Prof. MUDr. Zuzana Brázdová, DrSc., prorektorka
Fakulta sportovních studií
Rok 2001 byl pro Masarykovu univerzitu v Brně významným rokem, mimo jiné i proto, že v říjnu akademický senát schválil zřízení nové, v pořadí deváté, fakulty. Po letech příprav tak vznikla Fakulta sportovních studií (FSpS MU), která vychází z osmdesátiletých tradic sportovně tělovýchovného vzdělávání ve městě Brně. Právě vzniklá fakulta bude poskytovat vzdělání budoucím učitelům tělesné a sportovní výchovy pro potřeby škol všech stupňů, odborníkům pro výchovné aktivity v sociální oblasti a oblasti volného času, trenérům a odborníkům pro potřeby sportu včetně udělování trenérských licencí ve vybraných sportovních odvětvích. FSpS nabízí také studijní programy zaměřené na regeneraci a výživu ve sportu i v běžném životě, fakulta pokračuje v dlouhodobém projektu integrace handicapované mládeže se zdravou populací. Veškerý vzdělávací proces je realizován dvoustupňově s důrazem na prostupnost bakalářského a magisterského studia na různých vysokých školách. Nová fakulta Masarykovy univerzity bude z povahy svého zaměření propagovat ve všech edukačních procesech atributy zdravého způsobu života.
Ceny rektora za rok 2001
Cenu rektora pro nejlepší studenty magisterského studia na MU v roce 2001 získali Radim Charvát z Právnické fakulty, Jan Obdržálek z Fakulty infor- matiky, Marcel Štelcl z Lékařské fakulty a Petr Štědroň z Filozofické fakulty. Cenu rektora pro nejlepšího sportovce MU v roce 2001 obdržel Filip Ospalý z Ekonomicko-správní fakulty.
Celoživotní vzdělávání
Lékařská fakulta:
V rámci celoživotního vzdělávání bylo možno absolvovat teoretickou i praktickou výuku předmětů zařazených v prvních ročnících akreditovaných magisterských a bakalářských studijních programů, resp. ve čtvrtém ročníku navazujících magisterských programů:
a) paralelní studium předmětů 1. ročníku akreditovaných magisterských studijních programů Všeobecné lékařství a Stomatologie,
b) paralelní studium předmětů 1. ročníku akreditovaného bakalářského studijního programu Specializace ve zdravotnictví (obory Léčebná rehabilitace a fyzioterapie, Optika a optometrie, Výživa člověka, Ošetřovatelství),
c) paralelní studium předmětů 4. ročníku akreditovaného magisterského studijního programu Specializace ve zdravotnictví (obor Zdravotní vědy, směry Výživa člověka, Léčebná rehabilitace a fyzioterapie).
Kromě toho bylo na Lékařské fakultě v rámci celoživotního vzdělávání možné mimořádné studium dvou teoretických předmětů za semestr, předměty bylo možno vybírat z nabídky předmětů akreditovaných studijních programů prvního nebo druhého ročníku.
Filozofická fakulta:
Celoživotní vzdělávání v akreditovaných studijních programech probíhalo jako studium jednotlivých předmětů jednotlivých studijních oborů v rámci rozvrhu jejich prezenčního studia na FF MU a bylo organizováno po semestrech. Studenti si mohli zapisovat předměty oborů Bulharský jazyk a literatura, Český jazyk a literatura, Filozofie, Francouzský jazyk a literatura, Historie, Italský jazyk a literatura, Klasický řecký jazyk a literatura, Makedonský jazyk a literatura, Muzeologie, Novořecký jazyk a literatura, Obecná jazykověda, Polský jazyk a literatura, Portugalský jazyk a literatura, Psychologie, Ruský jazyk a literatura, Slovenský jazyk a literatura, Slovinský jazyk a literatura, Srbský jazyk a literatura, Španělský jazyk a literatura, Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury, Ukrajinský jazyk a literatura. Pro akademický rok 2002/2003 se připravuje obdobná nabídka.
Právnická fakulta:
V akademickém roce 2001/2002 bylo vyhlášeno celoživotní vzdělávání v akreditovaném magisterském studijním programu Právo a právní věda, obor Právo. Právnická fakulta předpokládá pokračování této formy i pro další akademické roky.
Fakulta sociálních studií:
V roce 2001 FSS otevřela možnost studia v celoživotním vzdělávání, které probíhá formou kombinovaného studia hrazeného účastníkem a nevede k získání vysokoškolského diplomu. Za určitých podmínek je účastník CŽV přijat do diplomové formy bakalářského (kombinovaného) studia.
Přírodovědecká fakulta:
Celoživotní vzdělávání v akreditovaných studijních programech nebylo realizováno.
Fakulta informatiky:
V akreditovaných studijních programech neorganizovala žádné placené kurzy celoživotního vzdělávání a pro další akademický rok tento typ vzdělávání neplánuje.
Pedagogická fakulta:
V roce 2001 bylo celoživotní vzdělávání realizováno v akreditovaném studijním programu Speciální pedagogika v bakalářské a magisterské formě.
Ekonomicko-správní fakulta:
V roce 2001 bylo realizováno celoživotní vzdělávání v akreditovaných studijních programech Hospodářská politika a správa a Ekonomika a management.
V neakreditovaných studijních programech
Lékařská fakulta:
Pořádala přípravné kurzy z chemie, fyziky a biologie pro uchazeče o studium.
Filozofická fakulta:
Organizovala následující studijní programy:
Evropský jazyk a literatura: placené šestisemestrové prezenční studium pro absolventy SŠ;
Školní management: placené čtyřsemestrové kombinované specializační studium pro ředitele a učitele škol;
Speciální pedagogika: placené čtyřsemestrové kombinované specializační studium pro absolventy VŠ učitelských směrů;
Doplňující pedagogické studium: placené kombinované studium pro absolventy odborného magisterského studia fakult univerzitního typu k získání učitelské způsobilosti.
Právnická fakulta:
Nabízela rozmanité vzdělávací možnosti v neakreditovaných programech. Vzdělávací a ediční středisko PrF MU každoročně představuje veřejnosti širokou škálu kurzů a vzdělávacích programů. Ty jsou vždy pro akademický rok uveřejněny v katalogu nabídky vydávané tímto střediskem. Jsou zaměřeny jak profesně, tak i například pro studenty středních škol.
Z nabídky programů realizovaných v roce 2001 lze uvést například následující:
Přípravný kurz k přijímacímu řízení
Dějepis – příprava k přijímací zkoušce
Vybrané problémy právní úpravy obchodních společností po novele
Letní škola veřejné správy
Konkurzní právo pro správce konkurzních podstat
Právní vztahy k nemovitostem
Ochrana dětí v českém právním řádu.
Za zmínku rovněž stojí kurzy na objednávku, realizované pro specializované skupiny zájemců. Nejvýraznější akcí byl Kurz práva pro daňové poradce objednaný Komorou daňových poradců.
Přírodovědecká fakulta:
Pořádala kurzy pro další vzdělávání učitelů.
Fakulta informatiky:
Organizovala pro uchazeče o studium přípravný kurz z matematiky a pro absolventy VŠ pak rozšiřující studium výpočetní techniky pro střední školy.
Od října 2001 spolupracuje FI s CDV MU na 9 akreditovaných kurzech celoživotního vzdělávání učitelů v rámci zvyšování informační gramotnosti. Výuka probíhá převážně distanční formou přípravy pomocí elektronických verzí materiálu. Znalosti jsou potom prověřovány během soustředění.
Pedagogická fakulta:
V roce 2001 byly realizovány následující programy:
Rozšíření učitelské kvalifikace pro absolventy magisterského studia učitelství: AJ, NJ, FJ pro učitele 1. st. ZŠ;
Rozšíření učitelské kvalifikace pro absolventy magisterského studia učitelství o další (třetí a další) aprobační předmět: AJ, NJ, Speciální pedagogika, Ze aj.;
Rozšíření učitelské kvalifikace pro absolventy magisterského studia učitelství pro ZŠ na další stupeň školy – SŠ: AJ, CJ, De, FJ, HV, Ma, OV, TV, VV;
Doplňující pedagogické vzdělávání pro mistry odborného výcviku;
Vychovatelství pro absolventy SŠ;
Doplňující pedagogické vzdělávání ČJ pro pedagogické pracovníky-cizince;
Doplňující pedagogické vzdělávání ČJ pro učitele 1. st. (cizince);
Doplňující navazující vzdělávání pro odbornou výuku;
Doplňující vzdělávání učitelství odborných předmětů.
Na ostatních fakultách v roce 2001 vzdělávání v neakreditovaných studijních programech neprobíhalo.
Inovace již uskutečňovaných studijních programů
Lékařská fakulta:
V rámci jednotlivých oborů magisterského a bakalářského studia proběhly dílčí inovace náplně ve smyslu rozšíření nabídky volitelných předmětů, vhodnějšího uspořádání předmětů z hlediska návazností a modernizace obsahové náplně. Byla provedena změna kurikula v 1. a 2. ročníku oborů Všeobecné lékařství a Stomatologie. Cílem bylo dosáhnout rovnoměrnější zátěže posluchačů v těchto ročnících.
Filozofická fakulta:
Na základě reakreditace a nové akreditace studijních programů a oborů FF MU, která proběhla v roce 2001, byla struktura všech studijních programů a oborů (s výjimkou magisterského studia psychologie) transformována na bakalářské a navazující magisterské studium. V této podobě je také vypsáno přijímací řízení na rok 2002/2003.
Právnická fakulta:
V rámci základního akreditovaného magisterského studijního programu Právo a právní věda, obor Právo byly zpřesněny podmínky týkající se závěru studia. Byl rozšířen počet předmětů, ze kterých lze konat státní závěrečnou zkoušku.
V roce 2001 se podařilo rozšířit nabídku povinně volitelných předmětů studovaných v cizím jazyce (angličtina, němčina, francouzština). Byl zaveden jako pravidelný povinně volitelný předmět „Cases of European Court of Justice“, který vedle věcné stránky reflektuje problematiku odborně jazykovou. Rozšířena byla i nabídka oddělení jazyků, které vedle tradiční výuky povinného odborného jazyka začalo nabízet (s možností zápisu i pro studenty z jiných fakult MU) předměty specializované. Jako příklad lze uvést Úvod do ústavního systému Francie a frankofonních zemí (francouzsky), Francouzské soudnictví a řízení před francouzskými soudy (francouzsky), Current
International and Domestic Issues, La francais de la jurisprudence, Zivilrecht in Fallen.
Na právnické fakultě působili v pravidelné výuce i zahraniční lektoři. Mimo dílčích přednášek se jednalo o ucelený kurz prof. Welse na téma „Úvod do práva USA“ a dva kurzy Dr. Grossiho týkající se „Vybraných problémů obchodního práva USA“ a „Vybraných problémů duševního práva USA“. Tyto kurzy byly vedeny rodilými mluvčími v angličtině. Všechny kurzy byly nabízeny i mimo půdu právnické fakulty. Konkrétně o poslední dva kurzy byl zájem ze strany studentů ESF.
V průběhu podzimního semestru byla připravována tzv. vnitřní akreditace předmětů v rámci magisterského studia. Jejím cílem je jak získání uceleného přehledu o pedagogickém působení jednotlivých vyučujících, tak i získání přehledu o vnitřních rezervách ve výuce na PrF MU.
Přírodovědecká fakulta:
V průběhu roku 2001 byla připravována reakreditace studijních programů realizovaných na fakultě. Podklady důsledně respektují koncepci třístupňového studia (bakalářské, magisterské, doktorské). Předpokládá se, že akreditace stávajících programů bude prodloužena pouze na omezenou dobu, aby byla dána možnost současným studentům dokončit studium v programech, do nichž byli přijati. Od akademického roku 2003/2004 budou studenti přijímáni výhradně do bakalářských nebo navazujících magisterských programů. Dalším podstatným aspektem nově akreditovaného studia je posílení studia víceoborového, a to jak zaměřeného na učitelství, tak nově i bez tohoto zaměření.
Fakulta informatiky:
Pokračovala v postupném přechodu stávajících pětiletých studijních programů na dvoustupňový model a ve výrazných úpravách tříletých bakalářských programů. Od roku 2002 přejde FI na systém studia podle nově akreditovaných programů. Stávající programy nebudou reakreditovány, ale budou nahrazeny novými.
Pedagogická fakulta:
Ve studijním programu Speciální pedagogika bylo zrušeno pětileté magisterské studium a dále zůstává studium dvoustupňové dle boloňského modelu.
Ekonomicko-správní fakulta:
Uskutečněné inovace vycházely z procesu interního akreditačního řízení všech studijních programů a oborů, které sloužilo jako přípravný proces pro akreditaci ESF MU akreditační komisí MŠMT. Akreditací prošla ESF úspěšně a obhájila všechny realizované studijní programy i obory diplomových forem studia pro období dalších tří let počínaje rokem 2003. Byly tak také splněny podmínky pro pokračování všech studijních programů doktorského studia a habilitačního a profesorského řízení.
Do studijních plánů všech programů (oborů) diplomového studia byla systémově zavedena výuka předmětů s právní a správní problematikou. S tímto procesem souviselo i zřízení samostatné katedry práva na ESF MU.
Pro akademický rok 2001/2002 byl zpracován a senátem schválen inovovaný „Studijní a zkušební řád“ společný pro prezenční i kombinované studium (doposud existovaly na ESF tyto řády dva pro každou z forem studia). Prostřednictvím této inovace a akreditačního procesu byly do kombinované formy studia zavedeny ve větším rozsahu obdobné fakultně povinné předměty jako ve studiu prezenčním. Tyto inovace se realizovaly s cílem zvýšení kvality kombinovaného studia a připravení podmínek pro propojení diplomového studia a celoživotního vzdělávání v akreditovaných studijních programech.
Inovace ve výuce jazyků spočívala v zavedení povinnosti studovat anglický jazyk jako jeden ze dvou cizích jazyků.
Další individuální úpravy studijních plánů jednotlivých studijních oborů reagovaly na měnící se podmínky trhu práce.
Ostatní fakulty konstatují, že se studijní programy a obory osvědčily z hlediska formy i obsahu, a proto je nebylo nutné v průběhu roku 2001 inovovat.
Nové bakalářské a magisterské studijní programy
Lékařská fakulta:
V roce 2001 nebyly otevřeny nové studijní programy.
Byly připraveny a k akreditaci odeslány podklady pro nové bakalářské obory Všeobecná sestra a Porodní asistentka. K akreditaci je připravován bakalářský studijní obor Kosmetika.
Byl rozpracován a na MŠMT zaslán grantový projekt na zavedení dvoustupňového studia Biomedicíny.
Filozofická fakulta:
V roce 2001 nebyly akreditovány žádné nové studijní programy.
Právnická fakulta:
V průběhu roku 2001 nebyly zavedeny žádné nové studijní programy. Nicméně fakultě se zdařila úspěšná reakreditace stávajících oborů. Změna nastala pouze v reakreditaci rigorózního řízení, kdy stávající akreditace v členění na obory dle akreditace v doktorandském studiu byla akreditační komisí změněna na akreditaci rigorózního řízení v oboru Právo. Příslušné změny Statutu na Právnické fakultě byly na podzim 2001 na úrovni AS PF MU završeny. Platnost změny se očekává v návaznosti na jednání AS MU od 1. 4. 2002.
Fakulta sociálních studií:
V roce 2001 nebyly akreditovány žádné nové studijní programy.
Přírodovědecká fakulta:
V roce 2001 probíhala příprava akreditace, nově zřizovanými programy jsou Biochemie a Biologie člověka.
Fakulta informatiky:
Pro akreditaci v roce 2002 připravila FI nové studijní programy:
tříleté bakalářské programy – Informatika, Aplikovaná informatika, Informatika + druhý obor;
dvouleté navazující magisterské programy – Informatika, Aplikovaná informatika a Učitelství výpočetní techniky na středních školách v kombinaci s druhým oborem.
Fakulta již nadále nebude otevírat žádný pětiletý magisterský studijní program. Navazující magisterské studijní programy jsou určeny nejen vlastním absolventům bakalářských studijních programů, ale budou otevřeny i zájemcům s ukončeným bakalářským vzděláním v přírodovědných, ekonomických, technických a případně dalších oborech.
Pedagogická fakulta:
V průběhu roku 2001 nebyly akreditovány žádné nové studijní programy.
Fakulta sportovních studií:
Na konci roku 2001 byl akreditován bakalářský studijní program Tělesná výchova a sport se studijními obory Animátor pohybových aktivit, Regenerace a výživa ve sportu, Tělesná výchova a sport, navazující magisterský studijní program Tělesná výchova a sport se studijními obory Tělesná výchova a sport, Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy a magisterský studijní program Tělesná výchova a sport se studijními obory Učitelství tělesné výchovy pro základní školy a Učitelství tělesné výchovy pro střední školy.
Ekonomicko-správní fakulta:
V souladu s dlouhodobými záměry univerzity i fakulty byly do prezenční formy studia nově zavedeny bakalářské studijní programy (obory) a navazující magisterské studijní programy (obory) obdobné jako ve studiu magisterském, tj. hospodářská politika a správa a ekonomika a management. Tento proces bude dále inovován s využitím výsledků akreditačního řízení a požadavku trhu práce od akademického roku 2002/2003.
Uplatnění absolventů MU
V rámci projektu Fondu rozvoje VŠ „Uplatnění absolventů Masarykovy univerzity 1997 – 2000 v praxi“ věnovala MU velkou pozornost zjišťování průkazných informací o uplatnění svých absolventů. Průzkum byl zaměřen na absolventy magisterského studijního programu – prezenční forma, kteří ukončili studium v letech 1997 až 2000 včetně na stávajících 8 fakultách MU.
Základní soubor tvořili všichni absolventi těchto fakult se stálým bydlištěm na území České republiky, celkem se jednalo o 6492 absolventů. Ze základního souboru byl – vzhledem k našim finančním možnostem – vybrán výběrový soubor o velikosti 5500 absolventů. Mechanismus výběru měl logiku, která je zřejmá z následujících dvou tabulek:
Absolventi MU podle ročníků a fakult |
r. 1997 |
r. 1998 |
r. 1999 |
r. 2000 |
CELKEM |
Lékařská fakulta |
185 |
187 |
157 |
207 |
736 |
Filozofická fakulta |
254 |
248 |
188 |
272 |
962 |
Právnická fakulta |
342 |
415 |
380 |
355 |
1492 |
Fakulta sociálních studií |
|
28 |
31 |
41 |
100 |
Přírodovědecká fakulta |
262 |
270 |
258 |
269 |
1059 |
Fakulta informatiky |
33 |
44 |
40 |
55 |
172 |
Pedagogická fakulta |
255 |
369 |
372 |
374 |
1370 |
Ekonomicko-správní fakulta |
138 |
133 |
143 |
187 |
601 |
CELKEM |
1 469 |
1 694 |
1 569 |
1 760 |
6 492 |
Podíly náhodně vybraných absolventů MU podle ročníků a fakult |
r. 1997 |
r. 1998 |
r. 1999 |
r. 2000 |
CELKEM |
Lékařská fakulta |
1,00 |
1,00 |
0,80 |
0,80 |
0,90 |
Filozofická fakulta |
1,00 |
1,00 |
0,80 |
0,80 |
0,90 |
Právnická fakulta |
0,85 |
0,85 |
0,70 |
0,70 |
0,77 |
Fakulta sociálních studií |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
Přírodovědecká fakulta |
1,00 |
1,00 |
0,80 |
0,80 |
0,90 |
Fakulta informatiky |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
Pedagogická fakulta |
0,85 |
0,85 |
0,70 |
0,70 |
0,77 |
Ekonomicko-správní fakulta |
1,00 |
1,00 |
0,80 |
0,80 |
0,90 |
Přehled o návratnosti dotazníků podává následující tabulka:
Tabulka hodnot
Fakulty MU |
Rozeslaných dotazníků |
Navrácených dotazníků |
Návratnost |
Lékařská fakulta |
662 |
412 |
62,2 |
Filozofická fakulta |
866 |
496 |
57,3 |
Právnická fakulta |
1 149 |
637 |
55,4 |
Fakulta sociálních studií |
100 |
58 |
58,0 |
Přírodovědecká fakulta |
953 |
537 |
56,3 |
Fakulta informatiky |
172 |
92 |
53,5 |
Pedagogická fakulta |
1 055 |
679 |
64,4 |
Ekonomicko-správní fakulta |
541 |
297 |
54,9 |
Mezifakultní studium |
|
139 |
|
Celkem |
5 498 |
3 348 |
60,9 |
Z vyhodnocení získaných odpovědí vyplynula pro MU řada významných poznatků, které může MU i jednotlivé fakulty využít pro inovaci studijních programů. Pro celkovou informaci uvádíme závěry z průzkumu, celková zpráva o vyhodnocení průzkumu je k dispozici na MU na www stránkách Poradenského centra pro studenty MU na adrese: http://www.rect.muni.cz/pcentrum/uplatn.html.
Tři čtvrtiny (74,4 %) všech absolventů MU z let 1997 – 2000 jsou zaměstnaní absolventi, zbývající čtvrtinu pak tvoří buď nezaměstnaní anebo – převážně – nepracující z jiných důvodů (vojenská služba, civilní služba, mateřská dovolená, postgraduální a jiné další studium, pobyt v zahraničí apod.). Nezaměstnaných jsou mezi všemi absolventy jen necelá 2 %, což je asi čtyřikrát méně než v populaci ČR.
Téměř devadesát procent (88,2 %) absolventů získá pracovní místo již do 4 měsíců po absolutoriu, nejsnáze získávají práci informatici a naopak nejhůře mladí lékaři. Získání práce hodnotí jako velmi obtížné zhruba každý dvacátý absolvent (5 %) a jako obtížné pak zhruba každý čtvrtý (28 %), obtížnější bylo také získat zaměstnání pro dívky (36 %) než pro chlapce (27 %). Při hledání zaměstnání se absolventi spoléhají zejména na vlastní síly (63% absolventů), 16 % dostalo nabídku, aniž museli místo hledat, a 15 % pomohli rodiče a známí (tuto pomoc častěji než ostatní využívali mladí absolventi FSS, dále již „tradičně“ lékaři a právníci – u dvou posledních skupin svou roli zde jistě sehrává jak rodinná tradice v těchto povoláních, tak i síť vytvořených konexí).
Necelých 60 % absolventů pracuje ve státních firmách či institucích (jsou to zejména absolventi LF a PdF, PřF a FF), více než pětina absolventů působí v českých soukromých firmách (jsou to častěji zejména absolventi FI, ESF, PrF a FSS) a každý desátý absolvent pracuje u zahraniční firmy (nejčastěji to jsou absolventi ESF a FI).
Ekonomové, podobně jako právníci a informatici působí v oblasti služeb pro podniky, peněžnictví a pojišťovnictví, zpracovatelském průmyslu a sféře obchodu, informatici nadto i ve výzkumu a vývoji a ve školství, absolventi FSS ve školství, veřejné a státní správě a službách pro podniky, filozofové – vzhledem k multioborovosti fakulty – kromě školství působí „téměř všude“, převažuje zde však oblast školství, lékaři zůstávají svému oboru ze všech nejvěrnější – ve zdravotnictví jich působí 96 %. Z pedagogů pracuje 81% absolventů ve školství a je samozřejmě spíše akademickou otázkou, zda je to „moc“ nebo „málo“, doménou právníků je veřejná správa a služby pro podniky, přírodovědci kromě školství nacházejí uplatnění zejména ve výzkumu a vývoji, výrazně větší část z nich se však věnuje dalšímu zvyšování své kvalifikace – celkem 25 %.
Téměř tři čtvrtiny absolventů (73 %) působí v oborech, pro které se během studia na vysoké škole připravovali, vyšší fluktuaci do oblastí mimo vystudovaný obor můžeme pozorovat u absolventů FF, ESF, FSS a PřF. Taktéž tři čtvrtiny absolventů (75%) pracují na místech vyžadujících vysokoškolské vzdělání ve vystudovaném oboru, poněkud podprůměrné hodnoty dosahují u tohoto kritéria absolventi FF, FSS, ale zejména ESF. Při hledání zaměstnání kladli absolventi důraz zejména na to, aby mohli uplatnit nabyté vzdělání, přitahovala je zajímavá práce a také možnost dalšího osobního rozvoje a seberealizace.
Mezi absolventy jednotlivých fakult existuje poměrně značná mzdová diferenciace, a to jak u nástupních, tak i aktuálních mezd; značná diferenciace samozřejmě také existuje i mezi oběma pohlavími.
Vystudovaná fakulta |
Hrubý nástupní plat |
Hrubý nástupní plat – muži |
Hrubý nástupní plat – ženy |
Hrubý aktuální plat |
Hrubý aktuální plat – muži |
Hrubý aktuální plat – ženy |
Ženy – nástupní plat v % platu mužů |
Ženy – aktuální plat v % platu mužů |
FI |
17587 |
18931 |
11485 |
31458 |
34853 |
16308 |
60,7 |
46,8 |
ESF |
14163 |
14959 |
13387 |
24055 |
26707 |
21447 |
89,5 |
80,3 |
PrF |
10467 |
10798 |
10051 |
17174 |
18254 |
15877 |
93,1 |
87,0 |
FSS |
10788 |
11761 |
10152 |
15690 |
17489 |
14360 |
86,3 |
82,1 |
MU - průměr |
9593 |
10804 |
8864 |
15060 |
18232 |
13089 |
82,0 |
71,8 |
FF |
9180 |
9620 |
9027 |
13270 |
14038 |
12991 |
93,8 |
92,5 |
LF |
7189 |
7653 |
6921 |
12721 |
14593 |
11570 |
90,4 |
79,3 |
PřF |
8224 |
8607 |
7971 |
11882 |
13195 |
11037 |
92,6 |
83,6 |
|
8086 |
9384 |
7815 |
11332 |
14677 |
10586 |
83,3 |
72,1 |
Výška nástupních i aktuálních platů je shodně ovlivňována šesti faktory, mezi něž patří pohlaví absolventa, typ podniku (organizace), kam absolvent nastupuje s tím, že státní podniky skýtají nejmenší výdělky (12 116 Kč), a naopak nejlépe platí zahraniční firmy (30 086 Kč). Dále se výše platů velice silně odvíjí od toho, ve kterém hospodářském odvětví absolventi působí: podhodnocen je státní sektor, zejména školství, ale také zdravotnictví, výzkum a vývoj. Naopak vysoké platy existují v peněžnictví a pojišťovnictví, dopravě, skladování, poštách a telekomunikacích, službách pro podniky (poradenství, zpracování dat, reklama apod.), obchodu a zpracovatelském průmyslu. Například aktuální platy absolventů pracujících v peněžnictví představují dvojnásobek platů absolventů pracujících ve školství a 2,2násobek platů lékařů.
V práci tráví nejméně času absolventi PdF a FF (38 a 40 hodin za týden), a naopak výrazně nejvíce pak mladí lékaři – v průměru 54 hodin, kteří v důsledku toho pobírají nejnižší hodinovou mzdu (57.- Kč/hod., zatímco ekonomové dosahují 120 Kč/hod. a informatici dokonce 162 Kč/hod.).
Aktuální hodnocení vlastních mezd vyznívá negativně asi u dvou třetin absolventů, ale mezi fakultami existují poměrně velké rozdíly; nejvíce nespokojení jsou mladí lékaři a učitelé (88 % resp. 77 % nespokojených), a naopak nejspokojenější jsou ekonomové a informatici. Zhruba jedna osmina absolventů (13 %) má ještě další, vedlejší pracovní poměr, nejčastěji to jsou filozofové (téměř každý čtvrtý), informatici a pedagogové. Zajímavý je také poměrně živý zájem absolventů o práci v zahraničí, který se již delší dobu drží kolem 14 % ze všech absolventů.
V aktuálním zaměstnání jsou mladí absolventi nejvíce spokojení s tím, že mohou vykonávat zajímavou práci a díky tomu se také realizovat a uplatnit tak nabyté vzdělání, a naopak nejméně spokojení jsou s možností „udělat kariéru“ a se svými platy; zde je nespokojenost celkově nejvyšší.
Pokud bychom chtěli vytvořit žebříček fakult podle toho, jak jsou jejich absolventi celkově spokojení se svým aktuálním zaměstnáním, pak bychom dostali následující pořadí: 1. FSS, 2. FI, 3. PrF, 4. LF, 5. ESF, 6. PdF, 7. FF a na posledním místě se pak umístila 8. PřF.
Byl vytvořen model celkového uplatnění
absolventů Masarykovy univerzity v praxi, do něhož bylo zahrnuto celkem 10
faktorů, jako jsou například celková spokojenost se zaměstnáním, spokojenost
s výškou platu, perspektivnost a prestiž zaměstnání a další. Takto
konstruovaný výsledný žebříček uplatnění absolventů má následující podobu –
nejlepšího uplatnění dosahují absolventi Fakulty sociálních studií, Právnické
fakulty a Fakulty informatiky, a naopak relativně horšího pracovního uplatnění
pak absolventi Filozofické fakulty, Přírodovědecké fakulty a Pedagogické
fakulty.
Pořadí |
Fakulta |
Suma 10 faktorů[1] |
1. |
FSS |
1,280 |
2. |
PrF |
0,689 |
3. |
FI |
0,647 |
4. |
LF |
0,361 |
5. |
ESF |
0,297 |
6. |
FF |
-0,248 |
7. |
PřF |
-0,693 |
8. |
|
-0,712 |
Z dlouhodobého hlediska při srovnání s hlavními hodnotami z výzkumů absolventů 1993–95, 1996 dochází ke zlepšení indikátorů uplatnění absolventů vysokoškolského studia obecně, to samozřejmě také platí i o absolventech Masarykovy univerzity:
je relativně méně nezaměstnaných absolventů MU bez ohledu na nárůst obecné míry nezaměstnanosti ve druhé polovině devadesátých let a také je méně absolventů, kteří získávají práci s obtížemi, absolventi také mají menší obavy ze ztráty zaměstnání;
u absolventů MU se potvrzuje obecný trend rychlejšího růstu platů vysokoškoláků ve srovnání s ostatními kategoriemi, i když jsou zde rozdíly podle fakult – zejména v zaměstnáních ve státním sektoru je situace horší (krajním příkladem je školství). Opět v souladu s obecným trendem se prohlubuje platový rozdíl mezi muži a ženami; celkově se však i spokojenost s platy u absolventů MU zlepšila;
absolventi hodnotí lépe i perspektivnost zaměstnání, do něhož nastoupili, a lépe hodnotí vyhlídky čerstvých absolventů, než tomu bylo ještě v roce 1996, v důsledku toho se zlepšily také „souhrnné indikátory“ uplatnění absolventů.
Uvedené trendy jsou z části důsledkem celospolečenského růstu významu vysokoškolského vzdělání, z části důsledkem zlepšení „výkonu“ fakult MU.
Za potěšitelné je možné považovat například fakt, že se v posledních osmi letech zvyšuje spokojenost absolventů s tím, co jim Masarykova univerzita během studia „dala do života“, i to, že celkem 86% absolventů by opakovaně volilo stejnou vzdělávací dráhu – a tedy i MU – a vlastně jen 8 % z absolventů by volilo jinou vysokou školu. Přes obecně pozitivní trend je třeba věnovat pozornost rozdílům v uplatnění absolventů i v hodnocení studia, jež jsou zjišťovány podle jednotlivých fakult.
Celkově, z pohledu na aktuální stav a očekávaný vývoj trhu práce v ČR, je pozice absolventů Masarykovy univerzity dobrá, stav nezaměstnanosti mezi absolventy je relativně nízký a vzhledem k očekávanému vývoji nejsou na místě žádné zvláštní obavy.
Na druhé straně jsou zřejmé určité rezervy v náročnosti studia. Za prospěšné považujeme poradenské aktivity pro studenty, které jim pomáhají orientovat se na trhu práce a zejména se připravit na počáteční období adaptace v praxi, kdy ještě pracovní činnost a uplatnění neodpovídá jejich představám a je na nich, jak toto období dokážou využít pro získání zkušeností, skloubení těchto se svými znalostmi a dovednostmi, a postupně se prosadit.
Možnost studia studentů s postižením
Na Masarykově univerzitě péči o zrakově postižené studenty zprostředkovává Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům, které je metodicky i technicky nápomocno fakultám již při přípravě přijímacích zkoušek pro uchazeče s postižením zraku a které významně usnadňuje přístup nevidomých a slabozrakých studentů ke studijní literatuře.
Lékařská fakulta:
V akademickém roce 2001/2002 studuje obor fyzioterapie jeden nevidomý student.
Filozofická fakulta:
Na FF MU v současné době studuje sedm posluchačů s postižením, fakulta umožňuje těmto studentům studium za upravených podmínek ve všech studijních oborech. Příslušné ústavy a katedry zabezpečují obsahovou a formální stránku studia těchto posluchačů i ve spolupráci s příslušným centrem MU. Pro asistenční služby a nákup pomůcek jsou využívány prostředky z účelové dotace MŠMT.
Právnická fakulta:
Studijní oddělení eviduje čtyři studenty s postižením. Jeden student, s postižením hybnosti, studuje s výjimkou některých úlev bez problémů. Tři nevidomí studenti studují v pátém a prvním ročníku. Student pátého ročníku Radim Charvát, držitel Ceny rektora pro nejlepšího studenta magisterského studia
na MU za rok 2001, byl vyslán na stáž na J. M. Law School do Chicaga. Problémy, které nastaly v průběhu prvního ročníku u dvou studentek, se podařilo odstranit díky výborné práci Střediska pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům.
Fakulta sociálních studií:
Část výukových prostor je na FSS bezbariérových. V současné době na FSS studuje jeden student s postižením hybnosti a dvě nevidomé studentky.
Přírodovědecká fakulta:
V akademickém roce 2001/2002 studují na Přírodovědecké fakultě tři posluchači s postižením.
Fakulta informatiky:
Pro pohybově postižené studenty jsou zajistěny bezbariérové přístupy do všech výukových prostor, zrakově postiženým studentům poskytuje individuální podporu celouniverzitní Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům.
Pedagogická fakulta:
V akademickém roce 2001/2002 na PdF studuje 24 studentů s tělesným postižením, kteří jsou v péči Katedry speciální pedagogiky, fakulta jim zapůjčuje počítače a všemi dostupnými prostředky jim pomáhá.
Ekonomicko-správní fakulta:
Studentů s postižením se hlásí na ESF velmi malý počet (řádově dva až tři ročně). Pro všechny jsou předem připraveny odpovídající podmínky přijímacího řízení a v případě přijetí jim fakulta zajišťuje technickou pomoc při studiu.
Statistické údaje o počtech studentů MU udávají následující tabulky a graf. Tabulky 1a, 1b a 1c ukazují, že na všech osmi fakultách MU studovalo v roce 2001 celkem 23 543 studentů a účastníků ostatních forem studia, tj. asi o 12 % více než v loňském roce. V roce 2001 byl kladen velký důraz na rozvoj studia v bakalářských studijních programech.
Počty studentů v bakalářském a magisterském studiu za posledních pět let přehledně udává tabulka 2 a graf 1. Pro efektivitu pedagogického výkonu má význam též počet studentů na jednoho učitele. Z tabulky 3 vyplývá, že v posledních letech tento počet na většině fakult MU narůstá, a to při prokazatelně neklesající kvalitě výuky.
Celkový přehled o přijímacím a přezkumném řízení na MU dává tabulka 4, která však nezahrnuje studenty – samoplátce, cizince – stipendisty a uchazeče přijaté do doktorského studia. Počty absolventů – občanů ČR ukazuje tabulka 5 a počty absolventů – cizinců tabulka 6, v tabulce 7 jsou po fakultách uvedena neúspěšná studia. Tabulky 8 – 12 dělí počty studijních programů a oborů, studentů, absolventů a neúspěšných studentů dle skupin oborů.
Tab.1a – Stav studentů a účastníků ostatních forem studia – občanů ČR na MU k 31. 10. 2001
|
Řádné (diplomové) studium |
Ostatní |
Celkem |
|||||||||||
Fakulta |
prezenční |
kombinované |
celkem |
formy |
studenti |
|||||||||
|
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
studia |
MU |
LF |
190 |
1 298 |
89 |
1 577 |
129 |
0 |
315 |
444 |
319 |
1 298 |
404 |
2 021 |
21 |
2 042 |
FF |
346 |
2 476 |
131 |
2 953 |
185 |
89 |
411 |
685 |
531 |
2 565 |
542 |
3 638 |
250 |
3 888 |
PrF |
0 |
2 089 |
1 |
2 090 |
257 |
0 |
63 |
320 |
257 |
2 089 |
64 |
2 410 |
55 |
2 465 |
FSS |
670 |
349 |
71 |
1 090 |
437 |
46 |
72 |
555 |
1 107 |
395 |
143 |
1 645 |
71 |
1 716 |
PřF |
131 |
1 880 |
286 |
2 297 |
0 |
0 |
217 |
217 |
131 |
1 880 |
503 |
2 514 |
0 |
2 514 |
FI |
533 |
860 |
50 |
1 443 |
0 |
0 |
15 |
15 |
533 |
860 |
65 |
1 458 |
5 |
1 463 |
|
60 |
1 891 |
30 |
1 981 |
580 |
969 |
57 |
1 606 |
640 |
2 860 |
87 |
3 587 |
879 |
4 466 |
FSpS |
0 |
369 |
25 |
394 |
0 |
0 |
17 |
17 |
0 |
369 |
42 |
411 |
0 |
411 |
ESF |
35 |
1 259 |
44 |
1 338 |
1017 |
0 |
54 |
1 071 |
1 052 |
1 259 |
98 |
2 409 |
407 |
2 816 |
RMU |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
679 |
679 |
Celkem |
1 965 |
12 471 |
727 |
15 163 |
2 605 |
1 104 |
1 221 |
4 930 |
4 570 |
13 575 |
1 948 |
20 093 |
2 367 |
22 460 |
Tab. 1b – Stav studentů – cizinců na MU k 31. 10. 2001
|
Řádné (diplomové) studium |
|||||||||||
Fakulta |
prezenční |
kombinované |
celkem |
|||||||||
|
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
LF |
12 |
292 |
23 |
327 |
7 |
0 |
4 |
11 |
19 |
292 |
27 |
338 |
FF |
30 |
79 |
4 |
113 |
7 |
0 |
23 |
30 |
37 |
79 |
27 |
143 |
PrF |
0 |
158 |
1 |
159 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
158 |
1 |
159 |
FSS |
36 |
13 |
6 |
55 |
17 |
0 |
3 |
20 |
53 |
13 |
9 |
75 |
PřF |
2 |
41 |
25 |
68 |
0 |
0 |
3 |
3 |
2 |
41 |
28 |
71 |
FI |
18 |
81 |
1 |
100 |
0 |
0 |
3 |
3 |
18 |
81 |
4 |
103 |
|
0 |
8 |
0 |
8 |
3 |
24 |
0 |
27 |
3 |
32 |
0 |
35 |
FSpS |
0 |
5 |
1 |
6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
1 |
6 |
ESF |
1 |
129 |
6 |
136 |
10 |
0 |
7 |
17 |
11 |
129 |
13 |
153 |
Celkem |
99 |
806 |
67 |
972 |
44 |
24 |
43 |
111 |
143 |
830 |
110 |
1 083 |
Tab. 1c – Stav studentů a účastníků ostatních forem studia na MU k 31. 10. 2001
|
Diplomové studium |
Ostatní |
Celkem |
||
Fakulta |
obč. ČR |
cizinci |
celkem |
formy |
studenti MU |
LF |
2 021 |
338 |
2 359 |
21 |
2 380 |
FF |
3 638 |
143 |
3 781 |
250 |
4 031 |
PrF |
2 410 |
159 |
2 569 |
55 |
2 624 |
FSS |
1 645 |
75 |
1 720 |
71 |
1 791 |
PřF |
2 514 |
71 |
2 585 |
0 |
2 585 |
FI |
1 458 |
103 |
1 561 |
5 |
1 566 |
|
3 587 |
35 |
3 622 |
879 |
4 501 |
FSpS |
411 |
6 |
417 |
0 |
417 |
ESF |
2 409 |
153 |
2 562 |
407 |
2 969 |
RMU |
0 |
0 |
0 |
679 |
679 |
Celkem |
20 093 |
1 083 |
21 176 |
2 367 |
23 543 |
Graf 1
Tab. 2 – Studenti Masarykovy univerzity 1)
Šk. rok |
1997/98
|
1998/99 |
1999/2000 |
2000/2001 |
2001/2002 |
||||||||||
Fak. |
DES 3) |
DAS 2) |
Celk. |
DES 3) |
DAS 2) |
Celk. |
PS 4) |
KS5) |
Celk. |
PS4) |
KS5) |
Celk. |
PS4) |
KS5) |
Celk. |
LF |
1577 |
0 |
1577 |
1660 |
25 |
1685 |
1769 |
234 |
2003 |
1496 |
369 |
1865 |
1577 |
444 |
2021 |
FF |
2675 |
125 |
2800 |
2291 |
135 |
2426 |
2556 |
452 |
3008 |
2632 |
493 |
3125 |
2953 |
685 |
3638 |
PrF |
2256 |
101 |
2357 |
2245 |
148 |
2393 |
2179 |
272 |
2451 |
2003 |
226 |
2229 |
2090 |
320 |
2410 |
FSS |
|
|
|
529 |
0 |
529 |
798 |
137 |
935 |
945 |
320 |
1265 |
1090 |
555 |
1645 |
PřF |
1842 |
0 |
1842 |
1842 |
0 |
1842 |
2162 |
194 |
2356 |
2194 |
204 |
2398 |
2297 |
217 |
2514 |
FI |
711 |
1 |
712 |
904 |
0 |
904 |
1202 |
15 |
1217 |
1392 |
12 |
1404 |
1443 |
15 |
1458 |
|
2135 |
839 |
2974 |
2441 |
1034 |
3475 |
2287 |
1287 |
3574 |
2320 |
1729 |
4049 |
1981 |
1606 |
3587 |
FSpS |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
394 |
17 |
411 |
ESF |
984 |
655 |
1639 |
1171 |
760 |
1931 |
1238 |
973 |
2211 |
1225 |
1003 |
2228 |
1338 |
1071 |
2409 |
MU |
12180 |
1721 |
13901 |
13083 |
2102 |
15185 |
14191 |
3564 |
17755 |
14207 |
4356 |
18563 |
15163 |
4930 |
20093 |
1) pouze diplomové, tj. bakalářské a magisterské studium – občané ČR i cizinci |
4) PS – prezenční studium |
2) DAS – studium dálkové a distanční |
5) KS – kombinované studium |
3) DES – denní studium |
|
Tab. 3 – Počet studentů na jednoho učitele MU
Fak./Šk. rok |
1994/95 |
1995/96 |
1996/97 |
1997/98 |
1998/99 |
1999/00 |
2000/01 |
2001/02 |
LF |
5,19 |
6,33 |
5,86 |
5,89 |
6,41 |
6,74 |
7,07 |
8,32 |
FF |
13,23 |
14,38 |
19,24 |
18,49 |
18,29 |
20,36 |
19,03 |
22,65 |
PrF |
33,87 |
33,37 |
35,05 |
33,63 |
33,03 |
34,24 |
32,57 |
36,08 |
FSS |
|
|
|
|
28,95 |
29,83 |
35,46 |
44,22 |
PřF |
9,08 |
9,98 |
10,22 |
11,43 |
11,34 |
11,71 |
12,03 |
12,23 |
FI |
50 |
19,93 |
25,92 |
29,41 |
35,10 |
30,01 |
30,83 |
39,82 |
|
10,62 |
11,28 |
14,85 |
17,40 |
20,11 |
21,21 |
18,75 |
17,28 |
ESF |
20,43 |
22,90 |
21,88 |
28,98 |
32,99 |
36,16 |
37,71 |
40,35 |
MU |
10,50 |
11,79 |
13,57 |
14,63 |
15,66 |
16,62 |
16,28 |
18,25 |
Tab. 4 – Rozbor přijímacího řízení
Fakulta |
Forma studia |
Přihlášeno |
Dostavilo se |
Uspělo |
Uspělo v % |
Přijato děkanem |
Autore-medura |
Odvolání |
Přijato rektorem |
Přijato celkem |
Zrušilo přijetí |
K zápisu |
Zapsalo se |
Plán zapsaných |
PrF |
PS |
3705 |
3071 |
1108 |
36,08 |
501 |
142 |
638 |
7 |
650 |
35 |
615 |
520 |
|
|
KS |
553 |
477 |
162 |
33,96 |
154 |
0 |
63 |
1 |
155 |
1 |
154 |
153 |
|
|
Celkem |
4258 |
3548 |
1270 |
35,79 |
655 |
142 |
701 |
8 |
805 |
36 |
769 |
673 |
650 |
LF |
PS |
3286 |
2679 |
1172 |
43,75 |
647 |
101 |
360 |
1 |
749 |
253 |
496 |
496 |
|
|
KS |
250 |
202 |
102 |
50,50 |
49 |
0 |
40 |
0 |
49 |
4 |
45 |
45 |
|
|
Celkem |
3536 |
2881 |
1274 |
44,22 |
696 |
101 |
400 |
1 |
798 |
257 |
541 |
541 |
517 |
PřF |
PS |
4538 |
3804 |
1589 |
41,77 |
1042 |
283 |
479 |
0 |
1325 |
364 |
961 |
666 |
|
|
KS |
0 |
0 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Celkem |
4538 |
3804 |
1589 |
41,77 |
1042 |
283 |
479 |
0 |
1325 |
364 |
961 |
666 |
650 |
FF |
PS |
4481 |
3787 |
1698 |
44,84 |
939 |
75 |
1103 |
7 |
1021 |
90 |
931 |
784 |
|
|
KS |
797 |
610 |
331 |
54,26 |
205 |
3 |
189 |
1 |
209 |
5 |
204 |
189 |
|
|
Celkem |
5278 |
4397 |
2029 |
46,15 |
1144 |
78 |
1292 |
8 |
1230 |
95 |
1135 |
973 |
800 |
|
PS |
6853 |
5683 |
3008 |
52,93 |
801 |
152 |
1724 |
17 |
970 |
126 |
844 |
648 |
|
|
KS |
1172 |
987 |
682 |
69,10 |
175 |
53 |
331 |
10 |
238 |
15 |
223 |
219 |
|
|
Celkem |
8025 |
6670 |
3690 |
55,32 |
976 |
205 |
2055 |
27 |
1208 |
141 |
1067 |
867 |
855 |
ESF |
PS |
3084 |
2402 |
862 |
35,89 |
600 |
0 |
394 |
5 |
605 |
186 |
419 |
419 |
|
|
KS |
1640 |
1298 |
936 |
72,11 |
438 |
0 |
329 |
33 |
471 |
33 |
438 |
427 |
|
|
Celkem |
4724 |
3700 |
1798 |
48,59 |
1038 |
0 |
723 |
38 |
1076 |
219 |
857 |
846 |
800 |
FI |
PS |
2334 |
1952 |
874 |
44,77 |
844 |
22 |
42 |
0 |
866 |
21 |
845 |
506 |
|
|
KS |
0 |
0 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
Celkem |
2334 |
1952 |
874 |
44,77 |
844 |
22 |
42 |
0 |
866 |
21 |
845 |
506 |
500 |
FSS |
PS |
3881 |
3369 |
1256 |
37,28 |
450 |
13 |
479 |
1 |
464 |
59 |
405 |
338 |
|
|
KS |
1784 |
1411 |
438 |
31,04 |
293 |
3 |
166 |
1 |
297 |
20 |
277 |
268 |
|
|
Celkem |
5665 |
4780 |
1694 |
35,44 |
743 |
16 |
645 |
2 |
761 |
79 |
682 |
606 |
663 |
MU |
PS |
32162 |
26747 |
11567 |
43,25 |
5824 |
788 |
5219 |
38 |
6650 |
1134 |
5516 |
4377 |
|
|
KS |
6196 |
4985 |
2651 |
53,18 |
1314 |
59 |
1118 |
46 |
1419 |
78 |
1341 |
1301 |
|
|
Celkem |
38358 |
31732 |
14218 |
44,81 |
7138 |
847 |
6337 |
84 |
8069 |
1212 |
6857 |
5678 |
5435 |
2000/2001 |
|
34624 |
27728 |
11423 |
41,20 |
5889 |
525 |
5241 |
162 |
6576 |
923 |
5653 |
4875 |
4453 |
Nárůst |
|
10,78 |
14,44 |
24,47 |
8,76 |
21,21 |
61,33 |
20,91 |
-48,15 |
22,70 |
31,31 |
21,30 |
16,47 |
22,05 |
Tab. 5 – Absolventi Masarykovy univerzity – občané ČR 1)
|
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
||||||||||
Fak. |
DES 2) |
DAS 3) |
Celk. |
DES 2) |
DAS 3) |
Celk. |
DES 2) |
DAS 3) |
Celk. |
PS 4) |
KS 5) |
Celk. |
PS 4) |
KS 5) |
Celk. |
LF |
247 |
2 |
249 |
263 |
0 |
263 |
211 |
10 |
221 |
274 |
17 |
291 |
268 |
24 |
292 |
FF |
273 |
76 |
349 |
297 |
39 |
336 |
171 |
16 |
187 |
286 |
61 |
347 |
267 |
31 |
298 |
PrF |
366 |
30 |
396 |
417 |
25 |
442 |
382 |
7 |
389 |
359 |
74 |
453 |
316 |
62 |
378 |
FSS |
|
|
|
21 |
0 |
21 |
64 |
1 |
65 |
93 |
5 |
98 |
123 |
3 |
126 |
PřF |
297 |
19 |
316 |
302 |
25 |
327 |
302 |
25 |
327 |
312 |
38 |
350 |
267 |
22 |
289 |
FI |
38 |
2 |
40 |
44 |
0 |
44 |
42 |
0 |
42 |
85 |
0 |
85 |
144 |
2 |
146 |
|
504 |
126 |
630 |
380 |
232 |
612 |
393 |
287 |
680 |
398 |
440 |
838 |
412 |
472 |
884 |
ESF |
281 |
28 |
309 |
286 |
57 |
343 |
142 |
103 |
245 |
188 |
147 |
335 |
179 |
140 |
319 |
MU |
2 006 |
283 |
2 289 |
2 010 |
378 |
2 388 |
1 707 |
449 |
2 156 |
1 995 |
782 |
2 797 |
1 976 |
756 |
2 732 |
1) Bakalářské, magisterské a doktorské studium
2) DES – denní studium
3) DAS – studium dálkové a distanční
4) PS – prezenční studium
5) KS – kombinované studium
Tab. 6 – Absolventi MU – cizinci
Fak./Rok |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
LF |
8 |
12 |
14 |
14 |
24 |
19 |
27 |
FF |
1 |
4 |
5 |
3 |
10 |
6 |
2 |
PrF |
4 |
4 |
1 |
8 |
22 |
32 |
19 |
FSS |
– |
– |
– |
1 |
0 |
3 |
0 |
PřF |
5 |
6 |
2 |
7 |
0 |
5 |
2 |
FI |
0 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
2 |
|
0 |
1 |
1 |
0 |
4 |
1 |
1 |
ESF |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
0 |
MU |
18 |
28 |
23 |
36 |
61 |
68 |
53 |
|
Studium |
||||||||
Fakulta |
prezenční |
kombinované |
Celkem |
||||||
|
celkem |
neúspěšní |
tj.% |
celkem |
neúspěšní |
tj.% |
celkem |
neúspěšní |
tj.% |
LF |
1 577 |
127 |
8,05 |
444 |
10 |
2,25 |
2021 |
137 |
6,78 |
FF |
2 953 |
190 |
6,43 |
685 |
11 |
1,61 |
3638 |
201 |
5,53 |
PrF |
2 090 |
56 |
2,68 |
320 |
16 |
5,00 |
2410 |
72 |
2,99 |
FSS |
1 090 |
108 |
9,91 |
555 |
42 |
7,57 |
1645 |
150 |
9,12 |
PřF |
2 297 |
298 |
12,97 |
217 |
24 |
11,06 |
2514 |
322 |
12,81 |
FI |
1 443 |
242 |
16,77 |
15 |
3 |
20,00 |
1458 |
245 |
16,80 |
|
1 981 |
218 |
11,00 |
1 606 |
51 |
3,18 |
3587 |
269 |
7,50 |
FSpS |
394 |
4 |
1,02 |
17 |
|
0,00 |
411 |
4 |
0,97 |
EsF |
1 338 |
67 |
5,01 |
1 071 |
51 |
4,76 |
2409 |
118 |
4,90 |
Celkem |
15163 |
1310 |
8,64 |
4930 |
208 |
4,22 |
20093 |
1518 |
7,55 |
Tab. 8 – Počty studijních programů a oborů vysoké školy
Skupiny oborů |
Kód skupiny kmen. oborů |
Studijní programy/obory |
Celkem stud.prog./oborů |
||||||
|
|
bak. |
mag. |
dokt. |
|
||||
Přírodní vědy a nauky |
11 až 18 |
8 |
24 |
14 |
40 |
7 |
40 |
29 |
104 |
Technické vědy a nauky |
21 až 39 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zeměděl.-les.a veter.vědy a nauky |
41 až 43 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdravot.,lékař.a farm.vědy a nauky |
51 až 53 |
1 |
4 |
3 |
3 |
2 |
22 |
6 |
29 |
Společenské vědy, nauky a služby |
61,65,67,71-74 |
11 |
47 |
22 |
94 |
7 |
29 |
40 |
170 |
Ekonomie |
62 |
3 |
11 |
6 |
16 |
3 |
4 |
12 |
31 |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost |
68 |
1 |
7 |
1 |
1 |
1 |
14 |
3 |
22 |
Pedagogika, učitelství a sociál.péče |
75 |
3 |
9 |
11 |
71 |
2 |
3 |
16 |
83 |
Obory z oblasti psychologie |
77 |
1 |
1 |
2 |
2 |
1 |
5 |
4 |
8 |
Vědy a nauky o kultuře a umění |
81, 82 |
1 |
9 |
2 |
17 |
1 |
4 |
4 |
30 |
Celkem |
11 až 82 |
29 |
112 |
61 |
244 |
24 |
121 |
114 |
477 |
Tab. 9 – Počty studentů vysoké školy
Skupiny oborů |
Kód skupiny kmen. oborů |
Studenti ve studijním programu |
Celkem |
||
|
|
bak. |
mag. |
dokt. |
studenti |
Přírodní vědy a nauky |
11 až 18 |
684 |
2 809 |
606 |
4 099 |
Technické vědy a nauky |
21 až 39 |
|
|
|
|
Zeměděl.-les.a veter.vědy a nauky |
41 až 43 |
|
|
|
|
Zdravot.,lékař.a farm.vědy a nauky |
51 až 53 |
338 |
1 590 |
431 |
2 359 |
Společenské vědy, nauky a služby |
61,65,67,71-74 |
1 302 |
2 896 |
581 |
4 779 |
Ekonomie |
62 |
1 063 |
1 388 |
111 |
2 562 |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost |
68 |
257 |
2 247 |
65 |
2 569 |
Pedagogika, učitelství a sociál.péče |
75 |
739 |
2 954 |
73 |
3 766 |
Obory z oblasti psychologie |
77 |
147 |
403 |
83 |
633 |
Vědy a nauky o kultuře a umění |
81, 82 |
183 |
118 |
108 |
409 |
Celkem |
11 až 82 |
4 713 |
14 405 |
2 058 |
21176 |
Skupiny oborů |
Kód skupiny kmen. oborů |
Absolventi ve studijním programu |
Celkem studenti |
||
|
|
bak. |
mag. |
dokt. |
|
Přírodní vědy a nauky |
11 až 18 |
118 |
260 |
39 |
417 |
Technické vědy a nauky |
21 až 39 |
|
|
|
|
Zeměděl.–les.a veter.vědy a nauky |
41 až 43 |
|
|
|
|
Zdravot., lékař.a farm.vědy a nauky |
51 až 53 |
|
|
|
|
Společenské vědy, nauky a služby |
61,65,67,71-74 |
121 |
468 |
52 |
641 |
Ekonomie |
62 |
138 |
178 |
3 |
319 |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost |
68 |
55 |
335 |
7 |
397 |
Pedagogika, učitelství a sociál.péče |
75 |
209 |
694 |
7 |
910 |
Obory z oblasti psychologie |
77 |
10 |
53 |
6 |
69 |
Vědy a nauky o kultuře a umění |
81, 82 |
11 |
14 |
7 |
32 |
Celkem |
11 až 82 |
662 |
2 002 |
121 |
2 785 |
Tab. 11 – Počty neúspěšných studentů vysoké školy
Skupiny oborů |
Kód skupiny kmen. oborů |
Neúspěšní studenti ve stud. programu |
Celkem studenti |
||
|
|
bak. |
mag. |
dokt. |
|
Přírodní vědy a nauky |
11 až 18 |
150 |
362 |
43 |
555 |
Technické vědy a nauky |
21 až 39 |
|
|
|
|
Zeměděl.-les.a veter.vědy a nauky |
41 až 43 |
|
|
|
|
Zdravot.,lékař.a farm.vědy a nauky |
51 až 53 |
|
|
|
|
Společenské vědy, nauky a služby |
61,65,67,71-74 |
124 |
292 |
24 |
440 |
Ekonomie |
62 |
47 |
62 |
9 |
118 |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost |
68 |
4 |
57 |
11 |
72 |
Pedagogika, učitelství a sociál.péče |
75 |
18 |
264 |
2 |
284 |
Obory z oblasti psychologie |
77 |
7 |
16 |
2 |
25 |
Vědy a nauky o kultuře a umění |
81, 82 |
14 |
7 |
3 |
24 |
Celkem |
11 až 82 |
364 |
1 060 |
94 |
1 518 |
Tab. 12 – Zájem uchazečů o studium na vysoké škole
Skupiny oborů |
Kód skupiny kmen. oborů |
|
||||
|
|
Podaných přihlášek 1) |
Přihlášených 2) |
Přijetí 3) |
Přijatých 4) |
Zapsaných 5) |
Celkem |
11 – 82 |
38 358 |
33 462 |
8 069 |
7 675 |
5 678 |
Přírodní vědy a nauky |
11 až 18 |
6 776 |
5 076 |
2 016 |
1 879 |
1 140 |
Technické vědy a nauky |
21 až 39 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zeměděl.-les.a veter.vědy a nauky |
41 až 43 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zdravot.,lékař.a farm.vědy a nauky |
51 až 53 |
3 544 |
3 054 |
810 |
753 |
539 |
Společenské vědy, nauky a služby |
61,65,67,71-74 |
7 572 |
7 122 |
1 586 |
1 562 |
1 243 |
Ekonomie |
62 |
4 542 |
4 397 |
1 174 |
1 132 |
872 |
Právo, právní a veřejnosprávní činnost |
68 |
4 270 |
4 205 |
814 |
800 |
656 |
Pedagogika, učitelství a sociál.péče |
75 |
8 436 |
6 709 |
1 329 |
1 236 |
961 |
Obory z oblasti psychologie |
77 |
2 926 |
2 615 |
226 |
199 |
173 |
Vědy a nauky o kultuře a umění |
81, 82 |
292 |
284 |
114 |
114 |
94 |
1) Počet všech podaných přihlášek
2) Počet uchazečů o studium. Údaj celkem vyjadřuje počet fyzických osob, ve skupinách oborů jsou zahrnuty vícenásobné přihlášky.
3) Počet kladně vyřízených přihlášek.
4) Počet přijatých uchazečů. Údaj celkem vyjadřuje počet fyzických osob ve skupinách oborů jsou zahrnuti vícenásobně přijatí.
5) Počet přijatých studentů, kteří se zapíší ke studiu.
[1] Kladné hodnoty znamenají relativně lepší uplatnění, záporné pak relativně horší uplatnění absolventů.