OBLAST SOCIÁLNÍ PÉČE O STUDENTY A EDIČNÍ ČINNOST


1. Ubytování

Ubytování studentů je jednou z nejdůležitějších doplňkových činností MU, které vytvářejí sociální zázemí studentů. MU proto věnuje těmto otázkám velkou pozornost a pokračuje v nastoupeném záměru rozšiřování možností ubytování studentů nejen ve vlastních objektech, ale pomáhá i zprostředkovat ubytování z jiných zdrojů. V roce 2002 zajišťovala Správa kolejí ubytování studentů v následujících objektech.

 

1.1.    Koleje Masarykovy univerzity

 

kolej

adresa

počet lůžek

k 23. 9. 2002

Vinařská

Vinařská 5, 60300 Brno

1 171

Tvrdého

Tvrdého 5/7,60200 Brno

356

Kounicova

Kounicova 50, 60200 Brno

596

Mánesova

Mánesova 12c,61200 Brno

347

Klácelova

Klácelova 2,60200 Brno

313

nám. Míru

nám. Míru 4,60200 Brno

245

Veveří

Veveří 29,60200 Brno

70

bří Žůrků

bří. Žůrků 5,61700 Brno

476

Sladkého

Sladkého 13, 61700 Brno

432

Lomená

Lomená 48, 61700 Brno

168

Celkem

 

4 174

VUT

 

170

Lesnická

alternativní ubytování

52

Celkem

 

4 396

Celková disponibilní kapacita kolejí byla pro akademický rok 2002/2003 snížena o 17 lůžek, které byly vyčleněny z ubytování a dány k dispozici pro nově vzniklou Fakultu sportovních studií. Univerzitě byla začátkem akademického roku 2002/2003 nabídnuta možnost ubytovat studenty v soukromé ubytovně v hotelu Lesnická v Brně. Tuto možnost nabídlo SKM 52 studentům MU. Všechna lůžka jsou průběžně obsazována dle akutalizovaného pořadníku studentů, kteří žádají o koleje.

 

1.2.    Rozdělení disponibilní kapacity pro školní rok 2002/2003

 

 

rozdělení kapacity

II. ročník – poslední ročník 

1 962

Rezerva fakult

  450

Rezerva rektora

60

SOCRATES

                          80

Samoplátci

 100

Manželské koleje

   40

I. ročník – první kolo

1 282

      – druhé kolo

  200

 K 30. 5. 2002 bylo evidováno 4 352 žádostí studentů vyšších ročníků. Pořadníkem bylo přiděleno 2 235 lůžek, z toho se nepředubytovalo 148 studentů.

Prvním ročníkům bylo přiděleno k 6. 8. 2002 1 368 lůžek, z toho 135 studentů nemělo o přidělení lůžka zájem.

K 20. 8. 2002 bylo přiděleno 200 lůžek studentům FSS a PrF a 80 lůžek studentům doktorského studia. K 23. 9. 2002 bylo ještě přiděleno 135 lůžek dodatečně přijatým studentům.

K vyhlášenému dni ubytování se neubytovalo 222 studentů.

Mimo objekty MU bylo přiděleno 170 míst na kolejích VUT a 52 míst alternativního ubytování v hotelu Lesnická.

1.3.    Využití lůžkové kapacity

  

 

1996/97

1997/98

1998/99

1999/00

2000/01

2001/02

2002/03

Projektovaná kapacita

3 107

3 432

3 543

3 567

3 789

3 789

3 789

Skut. spravovaná kapacita

3 578

4 061

4 034

4 077

4 317

4 298

4 287

Počet lůžek pro studenty

3 578

3 871

3 919

4 043

4 211

4 192

4 174

Počet žádostí o ubytování

5 282

5 913

5 948

5 961

6 330

7 518

7 863

Celk.počet studentů den.

diplomového studia MU

11 983

12 576

13 570

14 191

14 973

16 135

24 451

Lůžka pro hosty MU

12

16

20

34

106

106

106

SOCRATES

 

 

80

80

80

80

80

 

1.4.    Vývoj struktury disponibilní ubytovací kapacity MU

rok

MU

VUT

ČKSD

celkem

index

1993/1994

3 286

90

 

3 376

100,0

1994/1995

3 141

300

20+26VA

3 487

103,3

1995/1996

3 167

300

20

3 487

103,3

1996/1997

3 578

200

20

3 798

112,5

1997/1998

3 871

200

 

4 071

120,6

1998/1999

4 019

 

 

4 019

119,0

1999/2000

3 981

250

 

4 231

125.3

2000/2001

4 211

160

 

4 371

129.5

2001/2002

4 192

170

 

4 362

129.2

2002/2003

4 174

170

52 Les.

4 396

130,0

V podzimním semestru akademického roku 2002/2003 projednávala MU kritéria pro ubytování studentů na kolejích v akademickém roce 2003/2004. Po dlouhých diskusích se studenty rozhodla MU o využití vlastní ubytovací kapacity pro studenty, kteří jsou poprvé zapsáni v prezenční formě bakalářských, navazujících magisterských a magisterských studijních programech na MU. Ubytování těmto studentům bude poskytováno podle základního kritéria dojezdnosti z místa bydliště do města Brna s přihlédnutím k sociálním hlediskům (těžké zdravotní postižení, nižší příjmy v rodině, osiřelost). Dále MU rozhodla o ubytování studentů již na MU studujících, pokud jsou osobami se změněnou pracovní schopností s těžším zdravotním postižením (držitelé průkazu ZTP, ZTP-P) nebo jsou oboustranně osiřelí. MU rovněž ubytuje studenty, kteří jsou podle rozhodnutí jednotlivých fakult umístěni na tzv. vyhrazená lůžka pro fakulty. Pokud jde o ubytování ostatních studentů již na MU studujících, budou vůči nim uplatňována kritéria dlouhodobě používaná (dojezdnost a sociální hlediska) a nově bude uplatněno kritérium prospěchu (vyloučeni z ubytování budou studenti, kteří nedosahují studijního průměru lepšího než 50 % studentů příslušného studijního programu).

 

1.5. Péče o studenty – ubytování, stravování – rok 2002/2003

 

Lůžková kapacita

4 287

Počet lůžek určených k ubytování studentů

4 174

Počet lůžek určených k ubytování zaměstnanců

 0

Počet lůžek k příležitostnému ubytování hostů školy

106

Počet lůžek v zapůjčených zařízeních – VUT

222

Počet podaných žádostí o ubytování v přísluš. ak. roku

7 863

Počet kladně vyřízených žádostí o ubytování k 31.10.

4 396

Výše kolejného v Kč za l měsíc podle kategorií

studenti

kolejné

zaměst.

ostatní

poplatek

lůžko/noc

A – buňkový systém

B – vícelůžkové pokoje

C – ostatní (hosté VŠ)

950,- až

1550,-

 

0

 

0

290,- až

1000,-

 

0

 

0

 

 

175,-

Výše stravného v Kč za l hlavní jídlo – standart

studenti

zaměstn.

ostatní

19,50

19,50

40,80

Počet hlavních jídel vydaných v přísl. ak. roku celkem

591 254

158 047

209 229

 

2. STRAVOVACÍ SLUŽBY

Správa kolejí a menz poskytovala stravovací služby studentům a zaměstnancům ve třech menzách, v jedné výdejně na Klácelově, a bufetech s výdejem teplých nebo minutkových jídel  na Fakultě informatiky, Lékařské fakultě, kolejích Kounicova a Vinařská.

Výdejna pro studenty na kolejích Komárov, bří Žůrků 5 byla dána k dispozici FSpS. Byly rozšířeny služby pro rychlé občerstvení - na kolejích Vinařská a Komárov, bří Žůrků jsou prodávány obložené bagety typu Crocodille nonstop. Tato služba bude v novém roce zavedena i na kolejích Kounicova. Jídelníček menz byl rozšířen o nízkoenergetické jídlo na přání strávníků, kde jsou nabízena jídla z bílého masa nebo bezmasá jídla.

Zaměstnanci menz zajišťují kromě základních stravovacích služeb také pohoštění na významných akcích školy. Jejich výrobky studené i teplé kuchyně jsou na vysoké profesní úrovni.

 

2.1. Vývoj počtu vydaných porcí jídel v menzách MU bez porcí doplňkové činnosti

 

menza

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

Moravské náměstí

695 035

(48 %)

716 312

(47 %)

532 943

(48 %)

474 966

(49 %)

524 416

(50,4 %)

497 241

(51,4 %)

491 785

(51 %)

Veveří

368 342

(26 %)

463 833

(30 %)

361 885

(33 %)

266 626

(28 %)

214 265

(20,6 %)

258 383

(27,8 %)

216 312

(23 %)

Vinařská

376 154

(26 %)

349177

(23 %)

212 620

(19 %)

216 658

(23 %)

300 706

(29,0 %)

212 182

(20,8 %)

250 433

(26 %)

Celkem

1 439 531

1 529 322

1 107 448

958 260

1 039 387

967 806

958 530

 

 

3. PORADENSKÉ SLUŽBY

Poradenské centrum MU (dále jen PC MU) je útvarem, který v roce 2002 zajišťoval poradenskou činnost již devátým rokem. I v uplynulém roce se činnost PC MU soustřeďovala na poskytování služeb v oblasti studijně-profesního, právního a psychologického poradenství. Na půdě univerzity slouží všem studentům Masarykovy univerzity, obraceli se na něj i zaměstnanci, potencionální zájemci o studium na MU ze středních škol i absolventi. Studenti měli možnost PC MU kontaktovat telefonicky, emailem či osobně. Pro účely prezentace PC MU byla vytvořena webová stránka www.rect.muni.cz/pcentrum (zde byly přístupny výsledky obou sociologických průzkumů, viz níže). Významným momentem, který přispěl ke zkvalitnění chodu PC MU, bylo jeho přemístění do prostor MU – Komenského náměstí 2, které skýtají nejen kvalitnější zvukovou, ale i prostorovou pohodu.

v      Psychologické poradenství

V rámci Psychologické poradny PC MU  působil již třetím rokem stálý tým psychologů. Jejich činnost bylo možné rozdělit na práci s klienty nabízející problémy studijního, osobního či vztahového rázu, ale v mnoha případech takovéto členění ztrácí na významu, neboť setkávání se s klientem mělo povahu komplexní terapeuticko-poradenské péče, mnohdy v intencích střednědobých psychologických terapií. Tuto skutečnost potvrzuje číselné zpracování návštěvnosti Psychologické poradny PC MU za rok 2002, kdy se psycholog setkal s klientem průměrně 8x. Práce s klienty na jejich nabízených problémech probíhala již od jednorázových konzultací, ale bylo možné pozorovat trend směrem k setkávání častějšímu, pravidelnému. Podobně jako v roce 2001 i v roce 2002  byly patrné trendy korelující s rostoucím zájmem o služby Psychologické poradny PC MU. Byly to následující skutečnosti:

  • Využití služeb psychologické poradny/návštěva psychologa ztrácí stigma „nenormálnosti“, studenti si navzájem mezi sebou sdělují spokojenost se službami Psychologické poradny PC MU a často přicházeli na individuální doporučení svých kolegů.

  • Studium na VŠ je stále náročnější a stresové faktory působící na studenty vyvolávají potřebu problémy řešit odbornou cestou.

  • Psychologická poradna PC MU získala za dobu svého působení na MU vynikající renomé a studenti se na ni obracejí se stále větší důvěrou.

  • Mění se struktura klientely studentů dle fakult a „nové“, fakulty se výrazně podílejí na přírůstku klientely.

Skutečnost, že MU nabízí svým studentům bezpečné prostředí pro sdělování svých problémů je např. studenty prvních ročníků s problémy adaptačního rázu vnímána nadmíru pozitivně, a to např. i z důvodu, že  takovéto pracoviště nachází na „své“ univerzitě. Studenti vyšších ročníků pak také např. vyhledávají služeb Psychologické poradny PC MU, kdy shledávají nutnost svůj „mental state“ konzultovat s psychologem.

Jako pozitivní skutečnost vnímáme i rostoucí zájem o psychologické intervence probíhající v angličtině, které činí za rok 2002 celkem 5 % z celkového množství konzultací.

Osobní data klientů jsou pečlivě chráněna v souladu se zákonnou normou platnou v ČR a v rámci zefektivnění práce nejen Psychologické poradny, ale celého PC MU byla zavedena organizace klientely prostřednictvím vlastního informačního systému za zvláštních podmínek kladoucích důraz na ochranu soukromí našich klientů.

v      Studijně-profesní poradenství

Hlavním posláním této části PC MU bylo poskytování informací o možnosti uplatnění na trhu práce, o poskytování informací o možnosti studia na MU, provádění Analýz osobního profilu, organizace kontaktního setkání – Veletrhu pracovních příležitostí, organizace přednášek a dotazníkových šetření.

Proběhly přednášky, jejichž tématem byly praktické otázky spojené s nástupem do zaměstnání, náležitosti pracovní smlouvy, jak uspět u přijímacího pohovoru, jak správně napsat životopis, jak kontaktovat zaměstnavatele. Těchto celkem devíti skupinových aktivit se zúčastnilo 343 studentů.

Veletrh pracovních příležitostí zajišťovalo PC MU společně se studentským, občanským sdružením Tribun. Akce se zúčastnilo 22 firem a  3 500 studentů. V rámci této akce proběhl doprovodný program (pásmo přednášek pro návštěvníky), byl vydán katalog s 28 nabídkami od nejrůznějších firem. Studenti měli možnost setkat se zde s potenciálními zaměstnavateli, vyzkoušet si nanečisto pohovory před vstupem do praxe, nahlédnout do prostředí jednotlivých firem a seznámit se s požadavky, které na absolventy klade trh práce.

PC MU obhájilo grantový úkol: „Využití informací o uplatnění absolventů MU v praxi Poradenského centra MU”, na jehož řešení získalo PC MU finanční prostředky z FRVŠ. Základní  soubor tvořili  absolventi  MU 1997 – 2000, s trvalým  bydlištěm  na území ČR,  jednalo  se  o 6 492 absolventů.

PC MU již poosmé realizovalo sociologický průzkum mezi čerstvými absolventy, jehož cílem bylo zejména zmapování pracovních vyhlídek absolventů této univerzity. Svými odpověďmi se do něj zapojilo celkem 822 osob (tj. 57 % absolventů) ze všech fakult MU. V období kolem promocí více než jedna čtvrtina (27 %) z nich již ví, kam nastoupí do zaměstnání a jedna desetina již dokonce pracuje, celkově tedy 37 % absolventů si v této době nemusí dělat starosti, kde nabyté vzdělání uplatní. Dalších 29 % absolventů po promoci neplánuje ani nastoupit do zaměstnání ani si hledat práci, ale hodlá se věnovat jiným aktivitám, jejichž vějíř je rok od roku bohatější: zájem je zejména o doktorandské studium na univerzitě, studium jazyků, pobyty v zahraničí, dále pak o další studium na vysokých školách, někteří muži nastupují základní vojenskou službu nebo civilní službu, ženy pak na mateřskou dovolenou. Zbývající třetina (34 %) absolventů zatím práci nemá a s různou intenzitou si ji hledá.

v      Právní poradenství

Zájem o činnost právního poradce byla zejména v těchto oblastech: postavení studenta v pracovně-právních vztazích, daňové povinnosti zaměstnaných studentů (práce, studium, daně), sociální zabezpečení (zdravotní, důchodové a nemocenské pojištění), uzavírání smluv, živnostenská oprávnění, pomoc při řešení pohledávek, řešení odpovědnosti, státní sociální podpora, problematika výkonu civilní služby. V rámci této části poradenství se uskutečnila dvě skupinové setkání (193 účastníků).

Spolupracujeme s poradenskými středisky českých vysokých škol, s Úřadem práce, Centrem pro studium vysokého školství, Národním vzdělávacím fondem, studentskými organizacemi, se zástupci firem, které studentům nabízejí možnost uplatnění po studiu nebo v rámci studia.

Počet kontaktů a jejich struktura:

 

individuální setkání

skupinové aktivity

celkem

Psychologické poradenství

358

358

Studijně-profesní poradenství

829

343

1 172

Právní poradenství

91

193

284

Celkem

1278

536

1814

 

 

DotaznÍkovÉ ŠetŘenÍ: „UkonČenÍ studia na MU – ohlÉdnutÍ a perspektiva 2002“

 

V průběhu května, června a července 2002 se již poosmé uskutečnil mezi „čerstvými absolventy“ MU průzkum zaměřený na následující problémové okruhy:

  • vyhlídky absolventů MU na získání pracovních míst,
  • hodnocení služeb poskytovaných MU posluchačům v průběhu studia,
  • podněty pro postgraduální pedagogické aktivity MU a
  • další vybrané informace.

Výzkum se realizoval poprvé v roce 1994 a od této doby probíhal pravidelně s jedinou výjimkou: nebyl realizován v roce 2001, kdy se s grantovou podporou FRVŠ uskutečnil rozsáhlý výzkum uplatnění absolventů MU praxi z let 1997 – 2000.

Koncepce šetření „Ukončení studia na MU – ohlédnutí a perspektiva 2002“ se opírala o modifikované modely předchozích šetření; za nástroj sběru dat posloužil anonymně koncipovaný dotazník, který byl mezi posluchače distribuován cestou studijních oddělení. Dotazník byl konstruován jako sada uzavřených, formalizovaných otázek s několika málo otázkami „otevřenými“. Letos byla dík iniciativě Poradenského centra pro studenty MU vytvořena i internetová verze dotazníku, která posloužila jako doplňkový nástroj sběru dat.

Klasickou – „papírovou cestou“ – bylo shromážděno celkem 761 dotazníků a elektronickou cestou dalších 61 dotazníků, celkem tedy 822 vyplněných formulářů.

 

Hodnocení vybranÝch komponent studia na MU

Absolventi byli dotázáni na hodnocení studia na naší univerzitě. Zajímalo nás, zda absolvované studium bylo podle názorů absolventů orientováno příliš teoreticky, příliš prakticky či vyváženě. Stejně tak jako každý rok, i letos to byly zhruba tři čtvrtiny absolventů, kterým se zdála být výuka příliš teoretická. Je také zajímavé, že jen 2 z 822 respondentů odpověděli, že výuka byla „příliš praktická“ – viz tabulka hodnot. Studium se zdá být nejvíce „teoretické“ zejména absolventům na ESF, PrF a LF.

 

Orientace studia byla...?

FF

LF

PdF

PrF

PřF

ESF

FI

FSS

MU

příliš praktická

 

 

0,8

 

 

0,6

 

 

0,2

vyvážená

18,8

15,7

20,3

11,1

42,3

8,3

29,3

47,4

19,4

příliš teoretická

74,1

81,7

76,4

85,2

54,8

86,5

61,0

52,6

76,5

nevím, nemohu posoudit

7,1

2,6

2,4

3,7

2,9

4,5

9,8

 

3,9

Celkem

100

100

100

100

100

100

100

100

100

Další z otázek sledovala „úroveň“ vysokoškolských učitelů, viz tabulka.  

Setkal(a) jste se někdy s tím, že odborná úroveň učitele (učitelů) prostě neodpovídala vysokoškolskému studiu?

FF

LF

PdF

PrF

PřF

ESF

FI

FSS

MU

nikdy

17,9

41,6

15,3

18,0

31,4

6,4

24,4

21,1

21,9

spíše výjimečně

44,0

47,4

51,6

60,2

52,9

50,0

58,5

42,1

51,4

občas

29,8

9,7

28,2

21,1

13,7

38,5

12,2

36,8

23,2

poměrně často

8,3

1,3

4,8

0,8

2,0

5,1

4,9

 

3,4

Celkem

  100

  100

  100

  100

  100

  100

  100

  100

  100

Dále jsme se zajímali o to, zda se posluchači domnívají, že stávající délka studia je přiměřená, viz další z grafů (vyloučena varianta „nevím“).

Délka studia by mohla být …

FF

LF

PdF

PrF

PřF

ESF

FI

FSS

MU

delší o 1 rok

6,3

5,3

21,5

5,4

2,0

1,4

17,9

 

7,2

přiměřená

81,3

86,8

57,0

63,1

80,2

63,5

66,7

89,5

71,6

o 1 sem. kratší

1,3

6,6

11,6

11,5

13,9

14,2

12,8

5,3

10,3

o 2 sem. kratší

11,3

1,3

9,9

20,0

4,0

20,9

2,6

5,3

10,9

Celkem

  100

  100

  100

  100

  100

  100

  100

  100

  100

 

4. PÉČE O STUDENTY SE SPECIFICKÝMI NÁROKY

MU jako veřejná vysoká škola má nezanedbatelnou povinnost vytvářet podmínky pro studium osob se specifickými nároky.

4.1. Péče o studenty se zrakovým postižením

V rámci útvaru péče o studenty působí od roku 2000 specializované Středisko pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům (dále jen „Středisko“). Činnost Střediska je rozvíjena v úzké spolupráci s Fakultou informatiky MU, která pro ně vytváří prostorové a technické podmínky.

Hlavní úkoly Střediska jsou zaměřeny do následujících oblastí:

  1. metodické a právní, kde Středisko spolupracuje s ředitelstvím středních škol, studijními odděleními fakult a vyučujícími tak, aby pro zájemce o studium nabídlo kvalifikovanou informaci o perspektivách a možnostech jednotlivých oborů; připravuje technické podmínky pro průběh přijímacích zkoušek; vytváří podmínky pro řádný průběh studia, aby tito studenti měli přístup k písemným informacím, sleduje, aby ve vnitřních předpisech MU byly zahrnuty i zvláštní podmínky nezbytné pro studium zrakově postižených studentů;

  2. prostorové orientace, kde Středisko seznamuje studenty s přístupovými cestami, zajišťuje jejich doprovod a navrhuje úpravy interiérů a exteriérů tak, aby byly využitelné i zrakově postiženými studenty;

  3. digitalizační a knihovní. Středisko buduje systematicky digitální studijní fond tak, aby pokrýval ucelené oborové oblasti, zajišťuje i haptický tisk digitalizované studijní literatury, podkladů pro písemné zkoušky, vysvědčení a úřední korespondence;

  4. haptické a akustické informatiky. V této oblasti Středisko dbá o softwarové vybavení pro studium těchto studentů.

4.1.1. Studium zrakově postižených studentů

Skladba skupiny obsluhované Střediskem pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům: 

fakulta

obory

stav k 1. 1. 2002

stav k 1. 1. 2003

předpokládaný
stav  k 1. 1. 2004

počet zrakově
postižených studentů

počet zrakově
postižených studentů

počet zrakově
postižených studentů

 oboru

fakulty

oboru

fakulty

oboru

fakulty

Fakulta informatiky

informatika

2

2

3

3

5

5

Fakulta sociálních studií

psychologie

1

1

3

3

2

5

sociální práce

1

3

2

Filozofická fakulta

bohemistika

1

4

1

6

2

8

klas. filologie

2

1

2

psychologie

2

3

4

historie

0

2

1

rusistika

0

1

1

Pedagogická

fakulta

spec. pedag.

6

8

7

10

8

12

bohemistika

1

1

2

anglistika

1

2

2

germanistika

0

2

 

obč. nauka

1

1

1

Lékařská fakulta

Fyzioterapie a rehabilitace

1

1

0

0

0

0

Právnická fakulta

právo a pr. věda

3

3

3

3

4

5

Celkem na MU

19

25

35

 

Přehled hlavních výsledků:

  • zvýšení počtu zrakově postižených studentů řádných na MU z 19 na 25

  • zajištění 10 lektorských semestrálních kurzů povinné výuky (individuální cvičení)

  • rozšíření univerzitní studovny nevidomých z kapacity 7 na 9 studijních míst (z toho jedno trvale pro slabozraké)

  • zpřístupnění 770 titulů studijní literatury pro nevidomé (120 tisk, 640 elektronicky, 5 audio, 5 hybridně)

  • zajištění doprovodu a asistence nevidomých na 2 vzdělávacích zahraničních cestách

  • spoluorganizace 2 hmatových výstav (Výstava univerzitních slepeckých fondů; Galerii U Dobrého pastýře, Kulturní a informační centrum města Brna, „Možná sdělení“, Moravská galerie)

  • prezentace střediska na 2 mezinárodních konferencích (Wien, Zollikofen)

 4.1.2. Celoživotní vzdělávání zrakově postižených osob

Středisko se výrazně podílí i na celoživotním vzdělávání pro zrakově postižené studenty i širší veřejnost. V roce 2002 byly programy celoživotního vzdělávání zaměřeny na:

A.      Programy neakademické určené zpravidla pro zájemce starších věkových skupin, jejichž cílem je překlenout nedostatek profesního nebo společenského uplatnění s konkrétním zaměřením na

1. Informační technologie pro zrakově postižené

2. Cizí jazyk a literatura pro zrakově postižené

3. Základy vysokoškolské matematiky pro zrakově postižené

B.      Programy akademické určené pro zájemce o univerzitní studium, přispívající k vyrovnávání podmínek zrakově postižených studentů v přijímacím řízení na VŠ s konkrétním zaměřením na

1.  Informační technologie pro zrakově postižené

2.  Cizí jazyk a literatura pro zrakově postižené

 

Skladba skupiny obsluhované Střediskem pro pomoc nevidomým a slabozrakým studentům: 

typ

obory

stav k 1. 1. 2002

stav k 1. 1. 2003

předpoklad
k 1. 1. 2004

počet účastníků

počet účastníků

počet účastníků

neakademické

Informační technologie
pro zrakově postižené (A)

3

5

7

Cizí jazyk a literatura
pro zrakově postižené (A)

28

49

55

Základy vysokoškolské matematiky
pro zrakově postižené

2

4

6

akademické

Informační technologie
pro zrakově postižené (B)

2

3

5

Cizí jazyk a literatura
pro zrakově postižené (B)

7

9

12

Celkem na MU

42

70

85

Přehled hlavních výsledků:

  • zvýšení počtu účastníků ze 42 na 70

  • rozšíření nabídky cizích jazyků o francouzštinu a ruštinu

  • zavedení technologie audiokonferencí a vytvoření technologie hybridních knih

  • národní organizace české účasti na mezinárodním počítačovém táboře (International Com­puter Camp) organizovaném Univerzitou v Linci pod záštitou EU ve Velké Británii

Středisko se podílí i na řešení a zajišťování dalších navazujících činností:

v      projekt celoživotního vzdělávání pracovníků státní správy v komunikaci s osobami se specifickými smyslovými nároky

v      projekt Tyflografické pracoviště a rozšíření služeb pro slabozraké,

v      zpřístupnění paleoslavistiky pro nevidomé studenty vysokých škol.

Činnost Střediska je financována především z účelových prostředků  Fondu vzdělávací politiky MŠMT, ale i z dalších zdrojů jako jsou rozvojové projekty MŠMT,  projekty Fondu rozvoje VŠ, sponzorské dary a další.

4.2. Péče o sluchově postižené studenty

Ve spolupráci s Katedrou speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně a Sdružením pro integrovanou výchovu v Brně Labyrint, o.s., usiluje Útvar péče o stu­denty MU o zvýšení počtu neslyšících a těžce nedoslýchavých osob (dále jen sluchově po­sti­že­ných – SP) mezi studenty všech fakult MU. Jde o to přesvědčit v přímém osobním jednání sluchově postiženou veřejnost o při­pra­venosti vysokých škol vzdělávat ty neslyšící, u nichž jsou splněny intelektuální před­po­kla­dy pro studium, dále poskytnout zájemcům do­sta­teč­nou podporu při přípravě ke studiu i bě­hem studia, a konečně nabídnout těm, kteří z vě­kových, sociálních nebo jiných důvodů nemo­hou usilovat o řádné studium nemohou, ale jimž sluchový handicap brání v účasti na prak­tic­kém a profesním životě, možnost vzdělávání celoživotního. Cílem pro rok 2002 je realizovat pilotní fázi projektu for­mou celoživotního vzdělávání, zhodnotit výsledky a navrhnout postup pro dlouhodobý projekt integrace neslyšící mládeže mezi studenty MU.

Hlavní výsledky projektu:

  • Zmapování současného stavu ve studiu neslyšících:

v   shrnuty dosavadní výsledky pedagogické činnosti MU Brno, UK Praha, JAMU Brno, Biskupského gymnázia v Brně a Střední odborné školy pro sluchově postiženou mládež v Brně

v   v semináři pro a učitele rodiče sluchově postižené, organizovaném ve spolupráci se Sdružením pro integrovanou výchovu v Brně Labyrint, o.s., ověřen stav odborné připravenosti absolventů speciálních a integrujících středních škol

 

  • Příprava zájemců k přijímacím zkouškám:

v      individuální příprava k přijímacím zkouškám (testy z předchozích let, konzultace)

v      adaptace studijních materiálů

v      seznámení se studijními obory, návštěva přednášek (pro zájemce o studium)

 

  • 5 sluchově postižených frekventantů celoživotního vzdělávání nevidomých (kombinovaný handicap) slyšících, dva uchazeči o studium na Přírodovědecké fakultě MU.

Realizace tohoto pilotního projektu byla financována z prostředků FRVŠ.

4.3. Péče o ostatní zdravotně postižené studenty

Na MU studují i studenti pohybově i sluchově postižení, jejichž studium vyžadovalo speciální osobní asistenci, tlumočení do znakové řeči, popřípadě zvláštní náklady na studijní pomůcky. Péče o tyto studenty zajišťovaly fakulty, na nichž studují, i s pomocí prostředků z Fondu vzdělávací politiky MŠMT. MU sama i v rámci péče o budovy a univerzitní prostředí vytváří i technické podmínky pro studium této skupiny studentů.

 

 

5. STIPENDIA

 

Poskytovaná stipendia

Jednou z oblastí, která je velmi důležitá pro vytváření příznivých sociálních podmínek ke studiu na vysoké škole, je i poskytování příspěvků studentům ke tvorbě finančních zdrojů, z nichž mohou hradit své náklady související se studiem.

Poskytování stipendií v roce 2002 se řídilo stipendijním řádem MU a stipendijními řády jednotlivých fakult. Na základě těchto stipendijních řádů jsou fakultami poskytována stipendia studentům ve všech druzích akreditovaných studijních programů, vždy však jen v prezenční formě. MU jako celek pravidelná stipendia neposkytuje, protože nemá žádné vlastní studenty, a může pouze formou jednorázového stipendia ocenit vynikající studenty ze všech fakult.

Při obecném pohledu na poskytování stipendií je nutno si uvědomit vysokou náročnost na dostatečné finanční zdroje, které jsou z části kryty dotacemi ze státního rozpočtu, ale z další části jsou kryty také z dalších prostředků školy a jednotlivých fakult. Obtížná ekonomická situace ve státě i na MU a jejích fakultách se projevuje i zde v tom smyslu, že vnitřní prostředky na financování stipendií jsou omezené a ještě není dostatečně realizován další zdroj pro vytváření stipendijního fondu, tj. naplňování tohoto fondu z poplatků za studium podle § 58 odst. 7 zákona o vysokých školách.

V roce 2002 byla na MU a jednotlivých fakultách poskytována následující stipendia:

a)       prospěchová,

b)       za tvůrčí výsledky,

c)       sociální,

d)       zvláštní,

e)       doktorská,

f)        pro cizince,

g)       do zahraničí.

Na stipendia uvedená v písm. e) a f) byla poskytnuta účelová dotace ze státního rozpočtu. Celkový objem prostředků vynaložených na stipendia je uveden v tabulce č. 1.

Stipendia byla poskytována jako jednorázová nebo opakující se plnění. Větší množství prostředků vynaložených na stipendia poskytovaná studentům doktorských studijních programů ve srovnání s počtem těchto studentů je dán především tou skutečností, že jejich stipendia jsou upravena jako nároková , je poskytována účelová dotace MŠMT a i výše stipendia je výrazně vyšší.

Lze očekávat v souvislosti se zavedením poplatků za studium v plném rozsahu a jejich důsledným předepisováním zvýšení stipendijního fondu a tím vytvoření širší základny pro poskytování stipendií. Možnosti pro poskytování stipendií se mohou rozšířit i získáváním jiných zdrojů, z nichž by stipendia mohla být vyplácena, zejména pak získáváním mimořádných účelových prostředků z EU, z grantů i z doplňkové činnosti.

 

Stipendia vyplacená v roce 2002 

 

prosp.

VaV

soc.

zvláštní

do zahr.

zahr.

doktorské studium

stud.SR

celkem

z dotace na vzdělávací činnost

684 268

237 650

28 200

1 265 536

41 759

84 100

111 000

0

2 452 513

dotace na doktorské studium

0

0

0

966 870

0

0

47 903 130

0

48 870 000

dotace na zahraniční studenty

0

0

0

15 000

0

2 551 750

24 000

0

2 590 750

z dotace MŠMT na zahraniční.aktivity

(SOKRATES, AKTION, CEEPUS)

0

1 701

0

51 780

19 578 722

197 160

0

0

19 829 363

z FRVŠ

0

881 858

0

319 942

0

0

0

0

1 201 800

z ost.dotací MŠMT

0

86 261

0

1 531 823

1 901 300

10 000

0

0

3 529 384

z dotací jiných resortů bez VaV

0

0

0

1 500

0

0

0

0

1 500

z prostředků na VaV

0

5 421 694

0

644 827

150 602

0

-34 000

0

6 183 123

ze stip.fondu

405 779

18 000

14 000

546 206

0

26 400

0

0

1 010 385

SOKRATES z  EU

0

9 945

0

0

6 630 501

0

0

0

6 640 446

z mimorozpočtových prostředků a z doplňkové  činnosti

0

2 152 976

0

1 972 803

0

618 720

-60 099

5 000

4 689 400

 

1 090 047

8 810 085

42 200

7 316 287

28 302 884

3 488 130

47 944 031

5 000

96 998 664

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyplacená stipendia celkem

 

 

 

 

 

 

 

 

96 998 664

 z toho vyplaceno z účel.dotace na PGS

 

 

 

 

 

 

 

 

48 870 000

                                                   na zahr.stud.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 590 750