PEDAGOGICKÁ FAKULTA

Děkanát PdF
Poříčí 7
603 00 Brno
tel. 43 129 111, fax. 43 129 109
  Děkan:   Doc. RNDr. Ota Říha, CSc.
  Proděkani:   Doc. PhDr. Josef Budiš, CSc.
    Doc. PhDr. Naděžda Krsková, CSc.  
    Doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
    Prof. PhDr. Rudolf Šrámek, CSc.
  Předseda akademického senátu:     PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
  Tajemník:   Ing. Vlastimil Jarošek

Pedagogická i vědeckovýzkumná činnost fakulty přinesla v r. 1997 řadu pozitivních výsledků. Do konce září měla fakulta za úkol odevzdat podklady pro 2. kolo akreditačního řízení. Rok 1997 byl proto rokem, v němž katedry, ústavy i celá fakulta bilancovaly svoji činnost. Podklady pro akreditaci zahrnovaly činnost za období od poslední akreditace fakulty v r. 1995. Pracoviště, jejichž akreditace byla v 1. kole akreditačního řízení odložena, podávala zprávu o své činnosti od r. 1990. Vedení fakulty při hodnocení podkladových zpráv jednotlivých kateder a ústavů konstatovalo, že u převážné většiny pracovišť došlo ke kvantitativnímu i kvalitativnímu zlepšení v oblasti pedagogické i vědeckovýzkumné práce. Důsledkem úsporných opatření vlády bylo snížení původního rozpočtu. Fakulta se proto potýkala s finančními problémy, které se podařilo zvládnout pouze díky tvrdým úsporným opatřením (omezení nákupů, služebních cest, telefonů a pod.), takže hospodaření fakulty neskončilo se ztrátou.

Od podzimu r. 1996 pracuje učitelská komora AS PdF MU v novém složení, které je uvedeno na webových stránkách PdF MU. Složení studentské komory je rovněž průběžně aktualizováno tamtéž. Na svých zasedáních se AS zabývá především projednáváním a schvalováním návrhů, týkajících se chodu fakulty. Ve vědeckovýzkumné a umělecké činnosti sleduje fakulta své poslání - vychovávat a připravovat učitele takových odborných znalostí, metodických dovedností a morálních kvalit, aby byli důstojnými reprezentanty Masarykovy univerzity v oblasti přípravy dalších generací našich dětí. Toto specifikum zřetelně determinuje vědeckou činnost na fakultě, která ve značné míře směruje výsledky svého bádání do oblasti pedagogického procesu. V tomto duchu probíhají mnohé vědecké konferenci, sympozia a semináře, pořádané téměř všemi pracovišti. Uveďme např. tradičně pořádané konference Musica viva in schola, Forum bohemicum, či pravidelná setkání literátů k problematice teorie a kritiky literatury pro děti a mládež. Je potěšitelné, že stoupá počet zájemců o tato vědecká setkání jak z naší republiky, tak ze zahraničí.

Pedagogická fakulta byla také místem, kde se ve dnech 18.11.1997 - 19.12.1997 pod záštitou vysokých církevních míst i magistrátu města Brna konal významný cyklus přednášek, seminářů a diskusí "Skryté poklady - liturgický rok". Akce byla spojena se stejnojmennou výstavou v Domě umění města Brna. V postgraduálním studiu, které se na fakultě realizuje v 5 oborech, dosáhl počet studentů 66, z toho 24 je zařazeno do interní formy studia, 42 do distanční formy. Zájem o postgraduální doktorandské studium - zejména o jeho distanční formu - výrazně překračuje možnosti fakulty přijmout větší počet studentů.

Neuspokojivý a ne zcela v souladu s badatelskou šíří učitelů je počet grantů, které fakulta získala ( 8 z FR VŠ, 2 z MŠMT, 2 v GA, na dalších dvou v GA se podílí, 2 v TEMPUSu a 1 grant MU). Katedry výchov ( hudební, výtvarné a tělesné) se výrazně prosazují v reprezentaci fakulty a univerzity. Jde o četná vystoupení Pěveckého sboru MU, samostatné koncerty učitelů katedry hudební výchovy (pěvecké - V. Richter, varhanní - I. Bartoš, klavírní - P. Hala) a tvůrčí skladatelskou činnost (M. Košut). Učitelé katedry výtvarné výchovy se představili na samostatných výstavách (M. Magni, J. Vaněk), několik dalších pracovníků se podílelo na expozicích kolektivních (B. Růžičková, R. Horáček, J. Havlíček, P. Kamenický). Ústav tělesné kultury pořádal řadu sportovních akcí, ale především tradiční 8. ročník vystoupení Vážně - nevážně s postiženými dětmi Ústavu sociální péče na Kociánce. Publikační činnost učitelů fakulty zaznamenala podstatnou změnu v počtu monografií(19). Zvýšil se rovněž počet původních vědeckých prací, učebnic i skript. Ústřední knihovna v roce 1997 centrálně zpracovala nové knihy v počtu 4469 svazků. Odebírala 240 titulů českých i zahraničních periodik.

Na závěr roku bylo dovybaveno 1 uživatelské místo pro práci s multimédii, uživatelé mají k dispozici 12 CD - ROMů. K významným akcím fakulty patřilo ocenění 5 nejlepších knih pro děti a mládež nadací PdF MU Zlatý fond české literatury pro děti a mládež, které se uskutečnilo pod patronací primátorky města Brna a za účasti rektora MU a významných nakladatelů z celé ČR. Nenahraditelnou ztrátu utrpěla nejen Pedagogická fakulta a Masarykova univerzita, ale celá odborná veřejnost naší republiky náhlým odchodem Prof. PaedDr. Igora Zhoře, CSc., profesora katedry výtvarné výchovy PdF MU, děkana Fakulty výtvarných umění VUT v Brně, člena Mezinárodní organizace výtvarných pedagogů INSEA a AICA, předsedy redakční rady časopisu Výtvarná výchova, člena řady vědeckých rad a odborných komisí, významného odborníka, obětavého přítele a učitele celé řady českých výtvarníků, vynikajícího publicisty, iniciátora výtvarného života daleko přesahujícího město, ve kterém žil.

V roce 1997 studovalo na fakultě 4 012 studentů, což je o 15,89 % více než v roce 1996. Fakulta organizovala v pěti oborech doktorandské studium, magisterské studium je tradičně zaměřeno na obor učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů s aprobací pro základní školy a nižší ročníky gymnázií a na obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ, kde si všichni studenti 1. ročníku povinně volí specializaci ze 12 možností. Ve studijních předmětech, které získaly akreditaci pro 3. stupeň škol, jsou studenti připravováni i pro učitelství na středních a základních uměleckých školách. Všechny typy magisterského učitelského studia jsou zpravidla dvoupředmětové. Kromě magisterského studia probíhalo na fakultě denní bakalářské studium sociální pedagogiky se zaměřením na volný čas, dále jednopředmětové bakalářské studium angličtiny, němčiny a francouzštiny, dálkové bakalářské studium speciální pedagogiky a několik směrů nediplomových doplňujících studií. Organizována byla i rozšiřující studia umožňující získat aprobaci pro vyšší stupně škol.

I přes ztížené ekonomické podmínky se dařilo udržet rostoucí úroveň zahraničních styků. Realizovaly se především prostřednictvím pozvání ze zahraničí, různých grantů nebo mezinárodních programů, v menší míře pak prostřednictvím partnerských smluv mezi MU a zahraničními univerzitami, z kvóty MŠMT nebo AIA a na základě individuálních kontaktů. Celkem byly uskutečněny 93 výjezdy do 19 zemí, při nichž vycestovalo celkem 132 vědeckopedagogických pracovníků. Cílovými zeměmi byly nejčastěji: Německo (27 výjezdů/30 pracovníků), Slovensko (16/34), Polsko (10/10), Rakousko (9/13), dále Francie, Nizozemí, Maďarsko, Rusko aj. Poprvé se uskutečnily cesty do Jižní Koreje. Nejčastější důvody cest byly studijní pobyty (39) a účasti na konferencích a seminářích (45). Řada pobytů byla využita k přednáškám. Pět pracovníků se zúčastnilo zasedání odborných komisí nebo vědeckých rad. V r. 1997 vycestovalo do zahraničí také 41 studentů (včetně PGS). Podstatně se zvětšil podíl dlouhodobých pobytů, zejména v USA. Nejčastější cílovou zemí bylo Německo (11) a Francie (5). Návštěvy významných pracovníků na PdF (40) byly spojeny buď s účastí na odborných setkáních a s realizací společných programů, nebo s přednáškami a odbornými diskusemi, popř. s krátkodobými studijními pobyty. Nejčastěji přijížděli z Německa a Rakouska, působili nejvíce na katedře speciální pedagogiky (12). Se zahraniční účastí se na PdF konaly zejména tyto akce: mezinárodní seminář "Orffův Schulwerk", konference "Musica viva in schola", zasedání předsednictva International Council of Onomastic Sciences. Péčí Ediční komise PdF vyšlo v r. 1997 41 titulů (39 skript, 2 sborníky) v celkovém počtu výtisků 15 256.

Velmi dobře si vede fakultní prodejna knih. Její prodejní obrat byl něco přes 1 mil. Kč. Prostřednictvím vydavatelství MU byla vydána 1 monografie. Ediční činnost byla stabilizována a pokračuje se v budování efektivního technického vybavení. Byla zavedena funkce odborného redaktora publikací, která se osvědčila.