dále jen „PPPC MU“). V roce 2001 se opět zvýšil zájem o tuto formu poradenství, a to o 30 % oproti roku 2000. Celkem využilo různých forem psychologického poradenství 240 klientů. Lze konstatovat, že tento trend má stoupající tendenci a činnost poradny proto již druhým rokem nebyla (byť v omezeném rozsahu) přerušena ani o prázdninách. Tento celkový nárůst lze vysvětlit například několika způsoby:

V rámci poradny působí stálý tým psychologů. Činnost jednotlivých psychologů je sice možné dělit na práci s klienty nabízející problémy studijního, osobního či vztahového rázu, ale v mnoha případech takovéto členění ztrácí na významu, neboť setkávání se s klientem má povahu komplexní terapeuticko-poradenské péče, mnohdy v intencích střednědobých psychologických terapií. Práce s klienty na jejich nabízených problémech v časovém intervalu probíhá od  jednorázových konzultací k setkávání častějšímu, pravidelnému.

Uvedenou situaci  není možné považovat za handicap, neboť skutečnost, že MU nabízí svým studentům bezpečné prostředí pro sdělování svých problémů je např. studenty prvních ročníků s problémy adaptačního rázu vnímána nadmíru pozitivně, a to např. i z důvodu, že se takovéto pracoviště nachází na „jejich“ univerzitě.

 

Do standardní náplně práce PPPC MU vždy patřilo organizování tzv. „skupinových setkání“. Rok 2001 této nabízené službě příliš nepřál a je otázkou, jak tomu bude v roce následujícím. Realizace těchto setkání spadá výhradně do kompetence psychologů PPPC MU či externích psychologů, zajišťujících konkrétní skupinová setkání, a nelze říci, že by poptávka korelovala s nabídkou. Nabízí se zde opět vysvětlení podobného trendu zaznamenávaného na zahraničních univerzitách, kde jsou skupinová setkání sycena individuální klientelou poradenských center a otevírají se dle aktuální potřeby. PPPC MU je však připravena takováto setkání realizovat, a to ve spektru skupin s „dovednostním“ zaměřením (sebeprezentace, přijímací pohovor, psaní CV) až po prožitkové.

 

Ačkoliv tým psychologů tvoří pouze externí spolupracovníci, pracuje podle regulí a standardů běžných na jiných psychologických pracovištích. Psychologický tým své případy nejen posuzuje na pravidelných setkáních, ale členové tohoto týmu se ve své profesi dále vzdělávají a procházejí dalším psychologickým výcvikem. To vše ve snaze nabídnout klientům kvalitní servis.

 

Osobní data klientů jsou pečlivě chráněna  a v rámci zefektivnění práce celé PPPC MU se plánuje zavedení organizace klientely prostřednictvím informačního systému MU za zvláštních podmínek kladoucích důraz na ochranu soukromí našich klientů.

Pro účely lepší prezentace PPPC MU byla rovněž vytvořena nová webová prezentace na stránkách www.rect.muni.cz/pcentrum.

 

Studijně-profesní poradenství: Hlavním posláním této součásti je poskytování informací o možnosti uplatnění na trhu práce, o poskytování informací o možnosti studia na MU, provádění Analýz osobního profilu systémem Thomas, za účelem zkoumání schopností člověka vykonávat určitou pracovní činnost, organizace kontaktního setkání – Veletrhu pracovních příležitostí, organizace přednášek a dotazníkového šetření. Uskutečnily se přednášky, kdy tématem byly praktické otázky spojené s nástupem do zaměstnání, náležitosti pracovní smlouvy, dále specifika přijímacího pohovoru, jak správně napsat životopis, jak kontaktovat zaměstnavatele.

 

Již neodmyslitelnou aktivitou je Veletrh pracovních příležitostí, který zajišťovalo PC MU společně s VUT, IAESTE, ELSOU. Akce se zúčastnilo 62 firem, návštěvnost 3 500 studentů, doprovodný program – prezentace jednotlivých firem v aule, katalog - “Průvodce veletrhem”. Studenti měli možnost se zde setkat s potenciálními zaměstnavateli, vyzkoušet si nanečisto pohovory před vstupem do praxe, nahlédnout do prostředí jednotlivých firem a seznámit se s požadavky, které na absolventy klade trh práce.

 

PC MU zajistilo pro studenty MU cyklus přednášek o zátěžových situacích v životě studenta, příčinách a důsledcích ohrožující výkonnost a zdraví. Dále to byl seminář o praktických dovednostech zvládání života a seminář jak se připravit na studijní pobyt v cizině. Informace o mezinárodní soutěži studentů a managerů, jejíž účastníci budou řídit virtuální společnost, získali studenti při prezentaci projektu „EUROMANAGER“. V  roce 2001 PC MU získalo z FRVŠ finanční prostředky na sociologické šetření  “Využití informací o uplatnění absolventů MU v praxi Poradenského centra MU”. Tento projekt je součástí tematického okruhu E - Vysokoškolské knihovny, poradenská a informační centra. Empirická část výzkumu se opírá o rozsáhlé dotazníkové šetření posledních čtyř absolventských ročníků z let 1997, 1998, 1999 a 2000, pěti- a šestiletého magisterského,  denního studia osmi fakult MU. Základní  soubor tvořili  absolventi  MU s trvalým  bydlištěm  na území ČR,  jednalo  se  tedy o 6 492 absolventů. Vzhledem  k  finančním  možnostem  byl vybrán výběrový soubor o velikosti  5 500 absolventů. Sběr dotazníků byl zajištěn technikou poštovní ankety. V řádném termínu se vrátilo celkem 3 347 vyplněných dotazníků, což představuje návratnost na úrovni 62,8 %.Právní poradenství: Tato část poradenství nemá pevně stanovenou provozní dobu, působí na objednávku, podle potřeby klienta. Kontakt je navazován telefonicky nebo emailem. Odpověď je řešena většinou emailem. V případě rozsáhlejšího problému je uskutečněno setkání v kanceláři PC.

 

Okruhy řešených případů:  postavení studenta v pracovně-právních vztazích, daňové povinnosti zaměstnaných studentů (práce, studium, daně), sociální zabezpečení (zdravotní, důchodové a nemocenské pojištění), uzavírání smluv, autorské smlouvy, živnostenská oprávnění, pomoc při registraci studentského časopisu, pomoc při zakládání občanského sdružení, pomoc při řešení pohledávek, řešení odpovědnosti, státní sociální podpora, problematika výkonu civilní služby.

Počet klientů:

V roce 2001 služeb PC MU využilo 1 120 klientů.

Studijně-profesní poradna 799 kontaktů,

Psychologická poradna 241 kontaktů,

Právní  poradna 81 kontaktů.

 

PC MU spolupracuje s poradenskými středisky českých vysokých škol (při rektorátech jich existuje 9), s Úřady práce, s Informačně poradenským centrem v Praze, Centrem pro studium vysokého školství,  Národním vzdělávacím fondem, Akademickým informačním centrem, studentskými organizacemi IAESTE, ELSA se zástupci firem, které studentům nabízejí možnost uplatnění po studiu nebo v rámci studia, s rekrutačním střediskem Armády ČR.

 

Struktura kontaktů v části studijně-profesní a právní  PC MU

 

Struktura kontaktů v psychologické

poradně PC MU

Fakulta

 

 

Fakulta

 

Právnická

121

 

Právnická

3

Ekonomicko-správní

130

 

Ekonomicko-správní

8

Filozofická

52

 

Filozofická

37

Pedagogická

55

 

Pedagogická

42

Přírodovědecká

37

 

Přírodovědecká

59

Lékařská

41

 

Lékařská

6

Informatiky

37

 

Informatiky

18

Sociálních studií

29

 

Sociálních studií

27

Celkem studenti MU

502

 

Celkem studenti MU

200

 

 

 

 

 

Ostatní

378

 

Ostatní

41

(středoškoláci, rodiče studentů, absolventi, učitelé)

 

 

 

Celkem

880 kontaktů

 

Celkem

241 kontaktů

 

 

4. PÉČE O POSTIŽENÉ STUDENTY

 

MU jako veřejná vysoká škola má nezanedbatelnou povinnost vytvářet podmínky pro studium zdravotně postižených osob.

 

a) Péče o zrakově postižené studenty

V rámci útvaru péče o studenty působí od roku 2000 specializované Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům (dále jen „Středisko“). Činnost Střediska je rozvíjena v úzké spolupráci s Fakultou informatiky MU, která pro ně vytváří prostorové a technické podmínky.

 

Hlavní úkoly Střediska jsou zaměřeny do následujících oblastí:

V roce 2001 Středisko zabezpečovalo řádné studium 15 zrakově postižených studentů. Pro plnění tohoto úkolu Středisko zajistilo 10 lektorských semestrálních kurzů povinné výuky, zpřístupnilo 700 titulů studijní literatury (tisk i elektronická podoba) a rozšířilo kapacitu univerzitní studovny pro nevidomé studenty na 7 studijních míst.

Středisko se výrazně podílí i na celoživotním vzdělávání pro zrakově postižené studenty i širší veřejnost. K rozvíjení této významné činnosti získalo Středisko i v roce 2001 účelovou dotaci z Fondu vzdělávaní politiky MŠMT. V roce 2001 byly programy celoživotního vzdělávání zaměřeny na:

A.     Programy akademické určené pro zájemce o univerzitní studium, přispívající k vyrovnávání podmínek zrakově postižených studentů v přijímacím řízení na VŠ s konkrétním zaměřením na:

1.        Informační technologie pro zrakově postižené,

2.        Cizí jazyk a literatura pro zrakově postižené,

3.        Základy vysokoškolské matematiky pro zrakově postižené.

B.     Programy neakademické určené zpravidla pro zájemce starších věkových skupin, jejichž cílem je překlenout nedostatek profesního nebo společenského uplatnění s konkrétním zaměřením na:

1.        Informační technologie pro zrakově postižené,

2.        Cizí jazyk a literatura pro zrakově postižené,

3.        Evropské hmatové písemnictví.

 

Celkově se všech kurzů celoživotního vzdělávání zúčastnilo a účastní 44 studentů i účastníků z širší veřejnosti.

Středisko se účastní i dalších aktivit, které umožňují zlepšování a rozšiřování jeho služeb. V roce 2001 Středisko prezentovalo výsledky své činnosti na 2 mezinárodních konferencích (Innsbruck, Hradec Králové), podílelo se na organizaci hmatové výstavy „Možná sdělení“ v Moravské galerii v Brně, bylo národním organizátorem české účasti na mezinárodním počítačovém táboře, který byl pořádán Univerzitou v Linci pod záštitou EU a konal se ve Slovinsku.

 

Činnost Střediska je financována především z účelových prostředků z Fondu vzdělávací politiky MŠMT, ale i z dalších zdrojů, jako jsou projekty Fondu rozvoje VŠ, sponzorské dary a další.

               

b) Péče o ostatní zdravotně postižené studenty

Na MU v roce 2001 studovalo 35 studentů zdravotně postižených, jejichž studium vyžadovalo speciální osobní asistenci, tlumočení do znakové řeči, popřípadě zvláštní náklady na studijní pomůcky. Péče o tyto studenty zajišťovaly fakulty, na nichž studují, i s pomocí prostředků z Fondu vzdělávací politiky MŠMT. MU sama i v rámci péče o budovy a univerzitní prostředí vytváří i technické podmínky pro studium této skupiny studentů.

 

5. STIPENDIA

 

Poskytovaná stipendia

Jednou z oblastí, která je velmi důležitá pro vytváření příznivých sociálních podmínek ke studiu na vysoké škole, je i poskytování příspěvků studentům ke tvorbě finančních zdrojů, z nichž mohou hradit své náklady související se studiem.

 

Poskytování stipendií v roce 2001 se řídilo stipendijním řádem MU a stipendijními řády jednotlivých fakult. Na základě těchto stipendijních řádů jsou fakultami poskytována stipendia studentům ve všech druzích akreditovaných studijních programů, vždy však jen v prezenční formě. MU jako celek pravidelná stipendia neposkytuje, protože nemá žádné vlastní studenty, a může pouze formou jednorázového stipendia ocenit vynikající studenty ze všech fakult.

 

Při obecném pohledu na poskytování stipendií je nutno si uvědomit vysokou náročnost na dostatečné finanční zdroje, které jsou z části kryty dotacemi ze státního rozpočtu, ale z další části jsou kryty také z dalších prostředků školy a jednotlivých fakult. Obtížná ekonomická situace ve státě i na MU a jejích fakultách se projevuje i zde v tom smyslu, že vnitřní prostředky na financování stipendií jsou omezené a ještě není dostatečně realizován další zdroj pro vytváření stipendijního fondu, tj. naplňování tohoto fondu z poplatků za studium podle § 58 odst. 7 zákona o vysokých školách.

 

V roce 2001 byla na MU a jednotlivých fakultách poskytována následující stipendia:

a)       prospěchová,

b)       za tvůrčí výsledky,

c)       sociální,

d)       zvláštní,

e)       doktorská,

f)        pro cizince,

g)       do zahraničí.

 

Na stipendia uvedená v písm. e) a f) byla poskytnuta účelová dotace ze státního rozpočtu. Celkový objem prostředků vynaložených na stipendia je uveden v tabulce č. 1.

 

Tab. č. 1

Celkem stipendia v roce 2001 (v Kč)

76 043 754

Z toho:

 

Dotace MŠMT – doktorské studijní programy

33 885 000

Dotace MŠMT – zahraniční studenti

  2 118 000

Dotace MŠMT na zahraniční aktivity (Socrates, AKTION, CEEPUS)

15 478 697

               

Stipendia byla poskytována jako jednorázová nebo opakující se plnění. Větší množství prostředků vynaložených na stipendia poskytovaná studentům doktorských studijních programů ve srovnání s počtem těchto studentů je dán především tou skutečností, že jejich stipendia jsou upravena jako nároková, je poskytována účelová dotace MŠMT a i výše stipendia je výrazně vyšší.

 

Lze očekávat, v souvislosti se zavedením poplatků za studium v plném rozsahu a jejich důsledným předepisováním, zvýšení stipendijního fondu a tím vytvoření širší základny pro poskytování stipendií. Možnosti pro poskytování stipendií se mohou rozšířit i získáváním jiných zdrojů, z nichž by stipendia mohla být vyplácena, zejména pak získáváním mimořádných účelových prostředků z EU, z grantů i z doplňkové činnosti.

 

 

6. TĚLOVÝCHOVNÁ, SPORTOVNÍ, UMĚLECKÁ A DALŠÍ ČINNOST

 

MU podle svých možností vytváří podmínky pro rozvoj zájmové činnosti studentů. Zejména při rozvoji ubytovacích kapacit jsou spolu s rekonstrukcemi ubytovacích částí objektů MU upravovány i prostory pro rekreační sportovní a tělovýchovnou činnost. Na kolejích MU pak je tato činnost rozvíjena ve spolupráci s Katedrou tělesné výchovy MU.

Při MU působí rovněž TJ MU, která sdružuje studenty – sportovce zejména na MU, ale i na jiných VŠ.

V rámci MU působí rovněž několik pěveckých souborů, které se mohou ucházet o titul Pěvecký sbor MU. V roce 2001 byl nositelem tohoto čestného označení sbor Gaudeamus pod vedením sbormistra Vacka.


 

 

 

 

EDIČNÍ ČINNOST

 

vedoucí: Milada Bajerová

 

Nositelem vydavatelského oprávnění je Masarykova univerzita. V rámci tohoto vydavatelského oprávnění na základě edičních plánů fakult a ediční rady MU bylo v roce 2001 ve Vydavatelství Masarykovy univerzity (VMU) vydáno 313 titulů neperiodických publikací (celkový počet je včetně dotisků). Z toho 53 % tvoří skripta (168) a učebnice a 47 % vědecké publikace a sborníky (145). Tento počet vydaných titulů je o 31 kusů vyšší než v roce 2000, kdy se, podle statistických údajů Informačního a poradenského střediska pro místní kulturu, Masarykova univerzita mezi českými vydavateli knih umístila na 4. místě v počtu titulů knih a na 9. místě v počtu titulů brožur.

 

V roce 2001 byla z dotace poskytnuté MŠMT vyčleněna na celouniverzitní ediční činnost částka 900 tisíc Kč. Z těchto prostředků byly hrazeny náklady na vydání celouniverzitních tisků (publikace Výroční zpráva MU za rok 2000 – česká verze, periodika Universitas – revue MU v Brně a Univerzitní noviny), dále se VMU podílelo na vydávání studentských časopisů, které připravují studentské spolky působící na MU (Medic on line, Halas, Netřesk, Mléko /mladý ekonom/, Octopus, Vstupte bez klepání, Sborovna). Na základě rozhodnutí Ediční komise MU byly hrazeny náklady na vydání některých publikací autorů z fakult, které však mají rozsáhlejší, nejen úzce fakultní, dopad (např. pravidelně vycházející publikace Historie jednotlivých oborů na PřF MU a také sborník k životnímu jubileu vyznamného jazykovědce prof. Hausera a ve spolupráci s Nadací Universitas Masarykiana bylo podpořeno vydání publikace o prof. Weyrovi), dále byla poskytnuta  podpora i vydání cizojazyčných propagačních brožur a ročenek. Z této dotace byla financována i účast VMU na mezinárodním veletrhu Svět knihy 2001, kde společně prezentovaly výsledky své ediční práce všechny vysoké školy ČR. Čerpání dotačních prostředků bylo realizováno na základě rozhodnutí Ediční komise MU.

 

Hospodaření Vydavatelství MU (netýká se dotace poskytnuté MŠMT) bylo v roce 2001 vyrovnané s kladným hospodářským výsledkem. Tržby VMU byly realizovány z cca 88 % z hlavní činnosti a z 12 % hospodářskou činností. Náklady střediska jsou vč. mezd, pojistného a odpisů HIM.

 

Hospodaření VMU v roce 2001 (tis. Kč)

 

  Náklady  Výnosy    Hospodářský výsledek

Hlavní činnost  

5 121,6  5 122,0 0,4

Hospodářská činnost

677,7    694,6 16,9

Celkem

5 799,3  5 816,6 17,3

                                                     

                                                                           

 

 

Vývoj počtu a struktury vydaných publikací v letech 1999–2001

 

1999

2000

2001

Fakulta

Skripta

Věd. publik.

Celkem

Skripta

Věd. publik.

Celkem

Skripta

Věd. publik.

Celkem

LF

17

13

30

26

10

36

21

9

30

FF

28

37

65

20

30

50

22

52

74

PřF

19

18

37

28

27

55

27

21

48

PrF

31

11

42

21

16

37

27

6

33

PdF

30

15

45

27

7

34

34

19

53

ESF

19

13

32

22

18

40

29

15

44

FI

2

1

3

3

1

4

2

2

FSS

2

3

5

2

4

6

5

2

7

CDV

1

1

RMU

1

18

19

2

18

20

1

21

22

Celk.

149

130

279

151

131

282

168

145

313

 

 

 

ÚTVAR VNĚJŠÍCH VZTAHŮ

 

vedoucí: RNDr. Jana Pilátová

 

Útvar vnějších vztahů RMU (dále jen ÚVV) byl od 1. září 2001 převeden pod prorektorku pro péči o studenty a vnější vztahy Masarykovy univerzity. Jeho náplní je spolupráce s univerzitní a mimouniverzitní veřejností, Magistrátem města Brna, reklamními agenturami, sponzorskými a spolupracujícími firmami. Jde především o prezentaci Masarykovy univerzity navenek  a o vytváření celkové pozitivní image univerzity i ve vztahu k ostatním univerzitám v Brně, resp. České republice a rovněž i k zahraničním univerzitám. V rámci projektu „Brno – univerzitní město“ se prostřednictvím tohoto útvaru univerzita účastnila porad a akcí pořádaných Magistrátem města Brna.

Prezentační akce, organizované ÚVV nebo akce, na nichž se útvar v roce 2001 velkou měrou podílel:

Tiskové konference MU – útvar zajišťoval pravidelný styk s médii. Jedenkrát za čtvrtletí se konala řádná tisková konference MU, dále pak u příležitosti mezinárodní konference o NATO se uskutečnil brífink (organizovaný ve spolupráci s MMB), u příležitosti Zahradní slavnosti MU se konala krátká tisková konference a další mimořádná tisková konference byla uspořádána u příležitosti otevření Anatomického ústavu LF v Brně – Bohunicích.

Mimo konání tiskových konferencí jsme pravidelně dodávali informace z dění na MU do ČTK i dalších médií.

Publikační činnost – nedílná součást práce ÚVV

ÚVV se podílel na spolupráci s Univerzitními novinami, pravidelně byla zpracovávána rubrika Akademické aktuality, u příležitosti konání významných akcí jsme dodávali články do Univerzitních novin nebo podklady pro jejich zpracování. Pravidelně měsíčně byla zpracovávána fotodokumentace pro UN a Univerzitní noviny byly útvarem dle rozdělovníku distribuovány.

 

ÚVV zabezpečoval fotodokumentaci při všech významných akcích pořádaných na MU, fotografování pro potřeby RMU i jednotlivých fakult, denní i týdenní monitoring tisku.

 

ÚVV zajišťoval spolupráci s pěveckým sborem MU Gaudeamus, která spočívala především v průběžné evidenci čerpání finančních prostředků přidělených sboru, spoluúčasti na přípravě koncertů sboru, zpracování propagačních materiálů sboru. Prostřednictvím ÚVV byla zprostředkována spolupráce se sborem Vídeňské univerzity i dalších evropských univerzit. Velkým úspěchem byl Vánoční koncert pěveckého sboru Gaudeamus ve Vídni na velvyslanectví ČR a dále pak i na radnici.

 

ÚVV zajišťoval překladatelskou a tlumočnickou činnost v rámci akcí pořádaných útvarem, RMU nebo MU, při níž spolupracoval s agenturou BOKS (angličtina). Vlastními silami bylo pak zajišťováno vyřizování francouzské a německé korespondence, překlady a tlumočení.

 

ÚVV prováděl marketing a získávání sponzorských firem (fundraising) pro prezentační akce univerzity, publikační aktivity, uzavírání smluv o reklamě a následnou fakturaci ve spolupráci s ekonomickým úsekem. V roce 2001 se podařilo tímto způsobem získat částku cca 300 000 Kč.

 

Kongresové centrum Masarykovy univerzity  – dislokované pracoviště ÚVV na LF MU

ÚVV zajišťoval dohled nad plynulým chodem Kongresového centra MU především při technické obsluze audiovizuální techniky při akcích pořádaných externími organizacemi nebo fakultami a pracovišti MU (v jarním semestru jsme měli k dispozici čtvrtek až neděli, v podzimním semestru bylo možno využívat KC již od středy).

 

ÚVV vyvíjel cílený marketing pronájmu v rámci univerzity i v rámci získávání externích firem pro konání jejich akcí na KC, snažil se o hospodárné využití Kongresového centra, zajišťoval i administrativu spojenou s chodem centra.

 

Při řešení problémů spojených s chodem KC spolupracoval s tajemnicí LF a správcem budov LF.

Celkem bylo získáno 131 390 Kč za pronájem centra a z této částky pak byla část (57 450 Kč) odvedena Lékařské fakultě za režie spojené s chodem centra.