2. Zásady architektonického řešení

 

ETAPOVITOST

Celá koncepce je založena na možnosti postupné realizace. Výuková část je pavilónová. Lze postupně realizovat pavilony a jejich skládáním vytvořit horizontální kryté komunikace. Důležitým momentem tohoto způsobu řešení je i skutečnost, že každá nová část je vždy funkční, tzn. že lze reagovat na ekonomické podmínky.

Jinak řečeno - šachovnicovým skládáním buněk bude postupně narůstat stavební struktura do výsledné podoby komplexu výukové části, přitom bude část areálu provozuschopná už po realizaci první buňky.

Do jisté míry platí totéž i o objektech sportovní části, smíšené části i bydlení.

FLEXIBILITA

Pavilony výukové části jsou navrženy jako třípodlažní se zásadou, že k terénu se přimyká pouze malá část plochy pavilonu (vertikální komunikace a seminární místnosti).

Hlavní pracovny a laboratoře jsou situovány ve dvou podlažích. Díky tomu je celá využitelná plocha organizována horizontálně. Protože pavilony jsou spolu organicky spojeny, stírají se hranice mezi sousedními ústavy či katedrami. To umožní pružně reagovat na eventuální změny struktury kateder, ústavů či náplně výuky ve vztahu

k organizaci prostoru. Architektonické řešení výukové části tedy umožňuje (s trochou nadsázky) prakticky libovolné množství změn organizace výuky vědy a výzkumu podle měnících se potřeb bez vážných zásahů do stavby.

PROLÍNÁNÍ FUNKCÍ

Při využití stávající konfigurace terénu s nutností překonávat silniční komunikace v areálu elegantním a nenásilným řešením je posunuta tzv. základní komunikační rovina o výšku patra nad stávající terén. Toto řešení umožní nejenom překonat universitním náměstím ul. Kamenice a srovnat se tak s úrovní pěší městské třídy (diagonály), ale díky tomu zůstane areál do jisté míry volný na úrovni terénu.

Šachovnicové uspořádání s posunutím základní komunikační roviny nad úroveň terénu umožní přístup denního světla k seminárním místnostem a vytvoří vzájemně spojená atria.

Protože plocha pozemku pro stavbu kampusu je limitovaná a nároky na vybudování arboreta nebo botanické zahrady značné, využijeme plochu nezastavěnou budovami pro zřízení arboreta. Arboretum je možné koncipovat do formy „vývojové" - naučné cesty atd. Okolní pavilónová zástavba umožňuje koncipovat arboretum do skupin rostlinstva vyžadujícího různý stupeň oslunění, množství vody atd.

Nesporný přínos tohoto řešení spočívá v oblasti estetické i ekonomické. Tím, že pod a mezi pavilony bude sít' cest, zákoutí v zeleni atd., je vytvořeno velmi kvalitní okolí seminárním místnostem (přízemí v zeleni) a snad i motivační a meditační studijní prostředí.

Ekonomický přínos spočívá v tom, že v okolí objektů by bylo vždy nutno počítat s náklady na terénní a sadové úpravy a ještě dále budovat arboretum na jiné velké (drahé) ploše. Navrhované řešení také umožňuje další rozvoj zeleně a botanické zahrady s omezením prakticky jen na dostupnost pozemků. Podtržením výhod je i řešení pavilonů pro výuku se zelenými střechami a vytvořením další plochy arboreta a parkových úprav na střechách (vhodné pro pěstování a zkoušení tzv. intenzívní zeleně).

Současně zelené střechy nízkopodlažní zástavby výukové části vytvoří mimořádně kvalitní pohledy z okolních vyšších budov („Medipo, děkanáty, lůžkový trakt FN atd.).

POHODA PROSTŘEDÍ, MIKROKLIMA

Pohoda prostředí je pro výukovou, výzkumnou a vědeckou práci klíčová. Klid, odstínění od automobilové dopravy zajišťuje v rámci možností samo situování výukové části a hlavně struktura pavilónové zástavby, která umožňuje do tichých atrií situovat místnosti s extrémními požadavky na klid. Vsazení pavilonů do zeleně arboreta a také jejich stavební struktura dávají předpoklady k odstínění západních větrů. Ke kvalitnímu prostředí budou přispívat značnou měrou i zelené střechy (žádná tepelná zátěž místností v letním období). Pavilony budou stíněny (zeleň, slunolamy) tak, aby tepelná zátěž z přímého slunečního záření byla v optimální výši a konstrukce obvodových stěn (Trombeho stěny) budou zajišťovat termoregulaci nezávisle na zdrojích energie přirozenou cestou. Každý pavilon bude osazen slunečními kolektory, které ve spojení s autonomními tepelnými čerpadly vzduch - vzduch mohou dodávat ve špičce teplo, teplou vodu, chlad a fotovoltaickými články pro akumulaci el. energie potřebné pro osvětlení arboreta, suterénních parkovišť, cest atd. Cíl je dosažení autoregulace (v oblasti termostability a vlhkostních poměrů) jednotlivých „pavilonů" či větších celků s minimalizací provozních nákladů.

ZELEŇ

Zeleň v předloženém návrhu nemá pouze funkci doplňkovou, ale je součástí celé koncepce jako plnohodnotný kompoziční prvek. Vedle už popsaného zapojení arboreta do stavební struktury je důsledně řešeno převedení zeleně (a také části fauny) z oblasti lesů Mahenovy stráně do prostoru kampusu. Zeleň prolíná celým areálem, s jejím působením je počítáno při vytváření mikroklimatu, velká část střech je navržena jako „zelené střechy". Návrh naplňuje heslo „Co vezmeme přírodě zastavěnou plochou, pokusme se nahradit na střechách". Zelenou úpravou ploch pro stojící automobily mají tyto plochy spíše charakter parku než parkovišť. Principem je pokus o stírání hranic mezi zelení exteriéru a interiéru - „věda v zeleni".

VÝTVARNÝ NÁZOR

Vychází z teze, že „není cesty zpět".

Vychází z charakteru a proklamovaných cílů Masarykovy univerzity.

Vychází z toho, že Masarykova univerzita nemůže konkurovat tradičním univerzitám svou historií, ale musí být na špici NOVOU KVALITOU.

Vychází z toho, že nová kvalita (moderní, otevřená evropská univerzita), musí najít i novou kvalitu ve vnější formě a organizaci prostoru.

Výtvarný názor je zhmotněn jako pokračování nejlepších tradic Československé a především brněnské moderní architektury.

Výtvarný názor vychází ze snahy o stírání hranic mezi exteriérem a interiérem, což nachází odraz v transparentnosti navržených objektů.

Výtvarný názor vychází ze snahy o prolínání zeleně do interiéru, předurčuje tím nízkou hladinu většiny objektů.

Výsledkem je prostředí, jež lze charakterizovat slovy vzduch, prostor, pohoda, soustředění, kontemplace, věda v zeleni.

Odraz těchto tezí nejlépe charakterizuje výkresová část našeho návrhu.