doc. MUDr. Zuzana Brázdová, CSc., prorektorka
Rok 1999 na MU doznal dalších změn mj. v oblasti studijního a zkušebního řádu. Nově proběhlo také přijímací řízení na MU: Přezkumnému řízení bylo podrobeno 4 525 případu, z toho rektor vyhověl ve 102 příp
adech.V roce 1999 byla udělena Cena ministra MŠMT ČR za pedagogiku prof. PhDr. Bořivoji Srbovi, DrSc., z Filozofické fakulty MU, medaili I. či II. stupně zí
skali prof. MUDr. Milan Dokládal, CSc., a prof. MUDr. Karel Dvořák, DrSc., z Lékařské fakulty, prof. RNDr. Josef Gruska, DrSc., z Fakulty informatiky, prof. PhDr. Jiří Vysloužil, DrSc.,a prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc., z Filozofické fakulty a in memoriam prof. PaedDr. Igor Zhoř, CSc.Cenu rektora
pro nejlepší studenty magisterského studia MU získali Jana Francová, Petr Macháček, Veronika Řeháková a Zdeněk Dolníček, Cenu rektora pro nejlepšího sportovce MU získal Tomáš Krmíček.V roce 1999 pokračovala práce na vývoji Info
rmačního systému MU. Tento vývoj byl zahájen na přelomu listopadu a prosince 1998. První aplikace pro testování byly k dispozici pro omezený okruh uživatelů v lednu 1999. Oficiálně byl Informační systém uveden do provozu 1. března 1999. V době uvedení do provozu byly k dispozici aplikace pro sběr údajů o publikační činnosti, životopisy a Katalog předmětů. Od té doby jsou prioritně vyvíjeny aplikace pro studijní evidence. K 31. prosinci 1999 má Informační systém za necelý rok provozu 11 961 uživatelů, kteří se systémem aktivně pracují. Heslo a přihlašovací jméno má celkem 21 899 osob, celkem systém eviduje 44 738 osob. Do konce r. 1999 byly realizovány a rutinně využívány následující aplikace:pro vyučující
:Seznamy a fotografie studentů, i
nformace o nichEvidence hodnocení předmět
uEvidence doplňujících informací o předmětech (s
ylaby apod.)
pro studenty:
Informace o kursech a studiu (Kata
log předmětů)Registrace, zápis, změny v zápisu kursů
Přihlašování na zkoušky
Žádosti o ubytování v koleji
Kontrola a náhled Průkazu
studenta
pro studijní oddělení:
Manipulace s osobními údaji
Evidence průběhu studia
Evidence studovaných kursů a m
anipulace s nimiPodpora prostupného studia
Matrika studentů
Tisk sestav a seznamů, síťový tiskový su
bsystémHromadné výběry studentů
dle libovolných kritériíprezentace údajů (u všech oblastí existuje vyhledávání a různé přehledové prohlídky):
Katalog předmětů
Osobní stránky, možnost doplnění údajů
Publikační činnost
Životopisy
Prezentátor (obecný mechanismus pro přejímání údajů
z IS MU)
technická a systémová podpora:
Agenda přístupových práv
Správa přístupu (hesla)
Grafy využití systému
Evidence vytíženosti serveru a př
enosové sítěZákon o vysokých školách stanovuje škole povin
nost vydat studentovi Průkaz studenta poté, co je student zapsán do matriky studentů. Masarykova univerzita přijala pro vlastní průkazy formu mezinárodní studentské identifikační karty ISIC s bezdotykovým čipem, čárovým kódem a barevnou fotografií, a to zejména proto, že se rozhodla studentům poskytnout průkaz mezinárodně uznávaný a zároveň použitelný jako jednotný identifikační nástroj uvnitř univerzity. Platnost průkazu je 16 měsíců, a to vždy od 1. září do 31. prosince následujícího roku. ISIC vydávaný studentům MU obsahuje čip podporovaný (mimo jiné) objednávkovým systémem stravování MU a čárový kód využívaný studijními odděleními fakult či knihovnami MU pro evidenci čtenářů. Platný ISIC lze užít jako celoroční potvrzení k získání kuponů zlevněného jízdného u Dopravního podniku města Brna. Fakulty dále ISIC karty používají například pro vstup do počítačových sálů a dalších prostor s regulovaným přístupem nebo při poskytování samoobslužného kopírování. K 31.12.1999 bylo fakultám prostřednictvím studijních oddělení předáno 13 884 ISIC průkazů. Karty ISIC jsou jako průkazy studenta MU vydávány prezenčním studentům. Studenti ostatních forem studia disponují papírovým průkazem s čárovým kódem a fotografií.Statistické údaje o počtech studentů MU přehledně udávají následující tabulky a grafy. Tabulky 1a, 1b a 1c ukazují, že na všech osmi fakultách MU studovalo v r. 1999 celkem 18 785 studentů, tj. o 4 % více než v loňském roce. I v tomto roce byl hlavní důraz kladen na studium magisterské a doktorské, i když na všech fakultách kromě FI probíhá také stu
dium bakalářské.Počty studentů v bakalářském a magisterském st
udiu za posledních pět let přehledně udává tabulka 2 a graf 1. Pro kvalitu pedagogického výkonu má význam též počet studentů na jednoho učitele. Z tabulky 3 vyplývá, že v posledních letech tento počet na většině fakult MU narůstá, a to při prokazatelně neklesající kvalitě výuky. V přijímacím řízení v roce 1999 podalo přihlášku celkem 33 037 uchazečů. Počet přihlášek opět několikanásobně přesahoval možnosti přijetí: PrF – 11krát, LF – 5krát, PřF – 7krát, FF – 9krát, PdF – 7krát, ESF – 6krát, FI – 3krát, FSS – 12krát; na MU v průměru 7krát. Celkový přehled o přijíma- cím a přezkumném řízení na MU dává tabulka 4, která však nezahrnuje tzv. studenty-samoplátce a cizince-stipendisty ani absolventy přijaté do doktorského studia.Pro fakulty je rozhodující počet studentů, kteří se skutečně zapsali ke studiu. Oproti minulému roku se v r. 1999 zapsalo na MU o 2,5 % více studentů než v roce minulém. Rozdíl mezi počtem přijatých a těch, kteří se ke studiu zapsali a skutečně začali st
udovat (33 %), je způsoben tím, že řada uchazečů byla přijata na více než jednu fakultu či VŠ. Přehled počtu zapsaných studentů na jednotlivé fakulty MU ukazuje graf 2.MU dynamicky reagovala na zvýšený zájem o stu
dium akreditováním nových studijních oborů. Nabídka byla takto rozšířena na LF, FF, FSS, PdF, FI a ESF. Masarykova univerzita podporuje mezioborová studia, jedním z takových je společné studium zdravotních věd na LF a PdF.Významným ukazatelem domácí i me
zinárodní prestiže školy je mj. počet zahraničních studentů. Na MU studuje v řádném studiu celkem 572 zahraničních studentů, tj. 3 % všech řádných studentů. V akademickém roce 1999/2000 studuje na MU o 57 zahraničních studentů více než v roce minulém. V bakalářském a magisterském prezenčním studiu je nejvíce studentů ze Slovenska (319), dále z Řecka (91), Bahrajnu (12), Jemenu (6), Polska (5). Ostatních 139 studentů pochází z dalších 54 států. Většina fakult MU vyvíjí aktivity vedoucí ke zvýšení celkového počtu zahraničních studentů, a to nabídkou jednotlivých kurzů i celých studijních programů v angličtině, případně v dalších cizích jazycích, prezentací této nabídky na zahraničních reklamních a veletržních akcích i spoluprací se zahraničními agenturami.Po
čty absolventů – občanů ČR ukazuje tabulka 5 a počty absolventů – cizinců tabulka 6.V oblasti celoživotního vzdělávání dospělých z
ahájil v r. 1999 další Základní kurz Univerzity třetího věku a dále pokračovaly Základní kurz, Kurz praktické gerontologie a Klub absolventů U3V. Celkem navštěvuje přednášky v rámci U3V 433 posluchačů.Stejně jako v minulých letech se podílel Útvar pro studium RMU společně se studijními odděleními je
dnotlivých fakult na přípravě a organizaci dvou významných akcí zaměřených na pomaturitní vzdělávání: Gaudeamus ` 99 v Brně a VĚDMA `99 v Praze. Pro tyto příležitosti byla zpracována brožura “Informace o studiu na MU v akademickém roce 2000/2001” a informační materiály všech 8 fakult MU.
Studijní a pedagogická či
nnostInovace již uskutečňovaných studijních programů
končena pouze přestavba studijního plánu magisterského studia a přestavba státní závěrečné magisterské zkoušky. Obojí proběhlo směrem k vyšší náročnosti v závěru studia. Současně bylo reagováno i na požadavky praxe a součástí povinného studijního plánu se stala výuka Právní informatiky.PrF – studijní program nebyl inovován, byla do
LF – inovace probíhá v rámci rozvoje jednotlivých oborů.
PřF – v souvislosti s přechodem na kreditový sy
stém kompatibilní s ECTS v ak. r. 1999/2000 byly inovovány všechny studijní programy.FF – jednotlivé studijní obory jsou v rámci vyme
zeném daným studijním programem každoročně inovovány v oblasti povinně volitelných a volitelných předmětů, jejichž nabídka se jednak průběžně rozšiřuje o tématicky aktuální kurzy, jednak se mění i v závislosti na změnách v okruhu externích učitelů fakulty.PdF – v souvislosti s přechodem univerzity na kr
editový systém studia byly inovovány všechny studijní programy tak, aby vyhovovaly zaváděnému systému. Inovace se týkaly především struktury studijních programů (vytvoření nabídky povinných, povinně volitelných a volitelných předmětů, úprava objemu výuky).ESF – ve studijním programu Hospodářská politika a správa byla realizována inovace oboru N
árodní hospodářství v tom smyslu, že do tohoto oboru byly zavedeny dvě specializace, a to Ekonomie a Hospodářská politika.FI – inovuje jednotlivé studijní programy průběžně, v návaznosti na rychlý rozvoj vlastního oboru i podle aktuálních možností, využívaj
ících především v nabídce externích přednášejících.V rámci studijního programu učitelství došlo v roce 1999 k restrukturalizaci okruhů otázek ke Státním závěrečným zkouškám s cílem přesněji specifikovat požadavky na základní profil absolventa. Při této příležitosti došlo rovněž k explicitnímu oddělení odborných požadavků od pedagogických.
S inovací úzce souvisí i zavedení studijního programu Bakalář výpočetní techniky, což si vyžádalo úpravu přednášek magisterského studijního programu Informatika. V řadě z
ákladních matematických i informatických předmětů byla otevřena možnost výběru způsobu zakončení, čemuž samozřejmě odpovídá i nezbytná úprava jak vlastní přednášky, tak způsobu hodnocení absolventů.Celkově byla podstatně zvýšena vzájemná prostupnost magisterských a bakalářských studijních programů včetně odpovídajících úprav ve studijním a zkušebním řádu fakulty s cílem zvýšit šance studentů na úspěšné z
akončení některé z nabízených forem studia.FSS – drobná inovace probíhá průběžně v souladu s vývojem vědní základny ob
oru.
Nové bakalářské, magisterské a doktorské studijní programy
PrF – nové magisterské studijní programy nejsou a do budoucna se neplánují.
LF – v ak. roce 1999/2000 nebyly otevřeny nové st
udijní programy.PřF – bakalářský progr
am Aplikovaná biochemie, magisterský program Matematická biologie.FF – v ak. roce 1999/2000 bylo poprvé ote
vřeno prezenční bakalářské studium oborů baltistika v kombinaci, portugalština v kombinaci, prezenční magisterské studium obecné jazykovědy v kombinaci s dalšími obory, prezenční bakalářské studium sociální pedagogiky a poradenství /dosud jen v kombinované formě) a prezenční magisterské studium oboru vědecké informace a knihovnictví (zatím pouze v kombinované formě studia).PdF – v ak. roce 1999/2000
nebyly otevřeny nové studijní programy.ESF – bakalářské a magisterské programy byly re
alizovány v roce 1999 beze změny (ty se připravují řádově od ak. r. 2001/2002). Do doktorského stupně studia byl akreditován nový studijní program Hospodářská politika a správa se dvěma obory a to Hospodářská politika a Veřejná ekonomika. Společně s Přírodovědeckou fakultou, Fakultou sociálních studií a filozofickou bylo zahájeno zatím dvousemestrové česko-francouzské studium oboru Veřejná správa ve spolupráci s Universite Rennes.FI
– Pro akademický rok 1999/2000 Fakulta informatiky poprvé přijímala do bakalářského studijního programu výpočetní technika, 11097. Tento tříletý studijní program byl schválen již v roce 1998, první studenti do něj však řádným přijímacím řízením mohli nastoupit až v září 1999. V souladu s potřebami průmyslu je toto bakalářské studium orientováno výrazně praktičtěji než ostatní studijní programy FI. Jeho absolventi by měli nalézt uplatnění jako praktičtí programátoři, správci počítačových sítí, tvůrci prezentací na Internetu apod.FSS – nový studijní program Mezinárodní
teritoriální studia.
Hodnocení nabídky studijních oborů s ohledem na uplatnění absolventů na trhu práce
PrF – zařadila nové disciplíny odpovídající dalšímu ekonomickému a politického vývoji v ČR (např. nové zařazení řady kurzů z oblasti E
vropského práva, Práva mezinárodního a evropského obchodu, Správní vědy či rozšíření základních právnických disciplín na více semestrů).LF – zatím nemá zprávy o nemožnosti uplatnění absolventů, pouze v některých oborech med
icíny je nerovnoměrný zájem absolventů.PřF
– podle dostupných informací nachází drtivá většina absolventů PřF zaměstnání v absolvovaném nebo příbuzném oboru.FF – nabídka studijních oborů v zásadě pokrývá okruh aprobačních předmětů gymnázií a da
lších typů našich středních škol. Absolventi filologických oborů nacházejí uplatnění v učitelském povolání i jako předkladatelé a tlumočníci. Uměnovědné obory pokrývají potřeby kulturních zařízení, galerií, divadel a umělecké kritiky masmédií. Pedagogické a psychologické obory zabezpečují požadavky poradenských a klinických zařízení. Jak ukazují nově otevřené studijní obory, snaží se FF reagovat na potřeby trhu práce. Je třeba ovšem zdůraznit, že FF uplatnění absolventů v praxi nesleduje.PdF –
se zaměřuje především na studium učitelství pro základní školy a částečně i pro střední školy, a dále na studium speciální pedagogiky a sociální pedagogiky. V učitelských programech otevírá takové obory a kombinace, které vyhovují potřebám základních a středních škol. Na zvýšenou poptávku po učitelích 1. stupně ZŠ reagovala fakulta dvojnásobným navýšením počtu přijímaných studentů do kombinované formy studia. Nedostatek učitelů cizích jazyků je řešen rozšiřujícím typem studia. S ohledem na vzrůstající počet zdravotně oslabených žáků a měnící se sociální situaci (nárůst kriminality, drogové závislosti apod.) lze na fakultě studovat různé typy studia speciální pedagogiky (doplňující, bakalářské, následné magisterské, rozšiřující ) a sociální pedagogiky (magisterské, následné magisterské a diferenční).ESF – podle průběžně získávaných informací z různých statistických míst a od absolventů vedení fakulty v roce 1999 neměnilo strat
egické záměry týkající se počtu studentů v jednotlivých studijních oborech, neboť uplatnitelnost absolventů na trhu práce se jeví jako lepší průměr s ohledem na stav u jiných vysokých škol a regionů.FI – dle průzkumu, který každoročně provádí MU mezi čerstvými absolventy, nemají absolventi FI žádné problémy se svým uplatněním na t
rhu práce. Absolventi se bez potíží uplatňují ve své profesi, případná změna profesního zaměření je dána zájmem absolventa, nikoliv nedostatkem pracovních příležitostí. Průzkumy trhu práce v USA a v EU ukazují velký nedostatek pracovníků – absolventů informatického zaměření – a to v řádu stovek tisíc volných míst. Všechny prognózy se shodují, že tento nedostatek bude v nejbližších letech (časový horizont minimálně 10 let) spíše růst, přes snahu vysokých škol a dalších vzdělávacích institucí.FSS
– evidenci uplatnění absolventů nevede. Nemá žádné signály o tom, že by absolventi fakulty byli mezi nezaměstnanými.
Uplatnění nových forem studia
PrF – nové formy nebyly zaváděny.
LF – nové formy nebyly zaváděny.
PřF – přechod na kreditový systém, uvolnění st
udijních programů tak, aby měl student, v souladu se zákonem reálnou možnost vytvářet si studijní plán.FF – zavádění nových forem výuky a studia je l
imitováno dislokačními a technickými možnostmi FF. V uplynulých dvou letech FF zatím marně dvakrát žádala o grant Fondu rozvoje vysokých škol na zřízení digitální laboratoře a multimediální učebny, což by umožnilo modernizaci výukových postupů v řadě studijních programů fakulty a vytvořila podmínky pro vytváření nových výukových programů jednotlivých studijních předmětů, ale nebyla úspěšná. Distanční a kombinované formy studia jsou v naprosté většině oborů FF (filologie) obtížně realizovatelné.PdF – na fakultě se tradičně studuje v prezenční formě studia a nebo v kombinaci prezenční a distanční formy studia. Výhradně distanční formu studia prozatím fakulta nen
abízí.ESF – zintenzívnila jednání s Fern Universitat Hagen s cílem postupného prohlubování tech
nických aspektů klasického distančního studia.FI – vypisuje pouze prezenční formy studia. Při realizaci přednášek a seminářů pedagogové fakulty v široké míře používají moderní aud
iovizuální techniku i prezentaci pomocí počítačů. Stále více rostou požadavky na samostatnou práci studentů, k jejíž realizaci jsou nezbytné schopnosti efektivně využívat počítače a Internet.FSS – od ak. r. 1999/2000 nová forma – kombino
vané studium vybraných oborů
Studijní neúspěšnost
Tab. č. 7 ukazuje studijní neúspěšnost na MU.
Možnost studia handicapovaných uchazečů
PrF – vzhledem k masovému charakteru stu
dia nelze nikterak hodnotit práci s těmito studenty.Případné problémy těchto studentů jsou řešeny ind
ividuálně.LF – handicapovaní studenti mohou na LF studovat, pokud zvládnou požadavky kladené na každ
ého lékaře, v bakalářském studiu nemohou studovat pouze fyzioterapeutický směr, který klade značné fyzické nároky.PřF – vzhledem k charakteru studia (převážně exp
erimentální obory) jsou možnosti studia handicapovaných studentů zatím omezené. V současné době na fakultě studuje 7 handicapovaných studentů.F
F – v současné době studuje několik handicapovaných studentů. Příslušné ústavy a katedry zabezpečují obsahovou a formální stránku studia těchto posluchačů i ve spolupráci s pracovní skupinou na Fakultě informatiky. Problémem je forma a zdroje finanční výpomoci handicapovaných studentům (speciální studijní pomůcky, úhrada asistenční pomoci apod.).PdF – každoročně přijímá ke studiu i handicapované studenty. V roce 1999 studovalo na fakultě 7 studentů se ZPS a 11 studentů se ZTP. Těmto studentům vychází fakulta vstříc přiměřenou úpravou přijímacích zkoušek i vhodným zpř
ístupněním průběhu studia (např. zajištěním tlumočení stěžejních přednášek do znakové řeči a pořízením videonahrávek pro sluchově postižené, audionahrávek pro zrakově postižené).ESF – je připr
avena na výuku handicapovaných uchazečů.FI – nabízí studium i handicapovaným uchazečům. Fakulta je umístěna v bezbariérové budově a v současné době na ní studuje jeden vozíčkář. Fakulta rovněž v roce 1999 založila Středisko pomoci nevidomým a slabozrakým studentům, které by mělo být v roce 2000 transformováno na celouniverzitní pracoviště. Na fakultě st
uduje jeden nevidomý student, jehož studium se mimo jiné fakulta snaží podpořit i vlastní výzkumnou prací v oblasti asistivních (podpůrných) technologií v oblasti syntézy řeči. Webové informační stránky FI jsou dobře “čitelné” pro slabozraké a nevidomé s pomocí speciálních programových prostředků pro řečovou syntézu.FSS – v současnosti studují na fakultě 2 handicapov
aní studenti.
Tab.1a –
Stav studentů – občanů ČR na MU k 31.10.1999Řádné (diplomové) studium |
Ostatní |
Celkem |
||||||||||||
Fakulta |
prezenční |
Kombinované |
celkem |
formy |
studenti |
|||||||||
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
studia |
MU |
|
LF |
197 |
1316 |
44 |
1 557 |
43 |
0 |
185 |
228 |
240 |
1316 |
229 |
1 785 |
0 |
1 785 |
FF |
140 |
2281 |
90 |
2 511 |
45 |
48 |
344 |
437 |
185 |
2329 |
434 |
2 948 |
0 |
2 948 |
PrF |
0 |
1991 |
3 |
1 994 |
173 |
0 |
99 |
272 |
173 |
1991 |
102 |
2 266 |
0 |
2 266 |
FSS |
477 |
256 |
50 |
783 |
73 |
0 |
58 |
131 |
550 |
256 |
108 |
914 |
0 |
914 |
PřF |
141 |
1766 |
228 |
2 135 |
0 |
0 |
189 |
189 |
141 |
1766 |
417 |
2 324 |
4 |
2 328 |
FI |
99 |
1043 |
45 |
1 187 |
0 |
0 |
14 |
14 |
99 |
1043 |
59 |
1 201 |
23 |
1 224 |
60 |
2195 |
26 |
2 281 |
475 |
752 |
58 |
1 285 |
535 |
2947 |
84 |
3 566 |
570 |
4 136 |
|
EsF |
0 |
1185 |
29 |
1 214 |
926 |
0 |
39 |
965 |
926 |
1185 |
68 |
2 179 |
0 |
2 179 |
RMU |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
433 |
433 |
Celkem |
1114 |
12033 |
515 |
13662 |
1735 |
800 |
986 |
3521 |
2849 |
12833 |
1501 |
17183 |
1030 |
18213 |
Tab. 1b –
Stav studentů - cizinců na MU k 31.10.1999Řádné (diplomové) studium |
||||||||||||
Fakulta |
Prezenční |
kombinované |
celkem |
|||||||||
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
Celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
Bc. |
Mgr. |
Ph.D. |
celk. |
|
LF |
4 |
201 |
7 |
212 |
3 |
0 |
3 |
6 |
7 |
201 |
10 |
218 |
FF |
3 |
38 |
4 |
45 |
1 |
0 |
14 |
15 |
4 |
38 |
18 |
60 |
PrF |
0 |
183 |
2 |
185 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
183 |
2 |
185 |
FSS |
11 |
1 |
3 |
15 |
2 |
0 |
4 |
6 |
13 |
1 |
7 |
21 |
PřF |
1 |
16 |
10 |
27 |
0 |
0 |
5 |
5 |
1 |
16 |
15 |
32 |
FI |
2 |
12 |
1 |
15 |
0 |
0 |
1 |
1 |
2 |
12 |
2 |
16 |
0 |
6 |
0 |
6 |
1 |
0 |
1 |
2 |
1 |
6 |
1 |
8 |
|
EsF |
0 |
23 |
1 |
24 |
4 |
0 |
4 |
8 |
4 |
23 |
5 |
32 |
Celkem |
21 |
480 |
28 |
529 |
11 |
0 |
32 |
43 |
32 |
480 |
60 |
572 |
Tab. 1c –
Stav studentů na MU k 31.10.1999Diplomové studium |
Ostatní |
Celkem |
|||
Fakulta |
obč. ČR |
cizinci |
celkem |
formy |
studenti MU |
LF |
1785 |
218 |
2 003 |
0 |
2 003 |
FF |
2948 |
60 |
3 008 |
0 |
3 008 |
PrF |
2266 |
185 |
2 451 |
0 |
2 451 |
FSS |
914 |
21 |
935 |
0 |
935 |
PřF |
2324 |
32 |
2 356 |
4 |
2 360 |
FI |
1201 |
16 |
1 217 |
23 |
1 240 |
3566 |
8 |
3 574 |
570 |
4 144 |
|
EsF |
2179 |
32 |
2 211 |
0 |
2 211 |
RMU |
0 |
0 |
433 |
433 |
|
Celkem |
17 183 |
572 |
17 755 |
1 030 |
18 785 |
Tab. 2 – Studenti Masarykovy univerzity 1)
Šk.rok | 1995/96 | 1996/97 | 1997/98 | 1998/99 | 1999/2000 | ||||||||||
Fak. |
DES3) |
DAS2) |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
PS4) |
KS5) |
Celk. |
LF |
1590 |
0 |
1590 |
1560 |
0 |
1560 |
1577 |
0 |
1577 |
1660 |
25 |
1685 |
1769 |
234 |
2003 |
FF |
2103 |
215 |
2318 |
2674 |
186 |
2860 |
2675 |
125 |
2800 |
2291 |
135 |
2426 |
2556 |
452 |
3008 |
PrF |
2093 |
91 |
2184 |
2249 |
26 |
2275 |
2256 |
101 |
2357 |
2245 |
148 |
2393 |
2179 |
272 |
2451 |
FSS |
529 |
0 |
529 |
798 |
137 |
935 |
|||||||||
PřF |
1662 |
7 |
1669 |
1684 |
1 |
1685 |
1842 |
0 |
1842 |
1842 |
0 |
1842 |
2162 |
194 |
2356 |
FI |
392 |
1 |
393 |
506 |
0 |
506 |
711 |
1 |
712 |
904 |
0 |
904 |
1202 |
15 |
1217 |
2052 |
520 |
2572 |
2141 |
519 |
2660 |
2135 |
839 |
2974 |
2441 |
1034 |
3475 |
2287 |
1287 |
3574 |
|
ESF |
777 |
284 |
1061 |
877 |
335 |
1212 |
984 |
655 |
1639 |
1171 |
760 |
1931 |
1238 |
973 |
2211 |
MU |
10669 | 1118 | 11787 | 11691 | 1067 | 12758 | 12180 | 1721 | 13901 | 13083 | 2102 | 15185 | 14191 | 3564 | 17755 |
1) pouze diplomové, tj. bakalářské a magisterské studium – občané ČR i cizinci
2) DAS – studium dálkové a distanční
3) DES – denní studium
4) PS – prezenční studium
5) KS – kombinované studium
Graf 1
Tab. 3 –
Počet studentů na jednoho učitele MUFak./Šk. rok |
1992/93 |
1993/94 |
1994/95 |
1995/96 |
1996/97 |
1997/98 |
1998/99 |
1999/00 |
LF |
5,66 | 5,35 | 5,19 | 6,33 | 5,86 | 5,89 | 6,41 | 6,74 |
FF |
12,73 | 14,01 | 13,23 | 14,38 | 19,24 | 18,49 | 18,29 | 20,36 |
PrF |
31,17 | 33,18 | 33,87 | 33,37 | 35,05 | 33,63 | 33,03 | 34,24 |
FSS |
28,95 | 29,83 | ||||||
PřF |
9,41 | 10,14 | 9,08 | 9,98 | 10,22 | 11,43 | 11,34 | 11,71 |
FI |
50 | 19,93 | 25,92 | 29,41 | 35,10 | 30,01 | ||
11,60 | 11,87 | 10,62 | 11,28 | 14,85 | 17,40 | 20,11 | 21,21 | |
ESF |
21,90 | 21,65 | 20,43 | 22,90 | 21,88 | 28,98 | 32,99 | 36,16 |
MU |
10,08 | 10,70 | 10,50 | 11,79 | 13,57 | 14,63 | 15,66 | 16,62 |
Tab. 4 –
Rozbor přijímacího řízení pro akademický rok 1999/2000Fak. | Forma studia |
Přihlášeno |
Dostavilo se |
Uspělo |
Uspělo v % |
Přijato dě kanem |
Auto- remedura |
Přijato re ktorem |
Přijato ce lkem |
Zrušilo př ijetí |
K zápisu |
Zapsalo se |
Plán stud. do 1. roč. |
PrF | PS | 4167 |
3593 |
603 |
16,78 |
423 |
151 |
3 |
577 |
134 |
443 |
428 |
|
KS + Dis. | 693 |
571 |
68 |
11,91 |
50 |
0 |
0 |
50 |
0 |
50 |
50 |
||
Celkem | 4860 |
4164 |
671 |
16,11 |
473 |
151 |
3 |
627 |
134 |
493 |
478 |
450 |
|
LF | PS | 1866 |
1461 |
847 |
57,97 |
386 |
152 |
27 |
565 |
166 |
399 |
398 |
|
KS + Dis. | 164 |
138 |
90 |
65,22 |
18 |
7 |
1 |
26 |
2 |
24 |
24 |
||
Celkem | 2030 |
1599 |
937 |
58,60 |
404 |
159 |
28 |
591 |
168 |
423 |
422 |
418 |
|
PřF | PS | 3603 |
2665 |
1173 |
44,02 |
851 |
90 |
2 |
943 |
243 |
700 |
513 |
|
KS + Dis. | 0 |
0 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Celkem | 3603 |
2665 |
1173 |
44,02 |
851 |
90 |
2 |
943 |
243 |
700 |
513 |
550 |
|
FF | PS | 4888 |
3126 |
714 |
22,84 |
606 |
27 |
49 |
682 |
31 |
651 |
559 |
|
KS + Dis. | 15 |
13 |
7 |
53,85 |
7 |
0 |
0 |
7 |
0 |
7 |
7 |
||
Celkem | 4903 |
3139 |
721 |
22,97 |
613 |
27 |
49 |
689 |
31 |
658 |
566 |
520 |
|
PS | 5693 |
4266 |
1521 |
35,65 |
683 |
129 |
8 |
820 |
211 |
609 |
656 |
||
KS + Dis. | 1886 |
1540 |
974 |
63,25 |
464 |
18 |
5 |
487 |
13 |
474 |
474 |
||
Celkem | 7579 |
5806 |
2495 |
42,97 |
1147 |
147 |
13 |
1307 |
224 |
1083 |
1130 |
1075 |
|
ESF | PS | 2887 |
2366 |
578 |
24,43 |
481 |
0 |
2 |
483 |
0 |
483 |
301 |
|
KS + Dis. | 1318 |
1069 |
375 |
35,08 |
373 |
0 |
1 |
374 |
0 |
374 |
374 |
||
Celkem | 4205 |
3435 |
953 |
27,74 |
854 |
0 |
3 |
857 |
0 |
857 |
675 |
650 |
|
FI | PS | 1559 |
1342 |
651 |
48,51 |
587 |
42 |
0 |
629 |
0 |
629 |
448 |
|
KS + Dis. | 0 |
0 |
0 |
0,00 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Celkem | 1559 |
1342 |
651 |
48,51 |
587 |
42 |
0 |
629 |
0 |
629 |
448 |
600 |
|
FSS | PS | 3507 |
2993 |
481 |
16,07 |
288 |
54 |
3 |
345 |
55 |
290 |
246 |
|
KS + Dis. | 791 |
605 |
107 |
17,69 |
72 |
4 |
1 |
77 |
2 |
75 |
74 |
||
Celkem | 4298 |
3598 |
588 |
16,34 |
360 |
58 |
4 |
422 |
57 |
365 |
320 |
348 |
|
MU | PS | 28170 |
21812 |
6568 |
30,11 |
4305 |
645 |
94 |
5044 |
840 |
4204 |
3549 |
|
KS + Dis. | 4867 |
3936 |
1621 |
41,18 |
984 |
29 |
8 |
1021 |
17 |
1004 |
1003 |
||
Celkem | 33037 |
25748 |
8189 |
31,80 |
5289 |
674 |
102 |
6065 |
857 |
5208 |
4552 |
4611 |
|
1998 |
37257 |
26844 |
8631 |
32,15 |
5559 |
318 |
5877 |
5877 |
4443 |
4543 |
|||
Nárůst |
-11,33 |
-4,08 |
-5,12 |
-1,08 |
-4,86 |
0,00 |
-67,92 |
3,20 |
0,00 |
-11,38 |
2,45 |
Tab. 5 –
Absolventi Masarykovy univerzity – občané ČR 1)1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
|||||||||||
Fak. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
DES |
DAS |
Celk. |
PS |
KS |
Celk. |
LF |
267 |
0 |
267 |
264 |
1 |
265 |
247 |
2 |
249 |
263 |
0 |
263 |
211 |
10 |
221 |
FF |
177 |
70 |
247 |
238 |
119 |
357 |
273 |
76 |
349 |
297 |
39 |
336 |
171 |
16 |
187 |
PrF |
211 |
195 |
406 |
225 |
89 |
314 |
366 |
30 |
396 |
417 |
25 |
442 |
382 |
7 |
389 |
FSS |
21 |
0 |
21 |
64 |
1 |
65 |
|||||||||
PřF |
272 |
15 |
287 |
264 |
26 |
290 |
297 |
19 |
316 |
302 |
25 |
327 |
302 |
25 |
327 |
FI |
50 |
1 |
51 |
45 |
1 |
46 |
38 |
2 |
40 |
44 |
0 |
44 |
42 |
0 |
42 |
387 |
193 |
580 |
460 |
202 |
662 |
504 |
126 |
630 |
380 |
232 |
612 |
393 |
287 |
680 |
|
ESF |
17 |
0 |
17 |
122 |
4 |
126 |
281 |
28 |
309 |
286 |
57 |
343 |
142 |
103 |
245 |
MU |
1 381 |
474 |
1 855 |
1 618 |
442 |
2 060 |
2 006 |
283 |
2 289 |
2010 | 378 | 2388 | 1707 | 449 | 2156 |
1)
Bakalářské, magisterské a postgraduální studium
Tab. 6 – Absolventi MU – cizinci
Fak./Rok |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
LF |
8 | 12 | 14 | 14 | 24 |
FF |
1 | 4 | 5 | 3 | 10 |
PrF |
4 | 4 | 1 | 8 | 22 |
FSS |
1 | 0 | |||
PřF |
5 | 6 | 2 | 7 | 0 |
FI |
0 | 1 | 0 | 2 | 0 |
0 | 1 | 1 | 0 | 4 | |
ESF |
0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
MU |
18 | 28 | 23 | 36 | 61 |
Graf 2
Tab. 7
Studium |
|||||||||
Fakulta |
prezenční |
Kombinované |
Celkem |
||||||
celkem |
neúspěšní |
tj. % |
celkem |
neúspěšní |
tj. % |
celkem |
neúspěšní |
tj. % |
|
LF |
1 557 |
123 |
7,90 |
228 |
10 |
4,39 |
1 785 |
133 |
7,45 |
FF |
2 511 |
134 |
5,34 |
437 |
10 |
2,29 |
2 948 |
144 |
4,88 |
PrF |
1 994 |
71 |
3,56 |
272 |
45 |
16,54 |
2 266 |
116 |
5,12 |
FSS |
783 |
15 |
1,92 |
131 |
0 |
0,00 |
914 |
15 |
1,64 |
PřF |
2 135 |
213 |
9,98 |
189 |
7 |
3,70 |
2 324 |
220 |
9,47 |
FI |
1 187 |
224 |
18,87 |
14 |
3 |
21,43 |
1 201 |
227 |
18,90 |
2 281 |
97 |
4,25 |
1285 |
11 |
0,86 |
3 566 |
108 |
3,03 |
|
ESF |
1 214 |
52 |
4,28 |
965 |
276 |
28,60 |
2 179 |
328 |
15,05 |
Celkem |
13 662 |
929 |
6,80 |
3521 |
362 |
10,28 |
17 183 |
1291 |
7,51 |