vedoucí: Ing. Michal Brandejs, CSc.
Botanická 68a, 602 00 Brno, tel.: ++420–5–41 512 322
Vývoj Informačního systému MU (is.muni.cz) byl zahájen v prosinci 1998. První aplikace pro testování byly k dispozici pro omezený okruh uživatelů v le
dnu 1999. Oficiálně byl Informační systém uveden do provozu 1. března 1999. V okamžiku uvedení do provozu byly k dispozici aplikace pro sběr údajů o publikační činnosti, životopisy a Katalog předmětů. Od té doby jsou prioritně vyvíjeny aplikace pro studijní evidence.Úvodní přihlašovací jména a hesla byla studentům rozdána spolu s dočasným
Průkazem studenta
k 1. březnu 1999. Zaměstnanci MU přihlašovací jména a hesla dostávali cestou
fakultních správců práv.
K 31. prosinci 1999 má Informační systém za n
ecelý rok provozu 11972 uživatelů, kteří se systémem aktivně pracují. Heslo a přihlašovací jméno má celkem 21 899 osob, celkem systém eviduje 44 738 osob.Do 22. května 1999 byl provozován na dvoupr
ocesorové stanici firmy Sun Microsystems Ultra 2V následujícím roce 2001 bude zřejmě potřebné vzhledem k plánované zvyšující se zátěži systém doplnit o další server.
Souhrnné údaje
Přehled hlavních dosud realizovaných aplikací
Do řady aplikací vstupují různé okruhy uživatelů z různých přístupových bodů a různou mírou (např. prohlídka, úprava), takže členění na kategorie je pouze pomocné.
Katalog předmětů:
Záznamník učitele:
Moje studium:
Personální agendy:
Studijní evidence:
Výzkum a vývoj:
Kontakty a prezentace:
Provozní záležitosti:
Podpora komunikace na MU
Kromě přímého přístupu prostřednictvím WWW prohlížeče je velmi důležitá podpora zasílání zpráv, které si příjemce může přečíst dle svých časových možností později (off-line komunikace). Součástí systému je e-mailový server mail.muni.cz, který poskytuje každému uživateli garantovanou e-mailovou schránku dostupnou přes webové rozhraní. Uživatelé mají možnost si elektronickou poštu přesměrovat na libovolnou jinou adresu. Komunikace e-mailem je standardem jak v aplikacích student-studijní oddělení, tak v Záznamníku učitele; k dispozici je hromadné obesílání vybraných studentů.
Základní teze systému a první zkušenosti
Podchycení evidence všech osob na univerzitě
Oproti dosavadním personálním systémům vyčištěno 350 duplicit osob, odstraněna zavislost na nejednoznačné identifikaci rodným číslem.
Umožnění přístupu k systému z Internetu
Přístupů ze sítí mimo MU bylo přibližně
20 %. U hromadných operací náročných na výpočetní techniku (registrace kursů
na velkých fakultách) šlo až o 90 % přístupů.
Autentizace a šifrování přenosu údajů
Uživatel se systému autentizuje zadáním své identifikace (učo) a hesla. Důsledné zobrazování času a
identity osoby, která provedla změnu v údajích, je uživateli vysoce hodnoceno.
Přístupová hesla jsou povolena pouze netriviální. Disciplinárně projednán byl
jeden případ zcizení přístupového hesla a následné zneužití osobní
e-mailové schránky.
Zapojení širokých vrstev uživatelů do kontroly
a aktualizace údajů
Mechanismus zpřístupnění informací o něm každému uživateli a možnost elektronicky podávat žádosti o
změny byl použit v těchto hromadných akcích: sběr informací o publikační
činnosti, vyplňování životopisů, plnění Katalogu předmětů a doplňujících informací učitele,
čištění údajů pro Průkaz studenta a zejména Matriku studentů
(aktualizace osobních údajů), registrace kursů pro Podzim 1999 a Jaro 2000.
Modularita a variabilita
Systém umožňuje fakultám explicitně určovat míru přístupu různých osob k různým agendám: systém přístupových práv nyní eviduje kolem třiceti různých práv. Další dvě nejrozsáhlější oblasti, kde je nutno skloubit nejprotichůdnější požadavky, je popis výukových jednotek a vztahů mezi nimi, harmonogramy semestru a požadavky studijních řádů pro evidenci a kontrolu studia. Obecným nástrojem pro popis fakultních specialit předmětů jsou atributy. Fakulty mají nyní nadefinováno téměř 800 zvláštních vlastností předmětů.
Zpřístupnění všech evidovaných údajů
Systém v souladu se zákonem 256/1992 Sb.
zpřístupňuje
uživateli všechny osobní informace, které jsou o něm vedeny.
I v ostatních oblastech je IS MU maximálně transparentní tak, aby bylo minimalizováno
množství případů, kdy je nutno informaci zjišťovat prostřednictvím administrativních pracovníků univerzity. IS MU jednosměrně
přebírá (a osobám zpřístupňuje) i některé údaje z Jednotného systému personalistiky
MU.
Podpora pro externí agendy
Systém umožňuje jednotlivým fakultám dle individuálních potřeb získávat údaje pro jejich interní potřebu, a to buď pomocí Prezentátoru, který na základě XML vstupu generuje výstup v nejrůznějších formátech, tak po dohodě i přímým přístupem do databáze. I zde je prioritou zpřístupnění údajů pouze podle oprávnění daného uživatele.
Stabilita a výkon systému
Po hardwarové i softwarové stránce je systém velmi stabilní. Výkonově je systém dostatečný při běžném provozu. Při nárazové zátěži (registrace stovek studentů do kurzů) se systém výrazně zpomaluje. Tento problém průběžně řešíme optimalizací jednotlivých aplikací.
Závěr
Zkušenosti z deseti měsíců provozu ukazují, že zvolený způsob vývoje dává uživatelům k dispozici rychle přístup k údajům, které potřebují k práci či ke studiu. Mnoho rozšíření či drobných úprav jsou vývojáři schopni realizovat v řádu hodin. Existují samozřejmě i požadavky, které vnitřně vedou k velkým zásahům do systému a doba potřebná k realizaci je z kapacitních důvodů mnohem delší. Vývojáři jsou otevřeni námětům od široké uživatelské obce.
Zvolené prostředí WWW serveru dovolilo zpřístupnit systém komukoli bez nutnosti instalovat
a spravovat speciální klientský software. Díky tomu mohou uživatelé k práci
využít i jiné než fakultní počítačové laboratoře.
Problémem je rychlost systému, a to jak subjektivně (pomalé síťové připojení dává uživateli zdání celkově pomalého systému), tak objektivně, zvláště při nárazových zátěžích. Výkon systému průběžně sledujeme a odezvu zlepšujeme.
Graf využití Informačního systému MU za rok 1999
Vodorovně jsou znázorněny měsíce roku, svisle počet otevřených stránek na is.muni.cz v příslušném měsíci. Zobrazují se pouze autentizované přístupy a to po jednotlivých fakultách:
Celkový počet autentizovaných přístupů po jednotlivých měsících: