ÚVODNÍ SLOVO

 

V předkládané výroční zprávě zveřejňuje Masarykova univerzita základní informace kvalitativní i kvantitativní povahy o své činnosti v roce 2003 a srovnání s vývojem v letech předcházejících. Údaje ve zprávě obsažené shrnují plnění poslání univerzity v oblasti výzkumu a v oblasti vysokoškolského vzdělávání.

 

Ve výzkumu a vývoji je Masarykova univerzita výrazně výzkumně zaměřenou institucí zejména v oborech, které jsou pokryty fakultami Přírodovědeckou a Informatiky v disciplinách přírodovědných, matematice a informatice, fakultami Sociálních studií a Filozofickou v oblasti společenskovědní a fakultou Lékařskou v oblasti lékařského výzkumu teoretického i klinického. Kvantitativní parametry výzkumu na těchto fakultách se vyznačují vyšším podílem finančních prostředků z grantů v poměru na počet pracovníků fakulty a podstatná je na nich i profilace doktorského studia. Významná je také skutečnost, že v rozporu s některými obecnými obavami z vytváření nových fakult, patří fakulty ustanovené po roce 1990, fakultou Ekonomicko-správní počínaje, k součástem univerzity s převážně vyšším výkonem. V celkové univerzitní bilanci znamenají zřetelný přínos pro univerzitu jako celek, nikoli nezralé instituce, na které by zbytek univerzity doplácel. Je také možné konstatovat, že na Masarykově univerzitě není, na rozdíl od některých jiných vysokých škol v ČR, faktický problém s převládajícím zaměřením univerzity na společenskovědní discipliny, která se na MU projevuje nikoli jako slabina, ale spíše jako zřejmá přednost. 

 

Hlavní síla veřejné mise univerzity spočívá v propojení vlastní výzkumné činnosti s výukou a studiem na špičkové úrovni. Zde se nejlépe realizují nepřímé dopady výzkumu a vývoje, které se projevují v obecných i speciálních kompetencích, které na univerzitě studenti všech stupňů studia získávají. Strukturované studium, které je na většině fakult zaváděno, umožňuje kombinovat velké počty studijních míst v bakalářských studijních programech s převládající výzkumnou profilací ve studiu navazujícím magisterském a zejména doktorském. V prostředí pedagogických fakult v České republice je ojedinělým úspěchem Pedagogické fakulty dokončená akreditace dvoustupňového studia v několika studijních programech učitelství, stejně jako na fakultě Sportovních studií. Skutečnost, že se kvalitní vysokoškolské studium nemůže omezit na silně specializovanou průpravu k jedné možné profesi, ale musí obsahovat i příležitosti rozvíjení znalostí přes hranice konkrétních disciplin, nachází odraz v celouniverzitně platných studijních a zkušebních předpisech. Ty poskytují studijní prostředí, v němž se studenti mohou orientovat i mimo své „domovské fakulty“. Neomezují přitom akademická práva fakult a pracovišť garantujících jednotlivé studijní programy nebo předměty volit jejich obsahovou náplň i způsob realizace tak, aby odpovídala specifickým potřebám konkrétních vědních disciplin.

 

Masarykova univerzita v uplynulých letech soustavně zvyšovala počty nově přijímaných studentů a reagovala tak na vysoké počty přihlášených. Zájem o studium přivedl v roce 2003 k účasti na přijímacích zkouškách na Masarykovu univerzitu podstatně větší počet uchazečů, než na kteroukoli z ostatních vysokých škol v České republice. Je to nepochybně výrazem zájmu veřejnosti o standard kvality akademického života na MU, o využívání informačních technologií a unikátního informačního a komunikačního prostředí zlepšujícího prostupnost mezi fakultami univerzity, stejně jako uznáním viditelnosti změn v systému studia, kterými MU drží krok se změnami, které probíhají ve vysokém školství v zahraničí. Podařilo se dokončit koncepci i zrealizovat celouniverzitní testy studijních předpokladů tak, že se staly součástí přijímacího řízení pro převážnou většinu studijních programů na univerzitě. Téměř polovina přihlášek ke studiu byla podána formou e-přihlášky přes Internet, což v budoucnu umožní úplné odstranění přihlášek podávaných pomocí klasických papírových tiskopisů.

 

Velké počty přijímaných uchazečů nejsou v rozporu s náročnými kritérii výběru nových studentů. Při srovnání procenta přijímaných uchazečů ve vztahu k počtu uchazečů, kteří se dostavili k přijímacím zkouškám, s ostatními vysokými školami s výjimkou uměleckých, dosáhla Masarykova univerzita nejvyšší výběrovosti svých studentů s pouhými 35,06 % přijatých, ve srovnání se zbylými neuměleckými veřejnými vysokými školami, kde se toto procento pohybovalo v rozmezí 37,92 % až  92,61 %. Fakultami, na kterých dochází k nejvyššímu nepoměru mezi počty uchazečů, kteří se dostavili k přijímacím zkouškám, a přijatými resp. zapsanými do prvního ročníku, jsou fakulty Právnická a Sociálních studií s výběrovostí na úrovni 15 %.

Vysoká výběrovost přijímacího řízení umožňuje univerzitě přijímat ke studiu skutečně nejlepší studenty. Svědčí o tom i vysoká míra zaměstnatelnosti po ukončení studia, kde skutečná míra nezaměstnanosti 1,6 % absolventů, která plyne z výsledků šetření mezi absolventy, vypovídá o vysoké relevanci studia na MU vzhledem k požadavkům trhu práce i ke kvalitě studentů a studia na Masarykově univerzitě. Tyto údaje svědčí o špičkových výsledcích Masarykovy univerzity v rozvoji vysokoškolské vzdělanosti, rozvoji lidských zdrojů a poskytování průpravy pro uplatnění absolventů na trhu práce.

 

Struktura studentské populace na Masarykově univerzitě je výrazně celostátní a neomezuje se pouze na studenty z místa nebo regionu vysoké školy. Hlavním deficitem, který univerzita vůči studentům má, je výrazný nedostatek státní podpory ubytování studentů, díky kterému se průměrnému studentu Masarykovy univerzity dostává podíl na dotacích zlevněného ubytování ve výši pouze poloviční ve srovnání s průměrem na ostatních veřejných vysokých školách. Příčinou tohoto stavu je především dlouho odkládaná reforma dotací na ubytování studentů ze strany MŠMT způsobená velkým skrytým zájmem tam, kde nehospodárnost současného zjevně nerovnoměrného a nespravedlivého systému vytváří marginálně lepší situaci, většinou z důvodů především historických podmínek, nikoli zájmu o studium na konkrétní vysoké škole nebo jejího aktuálního výkonu. 

 

Na většině fakult univerzity byla v minulosti požita nějaká forma anonymního zjišťování názorů studentů na kvalitu výuky a univerzitních vyučujících, která nemá imperativní charakter, ale slouží učitelům i vedoucím pracovníkům k monitorování obecné spokojenosti s výukou i k upozornění na možné místní excesy. V roce 2003 bylo poprvé užito celouniverzitní anonymní ankety, která prostřednictvím univerzitního informačního systému umožňuje získávat tuto zpětnou vazbu způsobem, který je koherentně z hlediska mezifakultního srovnání a pravidelně po každém semestru aplikován pro všechny studenty, vyučované předměty a jejich vyučující.

 

Realizace Programu 233 330, Rozvoj materiálně-technické základny Masarykovy univerzity, se v roce 2003 dostal do plného tempa. Veřejnými soutěžemi byly vybrány klíčové firmy tvořící základ realizace projektu, projektový manažer, generální projektant a právní servis. Ve třech objektech se rozběhly rekonstrukční práce, dokončen a k předání Lékařské fakultě byl připraven objekt třetí fáze rekonstrukce v komplexu Morfologického centra v budovaném Univerzitním kampusu Bohunice a v chodu byla veřejná soutěž na dodavatele stavby objektu integrovaných laboratoří biomedicínských technologií ILBIT.

 

Na rektorátě byla zahájena příprava reorganizace ústřední univerzitní správy tak, aby se výrazně zprofesionalizoval a zefektivnil její výkon. Přeměna organizace činností z dosavadní struktury založené na referentské práci na strukturu opírající se o kvalifikované pracovníky obhospodařující jednotlivé procesy, které jsou na rektorátě realizovány, směřuje ke zkvalitnění chodu univerzity jako celku. V kombinaci s celkovým ekonomickým výkonem univerzity, které se stejně jako v předchozím roce podařilo dosáhnout výrazně pozitivního výsledku hospodaření, je založen dobrý fundament ekonomického fungování MU jako druhého největšího zaměstnavatele v městě Brně a vysoké školy skutečně evropského formátu. V roce 2003 se také univerzita přihlásila do programu evaluace systému řízení univerzity prováděného Evropskou asociací univerzit. Výsledky této evaluace budou známy po návštěvách a hodnocení evaluačního týmu v průběhu roku 2004 a doporučení evaluační mise EUA se mohou stát základem pro další vývoj a zkvalitňování akademického i administrativního managementu celé univerzity, fakult i jejích dalších součástí.

 

Jiří Zlatuška

rektor

 

Zpět na obsah

  Další kapitola